Automobilom
Hlavné mesto SR Bratislava v súlade s § 44 písm. b) a § 45 ods. 6 zákona č. 56/2012 o cestnej doprave v znení neskorších predpisov vykonáva odborný dozor nad taxislužbou, kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby, ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prejednáva v prvom stupni priestupky v taxislužbe, ku ktorým došlo v obci. Trhovým kontrolným orgánom je Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá preskúmava sťažnosti a reklamácie na plnenie záväzkov z prepravného poriadku a ich vybavovanie dopravcom podľa reklamačného poriadku.
Hlavné mesto SR Bratislava vykonáva v súlade s § 3 ods. 2 zákona č. 135/1961 o pozemných komunikáciách výkon cestného správneho orgánu prostredníctvom oddelenia dopravy magistrátu a vydáva povolenia na užívanie stanovíšť taxislužby platné pre komunikácie I. a II. triedy, prejazdné úseky ciest I. až III. triedy a ich súčasti, chodníky pri týchto úsekoch na území hlavného mesta. Povolenie na užívanie stanovíšť taxislužby sa vydáva na základe písomnej žiadosti prevádzkovateľa taxislužby. Takéto užívanie verejného priestranstva je predmetom dane za užívanie verejného priestranstva, ktorého sadzby dane sú predmetom VZN č. 15/2012 o dani za užívanie verejného priestranstva. Správcom dane je oddelenie miestnych daní a poplatkov magistrátu.
UPOZORNENIE PRE CESTUJÚCICH
Pokiaľ sa rozhodnete v Bratislave využiť taxislužbu, berte prosím ohľad na to, že na území Bratislavy nie sú regulované ceny v taxislužbe. To znamená, že sadzby cestovného si určujú samotní prevádzkovatelia taxislužby. V Bratislave je bežné si objednať taxík cez telefón, pretože väčšina veľkých taxislužieb poskytuje výrazné zľavy zo základnej sadzby cestovného. Pokiaľ si objednáte taxík priamo na ulici, bude Vám zaúčtovaný poplatok za nástup na ulici, ktorého výška sa odvíja od atraktívnosti lokality nástupu. Treba byť obozretný hlavne v prípade železničných a autobusových staníc, kde Vám pri nástupe do vozidla odporúčame vždy sa dopredu informovať o približnej cene za túto službu.
Samozrejme môžete na objednávku taxislužby využiť aj dostupné mobilné aplikácie.
Vozidlo taxislužby, ktoré spĺňa zákonné podmienky je okrem cenníka a obchodného mena taxislužby na predných dverách vybavené aj strešným svietidlom a vnútri vozidla môžete nájsť preukaz vodiča taxislužby a kópiu platnej koncesie. Pokiaľ ste zistili nedostatky na označení alebo vybavení vozidla taxislužby, neodkladne prosím kontaktujte Mestskú políciu, ktorá vykonáva odborný dozor nad taxislužbou. Ak máte pripomienky k fungovaniu taxislužby v Bratislave, môžete kontaktovať oddelenie verejnej dopravy magistrátu.
Nezabudnite, že alternatívne môžete využiť aj systém mestskej hromadnej dopravy. Informácie o trasách a cenách cestovných lístkov nájdete na stránkach Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji a Dopravného podniku Bratislava .
Pri súčasnom trende nárastu individuálnej automobilovej dopravy v komunikačnej sieti hlavného mesta sa jedným z kľúčových problémov Bratislavy stalo parkovanie. V roku 1998 založilo hlavné mesto Slovenska spoločnosť Mestský parkovací systém, s.r.o. Predmetom činnosti spoločnosti je realizácia stavieb parkovísk a parkovacích garáži, prevádzkovanie parkovísk, prenájom garáži, parkovacích plôch a boxov na miestnych komunikáciách I. a II. triedy, na chodníkoch pri prejazdných úsekoch ciest I. až III. triedy a na pozemkoch vo vlastníctve hlavného mesta. V mestskej časti Bratislava Staré Mesto pôsobí spoločnosť Bratislavská parkovacia služba, s.r.o., ktorá má prenajaté od mestskej spoločnosti parkovacie miesta prevažne v pešej zóne.
Mestský parkovací systém zriadil tiež nový informačný parkovací systém, ktorý na základe informácií z parkovísk a parkovacích garáží zobrazuje potrebné údaje o možnosti parkovania (voľné/plné – free/full) na informačných tabuliach umiestnených na hlavných dopravných koridoroch mesta, pričom prenos dát sa uskutočňuje prostredníctvom mobilného operátora.
Magistrát hlavného mesta v súvislosti s problematikou prepravy osôb v meste pripravuje viacero systémových opatrení, pričom jednou z kľúčových iniciatív je zavedenie jednotného parkovacieho systému. Systémové riešenia by mali vytvoriť bázu pre zvýšený záujem občanov o využívanie mestskej hromadnej dopravy a alternatívnych druhov dopravy.