Programové obdobie 2014-2020
Interreg Central Europe
Hlavné mesto SR Bratislava sa zapojilo do európskeho projektového konceptu CERIecon (Sieť regionálnych inovačných ekosystémov v Strednej Európe).
Pilotnou aktivitou projektu CERIecon je vytvorenie Playparku v Bratislave, rovnako ako aj v ďalších partnerských regiónoch v Rakúsku, Taliansku, Českej republike, Poľsku, Chorvátsku a Nemecku, s ktorými bude bratislavský Playpark intenzívne spolupracovať. Dôležitým faktorom úspechu projektu CERIecon je sieťovanie medzinárodných partnerov, úzka komunikácia, prenos know-how, vzájomných skúseností a v neposlednom rade zohľadnenie regionálnych špecifík a potrieb.
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava považuje podporu podnikania a inovácií za jednu zo svojich kľúčových oblastí podpory. V minulosti mesto podporilo vzdelávací program SMART point Bratislava, ktorý v roku 2017 bude k dispozícii mladým a začínajúcim podnikateľom nachádzajúcim sa na Obchodnej ulici a okolí.
Playpark vytvorí podmienky pre rozvoj podnikania s dôrazom na inovatívnosť a „design thinking“. V rámci Playparku bude k dispozícií koordinátor zodpovedný za efektívny priebeh školení a poradenstva aj profesionálni tréneri.
Do konca roka 2018 prispeje projekt ku zmene spôsobu, akým sú podnikatelia inšpirovaní, školení a podporovaní a to prostredníctvom vyváženého súboru stratégií, akčných plánov, pilotných akcií, školení a nástrojov, cez ktoré sa vytvorí nový typ komplexných regionálnych inovačných ekosystémov v siedmich stredoeurópskych regiónoch. S postupom zloženým z troch logických krokoch projektu (Vývoj – Realizácia – Vylepšenie) je cieľom, aby podnikatelia a malé a stredné podniky vyťažili z tejto iniciatívy čo najviac. Profitovať budú taktiež ich regióny, pretože odteraz budú inteligentné regionálne stratégie skutočne využité k rozvoju nových technológií a brilantné produkty a služby pre ekonomické a sociálne inovácie. Spoločný vývoj všetkých výstupov a nadnárodná sieť systému prepojenia regionálnych ekosystémov s cieľom zlepšiť medzinárodné zručnosti zdôrazňujú nadnárodný charakter projektu. V súčasnosti pravdepodobne nie je žiadna obdobná inovatívna podporná schéma v strednej Európe. To je tiež dôvod, prečo všetko, čo bude v projekte urobené, bude transferovateľné v prospech druhých.
Projekt zapadá do vízie a koncepcie mesta a vychádza z niekoľkých dokumentov, v súlade s ktorými boli vízia a koncepcia sformulované, najmä s ohľadom na PHSR. CERIecon prispeje k napĺňaniu veľkého počtu relevantných stratégií a politík na úrovni EÚ a národnej a regionálnej úrovni, napríklad:
- Program pre nové zručnosti a pracovné miesta, ktorý zdôrazňuje, že je dôležité vybaviť ľudí správnymi zručnosťami pre pracovné miesta dneška a zajtrajška.
- Stratégia Európa 2020, ktorá sa zameriava na budúci inteligentný a inkluzívny rast a konkurencieschopnosť.
- Stratégia OECD Inovácie, ktorá navrhuje inováciou riadený regionálny rast.
- Podnikateľský akčný plán, ktorý zdôrazňuje potrebu rozhodných krokov k rozvinutiu podnikateľského potenciálu Európy potrebných na odstránenie existujúcich prekážok a reformu podnikateľskej kultúry v Európe.
- Viedenská stratégia inteligentnej špecializácie, ktorá sa zameriava na vývoj vysoko kvalifikovaných začínajúcich podnikov v oblasti hospodárskej a sociálnej inovácie a potenciál inovačného trojuholníka Viedeň-Bratislava-Brno.
- Podľa inovačnej únie (iniciatíva EK), musí Európa vytvoriť pracovné príležitosti pre všetkých – najmä mladých – a zabezpečiť, aby malé a stredné podniky boli konkurencieschopné na globálnom trhu. Budúcnosť Európy je viazaná na jej schopnosť inovovať.
- Projekt tiež prispeje k makroregionálnym stratégiám, ako je napríklad EUSDR – Prioritná os 9 "Investície do ľudí a zručností". Stimulovaním zlepšovania zručností a podnikateľských schopností, CERIecon prispeje k napĺňaniu týchto stratégií a politík a pomôže znovu naštartovať podnikateľského ducha v strednej Európe.
Projekt zapadá do koncepcie a vízie mesta Bratislava, v súvislosti s PHSR a pracovným programom primátora„111 krokov“. Pomôže prefinancovať a rozvíjať aktivity, ktorým sa mesto venuje – analýza potrieb podnikateľov na regionálnej a národnej (aj nadnárodnej) úrovni, rozvíjať školiteľov MSP a rozvíjať samotné MSP na nadnárodnej úrovni.
Trvanie projektu: 36 mesiacov
Obdobie realizácie projektu: jún 2016 – december 2018
Indikatívny rozpočet projektu: 3 112 975,00 €
Rozpočet Mesto Bratislava: 172 780,00 €
- ERDF (85%): 146 863,00 €
- Kofinancovanie mesto (15%): 25 917,00 €
Interreg Europe
Hlavné mesto SR Bratislava sa zapojilo do projektu Urban Manufacturing, ktorý je realizovaný v rámci programu medziregionálnej spolupráce „Europe, let's cooperate! “ Interreg Europe.
V poslednom období sme boli svedkami vzniku mnohých tvorivých kolaboratívnych priestorov, akými sú coworkingy, Fab Laby, tvorivé dielne, kreatívne štvrte, vedecké parky a inkubátory. Tieto aktivity nemajú dostatočne vybudované prostredie (ekosystém), aby sa zhodnotil ich potenciál a zabezpečila ich udržateľnosť. Sú potrebné nové inovatívne prístupy, ako ich lepšie prepojiť a využiť pre ďalší hospodársky rozvoj. Tento fenomén sa pre potreby projektu nazval „ Mestské fabriky“.
Hlavným cieľom projektu je aby tieto priestory prosperovali. To sa dá dosiahnuť identifikovaním príkladov dobrej praxe , zlepšením súvisiacich nástrojov politík v partnerských mestách/regiónoch a monitorovaním efektu.
Projekt prispeje k výmene skúseností a prenosu príkladov dobrej praxe medzi partnermi za účelom zlepšenia politík v oblasti inovačnej infraštruktúry - tvorivých kolaboratívnych priestorov.
V projekte je 9 partnerov z ôsmich miest/regiónov EÚ.
Partnermi Bratislavy sú : City Univerzity Birmingham, Mestská rada Birmingham, Lisabon, San Sebastian, Zahreb, Vilnius, Kranj a región Lazio.
Prínos pre mesto: Bratislava bude benefitovať z výmeny skúseností a znalostí všetkých partnerov.
Trvanie projektu: 10 semestrov /60 mesiacov v 2 fázach
Obdobie realizácie projektu: Január 2017 – december 2019
Indikatívny rozpočet projektu: 1 831 204 €
Rozpočet Mesto Bratislava: 139 896 €
- ERDF (85%) 118 911 €
- Kofinancovanie mesto (15%) 20 984 €
Finančný mechanizmus EHP a Nórska
Projekt "NKP hrad Devín - sprístupnenie horného hradu verejnosti" v rámci programu Ochrana a revitalizácia kultúrneho a prírodného dedičstva a podpora diverzity v kultúre a umení financovaný z finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru a Nórska.
Hlavné mesto SR Bratislava získalo na projekt „NKP hrad Devín – sprístupnenie horného hradu verejnosti“ prostriedky z Finančného mechanizmu EHP na opätovné sprístupnenie horného hradu, ktorý bol pre verejnosť uzavretý od jesene 2008.
V rámci projektu „NKP hrad Devín – sprístupnenie horného hradu verejnosti“ realizovaného v období 11/2014 - 4/2017 v rámci programu Ochrana a revitalizácia kultúrneho a prírodného dedičstva a podpora diverzity v kultúre a umení spolufinancovanom z Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru (FM EHP) a štátneho rozpočtu SR boli realizované rekonštrukčné práce pre sprístupnenie horného hradu verejnosti.
Projekt, schválený v celkovom finančnom objeme 517 376 €, spolufinancovaný grantom FM EHP vo výške max. 439 770 € s finančnou spoluúčasťou hlavného mesta SR Bratislavy na spolufinancovanie projektu vo výške 77 606 € bol zameraný na sprístupnenie horného hradu, obnovu komunikačného systému zo stredného hradu na citadelu horného hradu, stavebné úpravy na strednej a hornej terase a obnovenie expozície v podzemných jaskynných priestoroch hradného brala.
Celková suma zúčtovaných oprávnených výdavkov realizovaného projektu realizovaného v období 11/2014 - 4/2017 prestavuje sumu 510 631,16 € vrátane 434 036,71 € oprávnených výdavkov projektového grantu a 76 595 € povinného 15%-ného spolufinancovania hlavného mesta SR Bratislavy. Čerpanie dosiahlo projektového grantu 98,7%.
Pôvodne odhadované náklady projektu podľa projektovej zmluvy na grant r. 2014 predstavovali sumu 399 729 € so spolufinancovaním grantom vo výške 339 770 € a finančnou spoluúčasťou hlavného mesta SR Bratislavy vo výške 59 959 €, grant bol v 3/2017 navýšený o čiastku 100 000 €, čím sa celkové oprávnené výdavky projektu stanovili na max. 517 376 € pri navýšení spolufinancovania 15% výdavkov, t.j. do výšky 77 606 €. Navýšenie projektového grantu o 100 000 € bolo určené na realizáciu expozície v podzemných jaskynných priestoroch hradného brala a vyčistenie úpätia hradného brala od náletových drevín, realizované v 1. štvrťroku 2017.
Charakteristika projektu:
- zameraný na sprístupnenie horného hradu, obnovu komunikačného systému zo stredného hradu na horný hrad, stavebné úpravy na strednej a hornej terase a obnovenie expozície v podzemných jaskynných priestoroch hradného brala.
- podporený grantom Európskeho hospodárskeho priestoru v rámci programu SK05 Ochrana a revitalizácia kultúrneho a prírodného dedičstva
- rozpočet v celkovom finančnom objeme 517 376 € so spolufinancovaním grantom Finančného mechanizmu EHP (tzv. Nórskych grantov) a zo štátneho rozpočtu SR vo výške 85 % nákladov (439 770 € ) a spolufinancovaním Hlavného mesta SR Bratislavy min. vo výške
- 15 % nákladov, bol využitý v celkovej výške zúčtovaných oprávnených výdavkov realizovaného projektu realizovaného v období 11/2014 - 4/2017 v sume 510 631,16 € vrátane 434 036,71 € oprávnených výdavkov projektového grantu (85%) a
76 595 € 15%-ného spolufinancovania hlavného mesta SR Bratislavy.
Navyše, hlavné mesto v júni 2016 navýšilo vlastné prostriedky rozpočtu mesta v sume takmer 230 tis. € na financovanie tzv. 2. etapy projektu „NKP hrad Devín – sprístupnenie horného hradu verejnosti“, z vlastného rozpočtu mesta boli financované náklady na povinnú publicitu projektu a financovanie neoprávnených aktivít projektu (zameranie, projektová dokumentácia, autorský dohľad prác), projektová dokumentácia 2. etapy, náklady na práce r. 2017 - statické zabezpečenie narušených murív a objektov, pochôdzne osvetlenie horného hradu, odborný autorský dohľad a pod.
Tzv. 2. etapa projektu, realizovaná v období r. 2016 – 12/2017, má za cieľ zabezpečiť realizáciu nevyhnutných prác a aktivít, ktoré neboli zahrnuté v pôvodnom projekte rekonštrukčných prác z r. 2014, resp. ktorých havarijný stav je nutné riešiť bezodkladne vzhľadom na ochranu národnej kultúrnej pamiatky ako aj bezpečnosť návštevníkov areálu NKP.
Práce / aktivity realizované v rámci projektu v období 11/2014 – 4/2017:
- vyčistenie hradného brala a architektúr horného hradu od náletových drevín a skalnej sute s použitím horolezeckej techniky a osadenie monitorovacieho systému na zisťovanie pohybu nestabilných častí hradnej skaly (realizácia 10 – 12/2015) a vyčistenie úpätia hradného brala od náletových drevín (realizácia 3-4/2017)
- rekonštrukčné práce spočívajúce v pamiatkovej obnove hradobných konštrukcií časti areálu národnej kultúrnej pamiatky (realizácia 2– 6/2016)
- obnovenie expozície v podzemných jaskynných priestoroch hradného brala (realizácia 2. polrok 2016 – 4/2017)
Práce na vyčistenie hradného brala a osadenie monitorovacieho systému na zisťovanie pohybu nestabilných častí hradnej skaly boli realizované v období októbra – decembra 2015. Vyčistenie hradného brala a architektúr horného hradu od náletových drevín a skalnej sute s použitím horolezeckej techniky bolo realizované s použitím horolezeckej techniky v období októbra - novembra 2015, následne v decembri 2015 bolo realizované osadenie monitorovacieho systému na zisťovanie pohybu nestabilných častí hradnej skaly. V marci – apríli 2017 realizované vyčistenie úpätia hradného brala od náletových drevín.
Obnova hornej časti hradu - rekonštrukčné práce spočívajúce v pamiatkovej obnove hradobných konštrukcií dotknutej časti areálu národnej kultúrnej pamiatky, bola realizovaná vzhľadom na ročné obdobie, od februára 2016 do júna 2016 a bola zameraná na sprístupnenie horného hradu, obnovu komunikačného systému zo stredného hradu na horný hrad, stavebné úpravy na strednej a hornej terase. Predmetom rekonštrukčných prác boli objekty horného hradu, stredná terasa horného hradu, horná terasa horného hradu, horný hrad – citadela a podzemné priestory, realizácia elektroinštalácie a doplnenie prístupového oceľového schodiska na strednej terase a na spodnej časti hornej terasy.
Obnovenie expozície v podzemných jaskynných priestoroch hradného brala realizované následne, od druhej polovice r. 2016 do 4/2017.
Realizácia projektu : 11/2014 podpis zmluvy, VO, práce: od 10/2015 – 04/2017
Termín ukončenia projektu - 30.4.2017
Slávnostné otvorenie horného hradu NKP Hrad Devín - 5.5.2017.
Od 6.5.2017 môžu návštevníci navštíviť horný hrad a muzeálnu expozíciu v podzemných jaskynných priestoroch hradného brala.
Prijímateľ grantu: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
Partneri projektu:
- Múzeum mesta Bratislavy
- Generálny investor Bratislavy
- Archeologický ústav Slovenskej akadémie vied
- Filozofická fakulta Univerzity Komenského, Katedra archeológie
- Geologický ústav Slovenskej akadémie vied
- Mestský ústav ochrany pamiatok
- Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta, Katedra inžinierskej geológie
Link na webstránku grantov EHP a Nórska v Slovenskej republike: http://www.eeagrants.sk/
informácie o projekte „NKP hrad Devín – sprístupnenie horného hradu verejnosti“
- Zverejnená PROJEKTOVÁ ZMLUVA na realizáciu projektu „NKP hrad Devín – sprístupnenie horného hradu verejnosti“ v rámci programu „Zachovanie a revitalizácia kultúrneho a prírodného dedičstva a Podpora rozmanitosti v kultúre a umení v rámci európskeho kultúrneho dedičstva“: http://www.crz.gov.sk/index.php?ID=1599248&l=sk
Uzavretie horného hradu a archeologický výskum 2008 – 2010
Uzavretie horného hradu (september 2008) bolo spôsobené vznikom trhliny v hradbovom múre nad kamenným prístupovým schodiskom. Trhlina v múre bola niekoľko mesiacov monitorovaná a odborná komisia konštatovala, že dochádza k zmenám, ktoré by mohli viesť k nekontrolovanej deštrukcii hradby. Nakoľko tadiaľ vedie jediná prístupová cesta, komisia rozhodla z dôvodu bezpečnosti návštevníkov horný hrad uzavrieť.
Za poškodeným múrom sa nachádzala zatrávnená terasa, z ktorej bolo nevyhnutné vyťažiť zeminu až na skalné podložie, kvôli odľahčeniu tlaku na múr. Nakoľko na strednej terase nebol v minulosti realizovaný archeologický výskum, bolo nutné k nemu pristúpiť. Výskum trval v rokoch 2008 – 2009 a odkryl tu viacero, dovtedy neznámych historických murív zo 14. – 17. storočia, ktoré sú verejnosti prezentované.
Rekonštrukcia horného hradu v roku 2010 si vyžiadala aj odstránenie dlažby na hornej terase, pod ktorou sa našli ďalšie historické objekty z 13. – 17. storočia. Archeologický výskum horného hradu bol ukončený v apríli 2010.
V rámci rekonštrukčných prác sa v exteriéri horného hradu demontovali všetky drevené prvky, ktoré boli v havarijnom stave, rozobrané boli aj pochôdzne plochy a deinštalovaná bola aj expozícia, kde bola odstránená nevyhovujúca zničená drevená podlaha, schodiská, madlá, zábradlia, vitríny a elektroinštalácia. Z plánovaných rekonštrukčných prác sa podarilo do apríla 2010 zrealizovať opravu poškodeného muriva hradby, archeologický výskum a výmenu dreveného mosta cez šijovú priekopu za kovový.
Na jar 2010 boli z dôvodu nedostatku financií pozastavené všetky rekonštrukčné práce.
Obnova horného hradu NKP hrad Devín v období 2014 – 2017
Hlavné mesto SR Bratislava získalo v roku 2014 na obnovu NKP hrad Devín finančné prostriedky z programu „Zachovanie a revitalizácia kultúrneho a prírodného dedičstva a Podpora rozmanitosti v kultúre a umení v rámci európskeho kultúrneho dedičstva“, financovaného z Finančného mechanizmu EHP.
Cieľom projektu bol sprístupniť verejnosti hornú časť hradu Devín s expozíciou v jaskynných priestoroch, ktoré boli uzavreté od roku 2008.
Stavebným prácam predchádzalo očistenie hradnej skaly a architektúr na hornom hrade od náletovej zelene. Na skalnom brale bolo inštalovaných viacero trhlinomerov, ktoré automaticky zaznamenávajú zmeny stability skalných blokov.
V jaskynných priestoroch skalného brala je od 1. 5. 2017 inštalovaná expozícia o vývoji hradu Devín v stredoveku, ktorá bude doplnená o geologickú históriu brala. Nálezy z obdobia stredoveku budú doplnené o unikátnu prezentáciu zvyškov mora z obdobia treťohôr (16 miliónov rokov), ktoré sa tu zachovali v podobe morského piesku s príslušnou faunou a tiež pozorovateľnými vplyvmi pôsobenia morskej hladiny v devínskom skalnom brale.
Novou archeologickou i geologickou expozíciou, technickým vylepšením osvetlenia a ventiláciou jaskynných priestorov vznikne atraktívny a poučný expozičný priestor, ktorého návšteva spolu s výhľadom z horného hradu do širokého okolia poskytne návštevníkom nezabudnuteľný zážitok.
História a zaujímavosti horného hradu
Kamenný stredoveký hrad bol postavený na skalnom brale najneskôr v druhej polovici 13. storočia. Nie je však vylúčené, že to bolo krátko po zničení a vypálení hradu v roku 1233. Najstaršou stavbou na hornom hrade bola valcová veža, v ktorej strede sa nachádzal vstup do jaskynných priestorov v skalnom brale. Krasové jaskyne a pukliny tu vznikli pred 16 miliónmi rokov, kedy boli zaplavené treťohorným morom. Pravdepodobne pri výstavbe horného hradu v 13. storočí boli objavené a umelo osekané do väčších priestorov, ktoré mohli slúžiť ako útočisko a skladovacie priestory. Jaskynné priestory boli opäť objavené v roku 1990.
Hrad Devín bol kráľovským pohraničným hradom, ktorý bol prepožičiavaný významným uhorským šľachtickým rodom (Garayovci, páni zo sv. Jura a Pezinka, Báthoryovci, Pálfyovci). V roku 1529 na hrad zaútočili Turci, ktorí postupovali k Viedni. Hrad nedobyli, ale vypálili mestečko Devín aj s kostolom. Horný hrad bol v 15. – 17. storočí viackrát prestavaný a rozšírený.
V roku 1809 hrad Devín podmínovali vojaci Napoleonovej armády a vyhodili ho do povetria. Do Dunaja sa zrútili celé bloky muriva a horný hrad bol zničený takmer na skalu. Hrad Devín už v tom čase nemal vojenskú posádku ani žiadny vojenský význam a dôvody jeho zničenia (rovnako ako neďalekého hradu Pajštún) zostávajú neznáme.
V roku 1896 sa v Uhorsku konali veľkolepé oslavy tisíceho výročia príchodu maďarských kmeňov do Karpatskej kotliny. Ich súčasťou bola aj výstavba siedmich pomníkov. Jeden z nich bol postavený na Devíne. Pri jeho výstavbe boli opäť zničené ďalšie časti horného hradu. Devínsky pomník mal mohutný osemhranný podstavec s nápisom 896 – 1896, na ktorom stál stĺp so sochou staromaďarského bojovníka. Opieral sa o štít s reliéfom uhorského štátneho znaku a v pravej ruke držal voľne spustenú šabľu. Tento 22 metrov vysoký monument slávnostne odhalili 18. októbra 1896. Po vzniku prvej Československej republiky bol pomník ako symbol „uhorského jarma“ zničený – 12. januára 1921 presne napoludnie ho vyhodila do povetria skupina slovenských legionárov.
Poslední majitelia – Pálffyovci 25. mája 1932 predali Devínsky hrad Československej republike za symbolických 1 000 korún.
Hrad Devín navštívi ročne viac ako 100 000 návštevníkov z domova i zahraničia. V roku 2016 zaznamenal hrad Devín rekordnú návštevnosť 175 000 návštevníkov.
Projekt „Bratislava sa pripravuje na zmenu klímy - pilotná aplikácia opatrení v oblasti zadržiavania zrážok v urbanizovanom prostredí“ s celkovou oprávnenou sumou výdavkov vo výške 2 368 059,70 € financovaný z grantu Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru, Nórska a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a rozpočtu hlavného mesta SR Bratislavy, MČ Bratislava-Nové Mesto a MČ Bratislava-Petržalka.
V projekte, realizovanom v období 8/2014 - 30.4.2017, bolo zapojených 9 partnerov projektu:
- prijímateľ Hlavné mesto SR Bratislava, partneri MČ Bratislava-Nové Mesto, MĆ Petržalka a COWI (partner z Nórska) -partneri projektu s finančnou účasťou (MČ Bratislava-Staré Mesto bola pôvodne partnerom projektu, avšak v r. 2015 odstúpila od realizácie)
- Bratislavské regionálne ochranárske združenie (BROZ), Mestské lesy, Bratislavská vodárenská spoločnosť, a.s., Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave - partneri bez finančnej účasti.
Cieľom projektu bolo zvýšenie pripravenosti mesta Bratislavy na negatívne dopady zmeny klímy a tak sa zabezpečiť primeranú kvalitu obytného a prírodného prostredia, ochranu zdravia, majetku a podmienky pre kvalitný život pre obyvateľov mesta. Cieľom bolo zvýšiť povedomie odborníkov a širokej verejnosti v Bratislave o klimatických zmenách a demonštrovať postupy pre implementáciu/realizáciu adaptačných opatrení, ktoré:
- prispejú k revitalizácii verejných priestorov
- zvýšia odolnosť verejných priestorov voči dopadom zmeny klímy - extrémne zrážky, teploty a sucho
- budú zamerané na zvýšenie podielu zelených plôch a plôch pre vsakovanie dažďovej vody použitím priepustných povrchov, spádovania a zachytávania zrážkovej vody a pod.
- zvýšia povedomie odbornej a širokej verejnosti o problematike adaptácie pri realizácii vhodných opatrení a to aj pilotnými projektami - príklady dobrej praxe realizované partnermi projektu
Výstupy a zrealizované aktivity:
- Spracovaný Akčný plán adaptácie na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy na území hlavného mesta SR Bratislavy: schválený mestským zastupiteľstvom 26.4.2017
- Zrealizované adaptačné opatrenia v oblastiach a lokalitách
- Informačná kampaň a networking prostredníctvom informovania verejnosti cez web stránku, poradenstvo pre verejnosť a malá grantová schéma, konferencie, študijné návštevy.
Čiastkové projekty Hlavného mesta SR Bratislava:
- Hlavné a Františkánske námestie: výsadba 10 stromov a obnova stromovej vegetácie (realizácia: 2 – 4/2016, v 5 – 9 /2016 dokončovacie práce a ochranné stromové mreže)
- Parčík Svoradova ul.: revitalizácia existujúcej zelene a sprístupneniu priestoru verejnosti na krátkodobú rekreáciu. Vytvorenie nového multifunkčného verejného priestoru na rozlohe takmer 1 000 m2. Projekt vychádzal z návrhov obyvateľov získaných na základe participačného procesu. Realizácia ukážkových riešení na zachytávanie zrážkovej vody, priepustných povrchov, doplnenie lavičiek a ďalšieho vybavenia. (realizácia 2/2017 – 4/2017)
- Revitalizácia stromoradia v cestnej zeleni na Námestí slobody (Banskobystrická ul.) a čiastočná obnova zelene Námestí slobody: realizácia: 03/2017 – 4/2017. Revitalizácia existujúceho stromoradia v cestnej zeleni Pôvodne plánovaná realizácia čiastočnej obnovy námestia Námestia slobody vrátane výsadby zelene, obnovy spevnených plôch so zasakovacími prvkami, realizáciou vodozádržných opatrení sa nemohla realizovať z projektového grantu kvôli obmedzeniu výkonu stavebných prác vzhľadom na opatrenia súvisiace s predsedníctvom SR v Rade EÚ. V rámci nórskych grantov sa zrealizoval iba časť projektu – obnova aleje na Námestí slobody (realizácia: plán 2/2017 – 4/2017)
- Realizácia extenzívnych vegetačných striech na existujúcich strechách objektu Domova seniorov Archa: realizácia zelenej „vegetačnej“ strechy domova seniorov (realizácia: 3/2017 – 4/2017)
- Rekonštrukcia vodohospodárskych objektov Protipožiarne nádrže ma Železnej Studienke č. 3 a č. 4: rekonštrukcia nápustných a výpustných zariadení pri 2 rybníkoch na Železnej studničke (realizácia: 10/2016 – 4/2017)
- Výsadba stromoradia a krov v stredovom páse križovatky Dolnozemská – Kutlíkova (realizácia: jeseň 2015)
Čiastkové projekty ostatných partnerov s finančnou účasťou:
- MČ Bratislava-Nové Mesto:
- Voľnočasový priestor „Jama“ - bývalý areál cyklistického štadióna: Vybudovanie novej plochy zelene pre obyvateľov Bratislavy ako priestoru krátkodobej rekreácie s modelovým zachytávaním zrážkovej vody a inými modelovými prvkami hospodárenia so zrážkovou vodou, výsadba zelene, vytvorenie priestoru pre športové a rekreačné aktivity obyvateľov mesta (realizácia: 10/2016 – 4/2017 so spolufinancovaním z grantu, následne s financovaním MČ)
- Gaštanica: realizácia verejného priestranstva Gaštanice – Jeséniova ul.: obnova verejného priestoru s cieľom ozdravenia a zachovania jestvujúcej vegetácie gaštanice, jej ošetrenie a realizácia novej výsadby, ktorá zabráni odplavovaniu a erózii pôdy, modelové zachytávanie zrážkovej vody (zasakovacie pásy) a pod. (realizácia: 10/2016 – 4/2017)
- MČ Bratislava- Petržalka:
- Obnova Námestie hraničiarov s cieľom zvýšenia podielu zelene na úkor spevnených plôch, realizácia vodozádržných opatrení, využitie zrážkovej vody, spádovanie z chodníkov do zelene, výber vhodnejších druhov drevín a ostatnej vegetácie vzhľadom k očakávaným dopadom zmeny klímy (realizácia 9 /2014 – 5/2015)
Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava: Útvar hlavnej architektky, architekt@bratislava.sk
EÚ HORIZONT 2020
ARCH - Zvyšovanie odolnosti historických oblastí voči hrozbám klimatickej zmeny a iným prírodným hrozbám / Advancing Resilience of Historic Areas against Climate-related and other Hazards
Medzinárodný projekt podporený grantom EÚ HORIZONT 2020 – rámcového programu EÚ pre podporu výskumu a inovácií, zameraný na aplikovaný výskum, na štúdie ohrození historických centier miest a kultúrnych a historických pamiatok nepriaznivými prejavmi zmeny klímy akými sú prívalové dažde, suchá a zvyšujúce sa priemerné teploty s aplikáciou výsledkov pre potreby mestského rozvoja a územného plánovania. Do projektu sú zapojené pilotné mestá Bratislava, Camerino (Tal.), Valencia (Špan.) a Hamburg (Nem.). Cieľom projektu je analýza súčasného stavu a zhodnotenia zraniteľnosti historicky a kultúrne významných lokalít na území hlavného mesta (čiastočne aj z prírodného hľadiska) s cieľom navrhnúť vhodné postupy adaptácie a ich začlenenie do územného plánovania resp. do procesu posudzovania investičných činností alebo do procesu tvorby strategických dokumentov. Partnerom projektu je aj Mestský ústav ochrany pamiatok v Bratislave a Prírodovedecká fakulta UK.
- Celkový rozpočet projektového grantu: 5 999 963 €, pre Hlavné mesto SR Bratislava ako partnera projektu je alokovaná suma 196 125 € grantu 100%-nom financovaní z prostriedkov EÚ (grant pre MUOP: 169 063 €, PriF UK: 132 500 €).
- Realizácia projektu: 1.6. 2019 – 31.5. 2022 (36 mesiacov)
- Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava:
Útvar hlavnej architektky, architekt@bratislava.sk - Projektový manažment: oddelenie stratégie a projektov, projekty@bratislava.sk
Projekt ATELIER – Inteligentné mestá riadené občanmi (AmsTErdam BiLbao cItizen drivEn smaRt cities) je zameraný na rozvoj oblastí s pozitívnou energetickou bilanciou (Positive Energy Districts - PED) s hlavnými ambíciami udržateľnosti a uhlíkovej neutrality, realizovaný v 8 európskych mestách: v dvoch pilotných majákových (Lighthouse) mestách projektu – v holandskom Amsterdame a španielskom Bilbau a 6 partnerských "Fellow" mestách – Bratislava, Budapešť, Kodaň, Krakov, Matosinhos (Portugalsko) a Riga. Projekt zahŕňajúci 30 partnerov z 11 európskych krajín predstaví inovatívne riešenia, ktoré integrujú budovy s inteligentnou mobilitou a technológiami a energiu viac vytvárajú než spotrebúvajú - projekt tak vytvorí energetický prebytok 1 340 MWh primárnej energie a ušetrí 1,7 kt CO2 a 23 t emisií NOx. Partnerské mestá (Bratislava, Budapešť, Kodaň, Krakov, Matosinhos a Riga) budú replikovať a prispôsobovať úspešne implementované riešenia a poslúžia ako testovacie lokality pre budúce inteligentné mestá.
Na dosiahnutie úspešnej implementácie opatrení na úsporu energie stavia projekt ATELIER občanov do centra všetkých svojich aktivít. Obyvatelia, miestne iniciatívy a energetické spoločenstvá budú zapojené do rozhodovacích procesov a aktivít a budú sa intenzívne zapájať do rozvoja technických riešení počas celého projektu. Občania budú zapojení do inovačných ateliérov s cieľom dosiahnuť maximálny vplyv pre rozvoj PED.
Celková výška príspevku EK na projekt: 19 607 835,58 EUR
Celkový rozpočet hlavného mesta SR Bratislavy v projekte: 384 687,50 EUR
Podiel financovania pre HM SR BA z prostriedkov EK: 100%
Oprávnené náklady: Personálne náklady osôb zapojených do projektu, cestovné náklady na účasť na projektových stretnutiach, ako aj ďalšie nepriame náklady spojené s realizáciou projektu.
Realizácia projektu: 1.11.2019 – 31.10.2024 (60 mesiacov)
Odborný garant za hlavné mesto SR Bratislavu: Oddelenie energetického manažmentu
Kontakt: projekty@bratislava.sk
Viac informácií o projekte: https://smartcity-atelier.eu/
Partneri projektu: mesto Amsterdam (Holandsko), mesto Bilbao (Španielsko), Tecnalia (Španielsko), TNO (Holandsko), Cartif (SP), De Waag Society (Holandsko), Amsterdam University of Applied Sciences (Holandsko), Paul Scherrer Institute (SW), Steinbeis-Europa-Zentrum (Nemecko), mesto Budapešť (Maďarsko), mesto Matosinhos (Pprtugalsko), mesto Riga (Lotyšsko), mesto Kodaň (Dánsko), mesto Bratislava (Slovensko), mesto Krakow (Poľsko), DEUSTOTECH (Španielsko), Cluster Bilbao (Španielsko), IBERDROLA (Španielsko), TELUR (Španielsko), EVE (Španielsko), SPECTRAL (Holandsko), Republica Development VOF (Holandsko), Developer Poppies Location (Holandsko), Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (Holandsko), Waternet (Holandsko), DNV-GL (Holandsko), Greenchoice (Holandsko), Civiesco (Taliansko), Zabala Innovation Consulting (SP), Fraunhofer ITWM (Nemecko). Koordinátorom projektového konzorcia je mesto Amsterdam.
Tento projekt získal financovanie z výskumného a inovačného programu Európskej únie Horizont 2020 na základe grantovej dohody č. 864374
Naliehavá klimatická situácia vyžaduje, aby lídri na všetkých úrovniach vládnutia konali prísnejšie a rýchlejšie. Tento projektový návrh je prvým, ktorý zjednocuje mestá v celej Európe, aby vypracovali realizovateľné, priestorovo diferencované plány prechodu na dekarbonizáciu vykurovania a chladenia budov v roku 2050, s cieľom postupného ukončenia využívania zemného plynu pri vykurovaní. Prechod tohto odvetvia na energeticky efektívne, obnoviteľné a bezuhlíkové riešenia je kľúčový pre splnenie cieľov EÚ v oblasti klímy a energetiky. Vzhľadom na dlhý životný cyklus príslušných sieťových infraštruktúr je nevyhnutné začať s plánovaním tohto prechodu už dnes. Ale ako? Čo najskôr? Ktoré systémy? Ako riadiť tento proces? Zvyšujúca sa zložitosť energetického systému spolu s technologickými neistotami si vyžaduje vysokú úroveň vedomostí a zručností, aby sa dalo rozumne konať. Mestá na to nie sú vybavené. Chýbajú im kapacity a zručnosti, ako aj zákonné možnosti konať. Decarb City Pipes 2050 predstavuje spôsob, ako môžu miestne orgány v tejto výzve uspieť. Bilbao, Bratislava, Dublin, Mníchov, Rotterdam, Viedeň a Winterthur, sedem miest od priekopníkov po začiatočníkov spája sily, aby sa od seba navzájom poučili a spoločne vypracovali inovatívne reakcie. Skúmajú cesty vhodné pre ich miestne výzvy a rozvíjajú zručnosti v používaní dát, plánovacích, technologických a ekonomických nástrojov a know-how v oblasti riadenia procesov a prechodov. V rámci participatívneho procesu so zúčastnenými stranami rozvíjajú hmatateľné plány prechodu a budujú dôveru a odhodlanie pri ich implementácii. Pri hĺbkových peer-to-peer výmenách zdieľajú mestá a verejnoprospešné inštitúcie svoje vedomosti, aby mohli ťažiť z iných perspektív, stupňov pokroku a plánovacích tradícií. Spoločne budú obhajovať potrebné zmeny rámcových podmienok. Projekt je obohatený významnou poradnou radou (advisory board) a jeho cieľom je posilniť viac ako 220 verejných činiteľov a zlepšiť viac ako 50 politík. V konečnom dôsledku sa snaží motivovať a podporiť vyše 80 ďalších miest, aby zahájili rovnaký proces postupu.
Celková výška príspevku EK na projekt: 1 894 032,50 EUR
Celkový rozpočet hlavného mesta SR Bratislavy v projekte: 33 250 EUR
Podiel financovania pre HM SR BA z prostriedkov EK: 100%
Oprávnené náklady: Personálne náklady osôb zapojených do projektu, cestovné náklady na účasť na workshopoch a seminároch ako aj ďalšie nepriame náklady spojené s realizáciou projektu.
Realizácia projektu: 1.7.2020 – 31.8.2023 (38 mesiacov)
Odborný garant za hlavné mesto SR Bratislavu: Oddelenie energetického manažmentu
Kontakt: projekty@bratislava.sk
Partneri projektu:
- Urban Innovation Vienna Gmbh
- Mesto Viedeň
- Mesto Rotterdam
- City Of Dublin Energy Management Agency Limited (CODEMA)
- Hlavne Mesto Slovenskej Republiky Bratislava
- Mesto Bilbao
- Mesto Mníchov
- Mesto Winterthur
- Energy Cities/Energie-Cites Association
- Universiteit Utrecht
- Hogskolan I Halmstad (Halmstad University)
Tento projekt získal financovanie z výskumného a inovačného programu Európskej únie Horizont 2020 na základe grantovej dohody č. 893509.
Cieľom projektu RESIN je poskytnúť štandardizované metodiky pre posúdenie zraniteľnosti miest voči zmene klímy, vyhodnotenie účinnosti adaptačných opatrení, tvorbu nástrojov podporujúcich rozhodovacie procesy a tvorbu stratégií pre adaptáciu mesta na zmenu klímy.
Projekt je 100%-ne financovaný grantom z programu EU Horizont 2020 – rámcového programu pre výskum a inováciu (2014 – 2020) v celkovom finančnom objeme 7 466 004,50 €, z toho projektový grant pre Hlavné mesto SR Bratislava je vo výške 210 988,75 €.
Trvanie projektu: 01.05.2015 – 31.12.2018
Projekt RESIN je interdisciplinárny projekt, ktorý si kladie za cieľ skúmať rezilienciu (odolnosť) európskych miest voči dôsledkom zmeny klímy. Projekt je založený na procesoch vzájomnej tvorby a výmeny skúseností medzi vedeckými pracovníkmi a predstaviteľmi miest, ktoré prispievajú k tvorbe praktických a ľahko využiteľných nástrojov pre podporu miest snažiacich o prispôsobenie sa (adaptáciu) zmene klímy.
Projekt prepája štyri „prípadové mestá“ (Bratislava, Bilbao, Manchester a Paríž), na ktorých sa overuje praktická použiteľnosť a opakovateľnosť vyvinutých metód a spolupracuje s európskymi normalizačnými organizáciami s cieľom vytvoriť systematické (normalizované) postupy, čo zvyšuje praktickú využiteľnosť výsledkov, navrhnutých postupov a metodík.
Projektu sa zúčastňuje 17 partnerov z 8 európskych krajín. Partneri projektu:
- NEDERLANDSE ORGANISATIE VOOR TOEGEPAST-NATUURWETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK TNO (Holandsko) - aplikovaný výskum, Koordinátor projektu
- ICLEI EUROPEAN SECRETARIAT GMBH (Local Governments for Sustainability), nezisková organizácia ( Nemecko)
- Fraunhofer Institute - FRAUNHOFER-GESELLSCHAFT ZUR FOERDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG E.V., výskumná organizácia - aplikovaný výskum (Nemecko)
- The University of Manchester - verejná výskumná organizácia (Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Írska)
- Tecnalia - FUNDACION TECNALIA RESEARCH & INNOVATION, súkromná výskumná organizácia - aplikovaný výskum (Španielsko)
- EIVP - École des Ingénieurs de la Ville de Paris - verejná akademická a výskumná organizácia (Francúzsko)
- Univerzita Komenského v Bratislave (SR)
- mestá: Paríž, Manchester, Bilbao a Bratislava
- konzultačné a výskumné spoločnosti v oblasti IT a štandardizácie: ARCADIS NEDERLAND BV. , NEN ( Holandsko), ITTI SP ZOO (Poľsko), STICHTING NEDERLANDS NORMALISATIE-INSTITUUT, súkromná nadácia (Holandsko), BC3 BASQUE CENTRE FOR CLIMATE CHANGE – KLIMA ALDAKETA IKERGAI, nezisková výskumná asociácia (Španielsko), SIEMENS AKTIENGESELLSCHAFT OESTERREICH, a.s. (Rakúsko), SIEMENS AKTIENGESELLSCHAFT, a.s. (Nemecko), UNIRESEARCH BV, podnikateľský subjekt (Holandsko)
Partneri projektu v spolupráci s mestami vyvíjajú metodický postup pre podporu analýzy hodnotenia dopadov a zraniteľnosti kritickej infraštruktúry a zastavaného územia (IVAVIA - Impact and Vulnerability Analysis of Vital Infrastructures and built-up Areas). Sprievodný softvér bude nápomocný pre demonštráciu ako môžu užívatelia tento nástroj využiť v rôznych fázach procesu adaptácie (podľa metodiky IVAVIA).
Hlavné mesto SR Bratislava využíva metodický postup IVAVIA pre plnenie cieľov Akčného plánu adaptácie HM SR Bratislavy na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy, ktorých cieľom je zhodnotiť zraniteľnosť mesta voči prejavom zmeny klímy akými je najmä zvyšujúca sa priemerná teplota a vlny horúčav, intenzívne zrážky a obdobia sucha.
Webstránka projektu: http://www.resin-cities.eu/
Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava: Útvar hlavnej architektky, architekt@bratislava.sk
Nástroj na prepájanie Európy - Connecting Europe Facility
Hlavné mesto SR Bratislava je partnerom nadnárodného projektu s názvom „URBAN-E“, ktorý je zameraný na podporu rozširovania infraštruktúry elektronabíjacích staníc v Európe. Projekt bol koncom júna 2017 schválený Európskou komisiou na podporu EÚ v rámci programu Nástroja na prepájanie Európy - Connecting Europe Facility (TEN-T) s dobou realizácie projektu 3/2017 - 12/2020.
Ciele projektu:
Projekt URBAN-E je zameraný na rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá v mestách zapojených partnerov projektu - Bratislava, Ľubľana a Záhreb, vyhodnotenie možností zavedenia inovatívnych modelov udržateľnej dopravy založených na elektrických vozidlách (najmä e-car sharing, e-taxi, e-shuttle) a na otestovanie inteligentných riešení v oblasti zelenej mestskej mobility a parkovania (senzory pre miesta rezervované pre nabíjanie elektromobilov, inteligentná rezervácia nabíjania, vyhodnotenie intermodálnych dopravných riešení).
V rámci projektu sa v mestách Bratislava, Ľubľana a Záhreb postaví celkom 167 nabíjacích staníc pre elektromobily z toho 144 ks na striedavý prúd AC (doba nabitia v priebehu niekoľkých hodín) a 23 ks rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd DC (doba nabitia cca. 20 minút). Pre mesto Bratislava je z toho naplánovaných 50 ks AC nabíjacích staníc na striedavý prúd (doba nabitia v priebehu niekoľkých hodín) a 5 ks DC staníc - rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd (doba nabitia cca. 20 minút), zabezpečí kompletne Západoslovenská energetika.
Nabíjacie stanice budú spĺňať všetky zodpovedajúce štandardy nabíjania (CCS, CHAdeMO, Typ 2) a budú plne interoperabilné v rámci slovenskej aj celoeurópskej siete nabíjacích staníc.
Partneri projektu:
Vedúci partner – koordinátor projektového konzorcia:
- Petrol, Ľubľana, Slovinsko (energetická spoločnosť)
Partneri:
- Západoslovenská energetika, a.s., Slovensko
- GO4, s.r.o., Slovensko (prevádzkovateľ logistických, kuriérskych a cyklokuriérskych služieb)
- GoOpti, Slovinsko (prevádzkovateľ transportných služieb na báze elektrických vozidiel)
- Mesto Ľubľana, Slovinsko
- Petrol, Zagreb, Chorvátsko
- Hlavné mesto SR Bratislava, Slovensko
- Slovinské železnice, Slovinsko
- Mesto Záhreb, Chorvátsko
Realizácia projektu: 3/2017 - 12/2020
Predpokladané prínosy projektu:
Projekt URBAN-E je príležitosťou pre aktívne zapojenie hlavného mesta Bratislavy do rozhodovacích procesov budovania siete nabíjacích staníc pre elektromobily na svojom území. Zároveň je to unikátna možnosť pre hlavné mesto ako sa aj podieľať na zhodnotení možností zavádzania nových obchodných modelov a riešení v oblasti udržateľnej mobility (najmä e-car sharing a e-taxi).
V rámci projektu sa vytvorí platforma kľúčových hráčov pre zavádzanie rôznych opatrení udržateľnej dopravy s dôrazom na elektromobilitu, ktorej úlohou bude aj facilitácia výstavby nabíjacej infraštruktúry na území mesta a zavádzania ďalších opatrení pre podporu udržateľnej dopravy.
Hlavné mesto ďalej získa aj nové poznatky z testovania inteligentného riadenia (navádzania) elektromobilov na voľné parkovacie miesta prostredníctvom inteligentných senzorov a z vyhodnotenia možností pre zavedenia inovatívnych intermodálnych dopravných riešení.
Zapojenie a úlohy hlavného mesta SR Bratislavy do projektu / Hlavné aktivity hlavného mesta SR Bratislavy v projekte:
- Vytvorenie platformy kľúčových hráčov pre zavádzanie udržateľnej dopravy s dôrazom na elektromobilitu (s účasťou zástupcov mestských častí), systémová facilitácia rozvoja elektromobility/nabíjacej infraštruktúry a strategická podpora pri zavádzaní nových inovatívnych nástrojov mestskej mobility (napr. pri vyhodnotení e-carsharing modelu)
- Participácia na vyhodnotení možností zavedenia elektrických taxíkov a carsharing systému na báze elektromobilov
- Participácia na plánovaní siete nabíjacích staníc pre elektromobily a poskytnutie vyhradených parkovacích miest pre elektromobily v bezprostrednej blízkosti nabíjacej stanice (v rámci územnej kompetencie hl. mesta)
- Participácia na vyhodnotení možností a na budovaní integrovaného systému rôznych druhov osobnej dopravy v meste (rozvoj intermodálnych riešení)
- Participácia na diseminácii - šírení a komunikácia výsledkov projektu resp. komunikácia o možnostiach udržateľnej dopravy v meste
Zapojenie hlavného mesta SR Bratislavy je v role partnera. Účasť odborných pracovníkov Magistrátu pri tvorbe strategických materiálov, pri realizácii aktivít a na odborných workshopoch resp. pracovných stretnutiach prispeje k odbornosti stanovovaných postupov a metód.
Rozpočet projektu:
Celkový rozpočet medzinárodného projektu URBAN-E je v sume 4,473 mil. € odhadovaných oprávnených nákladov, so spolufinancovaním 85% z grantu EÚ v sume max. 3,802 mil. €.
Rozpočet slovenskej časti konzorcia v rámci projektu predstavuje 1 405 000 €, vrátane spolufinancovania vo výške 15%.
Náklady na projektovú prípravu pokrývajú v plnej výške súkromní partneri projektu, nie hlavné mesto Bratislava. Väčšinu nákladov slovenskej časti konzorcia tvoria investičné náklady súvisiace s výstavbou nabíjacej infraštruktúry. Inštaláciu elektronabíjacích staníc v Bratislave zabezpečí Západoslovenská energetika, a.s. ako národný gestor projektu.
Rozpočet projektu pre hlavné mesto SR Bratislava je 95 640 € na obdobie realizácie (3/2017 - 12/2020). Miera financovania: 85% zdroje EÚ, maximálna výška spolufinancovania zo strany hlavného mesta: 15%, t.j. 14 346 €.
Rozpočet projektu mesta zahŕňa oprávnené výdavky na štúdie, disemináciu projektu, zvyšovanie povedomia o e-mobilite a projektový manažment. Vzhľadom na typ aktivít realizovaných mestom - „soft“ aktivity projektu, rozpočet zahŕňa financovanie riadenie projektu, ľudských zdrojov bez investícií do infraštruktúry.
Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava:
Oddelenie energetického manažmentu, oem@bratislava.sk
International Urban Cooperation (IUC) / Medzinárodná spolupráca miest
Program spolupráce International Urban Cooperation (IUC) / Medzinárodná spolupráca miest
V rámci iniciatívy Európskej komisie - programu International Urban Cooperation (IUC) / Medzinárodná spolupráca miest, zameraného na rozvoj spolupráce v oblasti udržateľného mestského rozvoja, posilnenie vzťahov medzi mestami (nad 100 tis. obyvateľov) z EÚ a mestami z Ázie, Latinskej Ameriky a Karibiku a Severnej Ameriky pre medzinárodnú spoluprácu miest formou tzv. city-to-city pairing, boli zazmluvnená partnerská spolupráca miest z EÚ a Japonska - mesto Bratislava a japonské mesto Tokorozawa, a to v oblastiach spolupráce: adaptácia na klimatickú zmenu, mestské riešenia založené na prírode prostredníctvom zelenej infraštruktúry a rozvoj smart a ekologických riešení (climate change adaptation, urban nature-based solutions, and smart eco-city development)
EK v rámci programu IUC vybrala v r. 2018 pre partnerskú spoluprácu miest v oblasti udržateľného rozvoja miest tieto partnerské dvojice miest EÚ a Japonska: mestá Bratislava a Tokorozawa (Japonsko), mestá Grenoble - Alpes Metropole (Francúzsko) a Toyota (Japonsko) a mestá Umea (Švédsko) and Kamakura (Japonsko).
V rámci plánovanej spolupráce trvajúcej min. 18 mesiacov počínajúc októbra 2018 sa predpokladajú vzájomné návštevy, zdieľanie skúseností zapojených miest a príprava resp. aktualizácia akčných plánov (Local Action Plans). Z prostriedkov EK prostredníctvom koordinačnej jednotky programu IUC sú hradené cestovné náklady spojené s realizáciou aktivít, aktivity sú koordinované a financované implementačnou jednotkou IUC EK v Bruseli. Partnership Agreement (Partnerská dohoda) o spolupráci v rámci programu IUC medzi mestami Bratislava a Tokorozawa bola podpísaná 15.10.2018, trvanie spolupráce min. do 16. 1. 2020.
Za hlavné mesto SR Bratislava partnerskú spoluprácu v rámci iniciatívy Medzinárodnej spolupráce miest International Urban Cooperation (IUC) v predmetných oblastiach spolupráce: adaptácia na klimatickú zmenu, využitie na prírode založených riešení prostredníctvom zelenej infraštruktúry v mestách a rozvoj smart a ekologických riešení v mestách zabezpečuje oddelenie stratégie a projektov (koordináciu spolupráce) a Útvar hlavnej architektky mesta Bratislavy.
Mesto Bratislava má záujem dozvedieť sa o japonskom prístupe k trvalo udržateľnému a inteligentnému mestskému rozvoju a plánovaniu, najmä pokiaľ ide o adaptačné opatrenia založené na prírode, ich kombináciu s tradičnými prístupmi (zvyšovanie podielu zelených plôch, ako sú záhrady a iné formy verejnej zelene, využívanie tradičnej architektúry a plánovania miest a ich prínosy pre chladenie mestských priestorov, trvalo udržateľné budovy, systémy na zachytávanie vody, zvyšovanie energetickej a klimatickej odolnosti verejných priestorov, riešenia energetickej účinnosti, inteligentný manažment veľkých verejných zelených priestorov, stratégie na zlepšenie povedomia verejnosti. Cieľom IUC spolupráce je príprava akčných plánov (Local Action Plans): vytvorenie akčných plánov miest, ktoré sa majú realizovať v priebehu nasledujúcich 1 až 3 rokov. V rámci spolupráce medzi IUC Bratislava plánuje integrovať skúsenosti získané v rámci implementácie Akčného plánu na prispôsobenie sa zmene klímy v Bratislave (schváleného 4. októbra 2017 ) a aktualizáciu akčného plánu.
Pracovnej návštevy v rámci programu IUC EÚ - Japonsko, spolupráce miest Bratislava – Tokorozawa v termíne 15. - 17.10. 2018 v Bratislave sa zúčastnili 3 zástupcovia mesta Tokorozawa a prof. Imura, koordinátor z koordinačnej jednotky programu IUC EU – Japonsko, pani prof. Miranda Schreurs, koordinátorka spolupráce miest Bratislava – Tokorozawa, ktorá je odbornou konzultantkou za EK v oblasti environmentálnych politík. Program pracovnej návštevy 15. – 17.10. 2018 pre zástupcov Tokorozawy zahŕňal diskusie v predmetných oblastiach spolupráce: adaptácia na klimatickú zmenu, využitie na prírode založených riešení prostredníctvom zelenej infraštruktúry a rozvoj smart a ekologických riešení v mestách a návštevy a ukážky lokalít realizovaných projektov mesta.
V termíne 20.-22.5.2019 sa uskutočnila pracovná návšteva 4 zástupcov mesta Bratislavy do mesta Tokorozawa zameraná na zdieľanie skúseností, návštevy lokalít atď. vrátane účasti na stretnutí IUC v Tokiu 17.5. 2019.
Odborný garant projektu za hlavné mesto SR Bratislava:
Útvar hlavnej architektky, architekt@bratislava.sk
Projektový manažment: oddelenie stratégie a projektov, projekty@bratislava.sk
Európsky sociálny fond - Operačný program Ľudské zdroje
Nízkoprahová sociálna služba pre deti a rodinu FORTUNÁČIK II
Hlavné mesto SR Bratislava predložilo žiadosť o nenávratný finančný príspevok v rámci výzvy „Poradenstvo a osveta v oblasti prevencie a eliminácie diskriminácie II“, ktorú vyhlásilo v roku 2018 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Žiadosť bola schválená a od 1. 9. 2019 sa začala realizácia projektu „Nízkoprahová sociálna služba pre deti a rodinu FORTUNÁČIK II“. Projekt je pokračovaním aktivít národného projektu „Podpora vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie na komunitnej úrovni“ (NP KIKU) – „Podpora sociálnych služieb v nízkoprahovej sociálnej službe pre deti a rodinu Fortunáčik“.
Cieľom projektu je prevencia a eliminácia všetkých foriem diskriminácie skvalitnením sociálnych služieb hlavného mesta SR Bratislavy zameraných na aktívne začlenenie sociálne znevýhodnených občanov v dotknutom území.
Trvanie projektu: 09/2019 – 02/2022
Miesto realizácie: Ubytovňa Fortuna v mestskej časti Bratislava - Dúbravka.
Cieľovou skupinou sú predovšetkým osoby ubytované v ubytovni Fortuna, zriadenej hlavným mestom v mestskej časti Bratislava - Dúbravka a súčasní a bývalí klienti ubytovacích a sociálnych zariadení hl. mesta SR Bratislavy:
- odchovanci detských domov,
- sociálne slabé rodiny,
- obete domáceho násilia,
- osoby s problémom s uplatnením na trhu práce,
- deti ohrozené sociálno-patologickými javmi
- t.j. jednotlivci alebo skupiny ohrozené diskrimináciou, chudobou alebo sociálnym vylúčením. Služby budú poskytnuté minimálne 300 osobám cieľovej skupiny.
Aktivita projektu: Podpora inštitucionálneho rozvoja špecializovaných poradenských služieb slúžiacich na boj proti všetkým formám diskriminácie, vrátane právneho poradenstva v oblasti diskriminácie na trhu práce
Podaktivity:
Čo očakávame od projektu?
Osoby z cieľovej skupiny si budú schopné nájsť primerané voľné pracovné miesto, vypracovať motivačný list, životopis a budú pripravení na pracovný pohovor. Vďaka zlepšeným sociálnym a komunikačným zručnostiam budú schopní predchádzať konfliktom a zvládať náročné situácie na pracovisku. Budú dobre informovaní v oblasti ich základných ľudských práv a nárokov v zamestnaní (napr. právo mať pracovnú zmluvu, čerpanie dovolenky, finančné ohodnotenie a pod.)
Budú mať vedomosti o svojich vlastných základných ľudských právach a povinnostiach, ale aj základných ľudských právach a povinnostiach svojich rodinných príslušníkov (napr. detí, partnerov, súrodencov, ale aj rodičov). Prispeje to k zníženiu domáceho násilia. Získajú informácie o vyživovacej povinnosti, o možnostiach úpravy výšky vyživovacej povinnosti na dieťa.
Budú vedieť, aké práva a povinnosti majú v oblasti zdravotnej starostlivosti, bývania a sociálneho zabezpečenia.
Zvýši sa osobnostný potenciál detí aj dospelých. Budú vytvorené podmienky na rozvíjanie záujmových aktivít a talentu u detí. Zlepšia sa podmienky na vzdelávanie, na získanie vyššieho vzdelania a neskôr aj na lepšie uplatnenie na trhu práce. Zníži sa riziko generačnej chudoby. Aktivity napomôžu k zníženiu kriminality, drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov.
Zvýši sa finančná gramotnosť, čo vytvorí podmienky na zníženie zadĺženosti rodín.
Zlepší sa spolupráca so samosprávou, školou, upravia sa vzťahy komunity so širším okolím, zníži sa nevraživosť pedagógov a detí z majoritnej spoločnosti voči obyvateľom ubytovne Fortuna.
Budú vytvorené podporné mechanizmy na riešenie krízovej situácie klientov. Klient alebo rodina bude mať možnosť stať sa aktívnym činiteľom, dokáže sa zorientovať vo svojej situácii a v prípade potreby vyhľadať adekvátneho odborníka, ktorý mu bude pri riešení jeho problematickej situácie nápomocný.
Po ukončení projektu budú klienti samostatnejší pri riešení problematických situácií. Stanú sa zodpovednejšími za svoj vlastný život.
„Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Ľudské zdroje“
Interreg V-A Slovenská republika – Rakúsko
Projekt baum2020 (skratka pre Bratislava Územný Manažment), ktorý je spolufinancovaný z Programu spolupráce INTERREG VA SK-AT je platformou komunikácie, vzájomnej spolupráce a nových iniciatív medzi hl. mestom Bratislava a prihraničnými rakúskymi mestami a obcami. Zároveň podporuje aj inštitucionálnu a dvojjazyčnú spoluprácu.
Projekt sa zameriava na témy územného manažmentu spoločného cezhraničného mestského regiónu najmä v týchto oblastiach:
- doprava / mobilita
- územné plánovanie a životné prostredie
- miestna spolupráca
Na dosiahnutie vyššieho stupňa spolupráce a posilnenie cezhraničných väzieb sú zriadené pravidelné grémiá ako sú stretnutia starostov, BAUM konferencie, riadiace skupiny alebo odborné pracovné skupiny.
Cieľom projektu Bratislava Územný Manažment je postupná inštitucionalizácia cezhraničného mestského regiónu.
Projekt baum2020 je v prvom rade komunikačnou a koordinačnou platformou cezhraničnej spolupráce, napriek tomu sú v projekte vyčlenené finančné prostriedky aj na malé lokálne iniciatívy. Vybrané pilotné projekty majú prispieť k riešeniu konkrétnych cezhraničných problémov, alebo pomôcť odstraňovať bariéry.
Neoddeliteľnou súčasťou projektu baum2020 je oslovovanie/ zapájanie (participácia) obyvateľov a obyvateliek cezhraničného regiónu do projektu, formátom cezhraničných prechádzok po regióne tzv. BORDER WALKS, ďalej organizovaním informačných stretnutí, ako aj prostredníctvom priameho kontaktu a komunikácie so zamestnancami slovensko – rakúskej kancelárie baum2020 v Bratislave.
Projektoví partneri: Hl. mesto Bratislava (HP) , NÖ Regional GmbH (PP1) a Regionalmanagement Burgenland (RMB) (PP2).
Strategickým partnerom je Stadt Umland Management Wien / Niederösterreich (SUM).
Trvanie projektu: 46 mesiacov
Obdobie realizácie projektu: 01.03.2017 – 31.12.2020
Celkový indikatívny rozpočet projektu: 674 000,00 €
Rozpočet hlavné mesto Bratislava: 254 318,00 €
- ERDF (85%): 216 170,30 €
- Spolufinancovanie štátny rozpočet: 25 431,80 €
- Spolufinancovanie mesta (5%): 12 715,90 €
Výstupy projektu baum2020:
Na tomto odkaze môžete nájsť informácie o projekte v nemeckom jazyku.
Operačný program Integrovaná infraštruktúra
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Miesto realizácie projektu: Bratislava
Výška poskytnutého nenávratného finančného príspevku: maximálne do výšky 62 894 788,90 EUR
Opis projektu: Zvýšenie atraktivity verejnej osobnej dopravy prostredníctvom modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry pre IDS a mestskú dráhovú dopravu
Cieľom modernizácie električkovej trate – Dúbravsko - Karloveskej radiály je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Modernizácia električkovej trate začína v oblasti od tunela pod hradom a končí v križovatke ulíc Hanulova / Bagarova - M.S. Trnavského. Dĺžka modernizovaného dvojkoľajného úseku električkovej trate je 6,77 km. Požiadavka na modernizáciu tohto úseku trate vychádza predovšetkým z jej technicky zastaraného a nevyhovujúceho stavu.
Účelom stavby je modernizovať technickú infraštruktúru trate pre dosiahnutie nasledovných kritérií:
- zvýšenie traťovej rýchlosti
- zvýšenie únosnosti koľajového spodku
- zvýšenie bezpečnosti prevádzky
- zvýšenie bezpečnosti cestujúcich
- zvýšenie kultúry, komfortu a plynulosti cestovania
- zníženie negatívnych dopadov koľajovej prevádzky na obyvateľstvo
- zlepšenie a skvalitnenie životného prostredia
Dúbravsko -Karloveská električková radiála bude po kompletnej modernizácii bezpečnejšia, rýchlejšia a odhlučnená.
- Cestovanie z konečnej zastávky električiek v Dúbravke k zastávke Tunel sa po modernizácii skráti o 3 min. aj vďaka preferencii električiek na všetkých križovatkách.
- Veľké prestupné uzly (zastávky Molecova a Damborského) budú riešené ako integrované prestupné zastávky, čím bude zabezpečená minimalizácia kolízneho prestupu, pri ktorom dnes prestupujúci musia využívať priechody cez viaceré cestné komunikácie.
- Dôjde k vybudovaniu nových nástupísk zastávok väčšinou v ich pôvodných polohách. Nástupiská zastávok budú vybavené osvetlenými prístreškami pre cestujúcich s dostatočnou kapacitou pre daný uzol, automatmi na výdaj cestovných lístkov, ako aj elektronickým informačným systémom. Prístup k nim bude bezbariérový.
- Vjazd električiek do obratiska v Karlovej Vsi bude umožnený aj zo smeru Dúbravka, čo prispeje k uľahčeniu riešenia náhradnej dopravy počas mimoriadnych odstávok električkovej premávky
Informácie o Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 nájdete na www.opii.gov.sk
Riadiaci orgán OPII: www.mindop.sk
Centrálny koordinačný orgán : www.eufondy.sk
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Miesto realizácie projektu: sa nachádza v urbanizovanom priestore mesta Bratislava, okres Bratislava III - mestská časť Nové Mesto.
Výška poskytnutia nenávratného finančného príspevku: maximálne do výšky 947 997,60 EUR s DPH
Dĺžka modernizovaného úseku: 6 550 m dvojkoľajne.
Opis projektu:
Cieľom projektu je príprava projektovej dokumentácie pre budúcu stavbu – modernizáciu električkovej trate – Vajnorskej radiály.
Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií za nové a progresívne prvky, zabudovanie antivibračných a protihlukových zariadení. Súčasťou modernizácie je výmena trakčných káblov vrátane traťových rozvádzačov a realizácia nových prevádzkových zariadení a technológií. Zabezpečenie preferencie električkovej dopravy nahradením existujúcich zastaraných prvkov cestnej dopravnej signalizácie na križovatkách a priechodoch pre chodcov za moderné prvky a taktiež vybavenie týmito modernými prvkami CDS aj všetkých vytypovaných doteraz neriadených kolíznych miest s električkou.
Modernizáciou električkovej trate z hľadiska dopravno technických a obslužných parametrov bude zabezpečená minimalizácia negatívnych vplyvov električkovej prevádzky (hluk a vibrácie) na okolitú urbanizovanú zónu. Zvýšenie priemerných traťových rýchlostí a skrátenie prepravných vzťahov v električkovej doprave bez zmeny linkového vedenia so zachovaním doteraz existujúcich prepravných prúdov. Skrátenie prepravných časov, čo sa z pohľadu logistiky dopravy pozitívne odzrkadlí na možnom znížení dennej výpravy električkových vlakov a znížení finančných nákladov na zabezpečenie prevádzky električkovej dopravy (prevádzkové náklady), Zvýšenie komfortu prepravy cestujúcich a kapacity prepravených cestujúcich električkovou dopravou.
Ďalšou súčasťou modernizácie predmetnej električkovej trate bude zmodernizovanie nástupíšť. Každé nástupište zastávok bude s dostatočnou kapacitou pre daný uzol vybavené osvetlenými prístreškami pre cestujúcich s dostatočnou ochranou pred dažďom a vetrom, bočná stena k prichádzajúcim vozidlám bude priehľadná. Súčasťou zastávok budú automaty na výdaj cestovných lístkov, ako aj elektronický informačný systém.
Členenie stavby na stavebné úseky:
Úsek VR 01 Trnavské mýto – Za kasárňou
Úsek VR 02 Za kasárňou – Tomášikova
Úsek VR 03 Tomášikova – Jurajov dvor
Úsek VR 04 Jurajov dvor – obratisko Zlaté piesky
Úsek VR 05 Zátišie – ŽST Nové Mesto
Hlavné zmeny:
- nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky – odstránenie nedostatočného technického stavu koľajovej trate,
- zabudovanie antivibračných a protihlukových zariadení – zníženie hluku a vibrácií,
- bezpečnejšia a kvalitnejšia infraštruktúra pre chodcov a cyklistov,
- vybudovanie prvkov slúžiacich na upokojenie dopravy (hlavne individuálnej automobilovej dopravy),
- vybudovanie parkovacích miest,
- zvýšenie komfortu prestupu v uzle Zlaté piesky a Stanica Nové Mesto,
- výmena trakčných káblov a stožiarov trolejového vedenia a verejného osvetlenia (v najväčšej možnej miere integrované osvetlenie do stožiarov trolejového vedenia),
- zvýšenie bezpečnosti električkovej dopravy,
- zabezpečenie preferencie električkovej dopravy,
- zvýšenie priemerných traťových rýchlostí električkovej dopravy,
- skrátenie prepravných časov,
- zníženie finančných nákladov na zabezpečenie prevádzky električkovej dopravy.
Projektová dokumentácia modernizácie je v realizácii spoločnosti Dopravoprojekt a.s. v spolupráci s odbornými útvarmi magistrátu hlavného mesta SR, s Metropolitným inštitútom Bratislavy, zástupcami mestských častí, dopravného podniku, polície a odbornej verejnosti.
Spolufinancovanie projektu sa predpokladá z prostriedkov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Potrebné informácie o Operačnom programe Integrovanej infraštruktúry nájdete na www.opii.gov.sk (http://www.opii.gov.sk).
Riadiaci orgán Operačného programu Integrovaná infraštruktúra: www.mindop.sk (http://www.mindop.sk/)
Centrálny koordinačný orgán: www.eufondy.sk (http://www.premier-consulting.sk/)
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Miesto realizácie projektu: nachádza sa v urbanizovanom priestore mesta Bratislava, okres Bratislava I, Bratislava II a Bratislava III, prevažne v mestskej časti Staré Mesto a Ružinov s v mestskej časti Nové Mesto.
Výška poskytnutia nenávratného finančného príspevku: maximálne do výšky 767 850 EUR s DPH
Dĺžka modernizovaného úseku: 4988 m
Opis projektu:
Cieľom projektu je príprava projektovej dokumentácie pre budúcu stavbu – modernizáciu električkovej trate – Ružinovskej radiály.
Projekt rieši modernizáciu existujúcej dvojkoľajnej električkovej trate od Amerického námestia po predposlednú zastávku Chlumeckého. Modernizovaný úsek začína na Špitálskej ulici pred výhybkou pri križovatke s Ulicou 29. augusta, pokračuje cez Trnavské mýto a končí na križovatke Ružinovskej ulice s Čmelíkovou. Modernizácia električkovej trate nezahŕňa obratisko na Astronomickej ulici, ktoré bude modernizované v rámci inej samostatnej stavby v nadväznosti na pripravovaný prestupný uzol so železničnou zastávkou.
Členenie stavby na stavebné úseky:
Úsek RR 01 Americké námestie - Legionárska
Úsek RR 02 Legionárska - Líščie nivy
Úsek RR 03 Líščie nivy - Chlumeckého
Úsek RR 01 Americké námestie – Legionárska začína na Špitálskej ulici pred výhybkami zabezpečujúcimi odbočenie trate do Račianskej radiály, koniec je za križovatkou Krížnej ulice s ulicou Legionárska. V rámci stavby sa realizuje komplexná modernizácia električkovej trate (električkový spodok, zvršok, odvodnenie, nástupištia a ich vybavenie, trolejové vedenie a napájací systém), elektrické ovládanie a ohrev výhybiek s doplnením mazacích zariadení, rekonštrukcia existujúcich zariadení cestnej dopravnej signalizácie a dobudovanie nových vo vytypovaných križovatkách pre zabezpečenie preferencie električkovej dopravy a vyvolané investície (úprava komunikácií, úprava chodníkov, preložky a ochrana inžinierskych sietí v rozsahu od fasády po fasádu). V predmetnom úseku sa nachádzajú zastávky Americké námestie a Krížna.
Úsek RR 02 Legionárska - Líščie nivy začína v križovatke Krížnej ulice s Legionárskou a končí za zastávkou Líščie nivy na Záhradníckej ulici. Z dôvodu nedávnej rekonštrukcie sa v tomto úseku električkový zvršok a spodok sa nemodernizuje, väčšina prác je zameraná na modernizáciu zastávok a CDS, ďalej na výmenu a dobudovanie prevádzkových zariadení a technológií. V predmetnom úseku sa nachádzajú zastávky Trnavské mýto, Saleziáni a Líščie nivy.
Úsek RR 03 Líščie nivy – Chlumeckého začína za zastávkou Líščie nivy a končí v križovatke Ružinovskej ulice s Čmelíkovou. V rámci stavby sa realizuje komplexná modernizácia električkovej trate (električkový spodok, zvršok, odvodnenie, nástupištia a ich vybavenie, trolejové vedenie a napájací systém), elektrické ovládanie a ohrev výhybiek s doplnením mazacích zariadení, rekonštrukcia existujúcich zariadení cestnej dopravnej signalizácie a dobudovanie nových vo vytypovaných križovatkách pre zabezpečenie preferencie električkovej dopravy a vyvolané investície (úprava komunikácií, úprava chodníkov, preložky a ochrana inžinierskych sietí). V predmetnom úseku sa nachádzajú zastávky Nemocnica Ružinov, Herlianska, Tomášikova, Súmračná, Chlumeckého.
Hlavné zmeny:
- nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky – odstránenie nedostatočného technického stavu koľajovej trate,
- zabudovanie antivibračných a protihlukových zariadení – zníženie hluku a vibrácií,
- výmena trakčných káblov a stožiarov trolejového vedenia a verejného osvetlenia, vrátane traťových rozvádzačov,
- realizácia nových prevádzkových zariadení a technológií,
- zvýšenie bezpečnosti električkovej dopravy,
- zabezpečenie preferencie električkovej dopravy nahradením existujúcich zastaraných prvkov cestnej dopravnej signalizácie na križovatkách a priechodoch pre chodcov za moderné prvky a ich dobudovaním na všetkých vytypovaných doteraz neriadených kolíznych miest s električkou,
- zvýšenie priemerných traťových rýchlostí električkovej dopravy bez zmeny linkového vedenia so zachovaním doteraz existujúcich prepravných prúdov,
- skrátenie prepravných časov,
- zníženie finančných nákladov na zabezpečenie prevádzky električkovej dopravy,
- zvýšenie kapacity prepravených cestujúcich električkovou dopravou,
- zvýšenie komfortu prepravy cestujúcich:
- zlepšenie prestupu na Americkom námestí medzi električkami a trolejbusmi vybudovaním prestupného uzlu,
- zriadenie združených zastávok Nemocnica Ružinov, Herlianska, Tomášikova,
- zlepšenie prístupov na zastávky a doplnenie bezbariérových prístupov,
- vybavenie električkových zastávok prístreškami dostatočnej kapacity, automatmi na výdaj cestovných lístkov, elektronickým informačným systémom,
- revitalizácia Krížnej ulice – čiastočné architektonické pretvorenie celého uličného profilu zriadením cyklotrasy, úpravou parkovania a výsadbou stromoradia.
Projektová dokumentácia modernizácie je v realizácii spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. v spolupráci s odbornými útvarmi Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy, Metropolitným inštitútom Bratislavy, Dopravným podnikom Bratislava, a.s. a zástupcami dotknutých mestských častí Bratislavy.
Spolufinancovanie projektu sa predpokladá z prostriedkov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Potrebné informácie o Operačnom programe Integrovanej infraštruktúry nájdete na www.opii.gov.sk (http://www.opii.gov.sk).
Riadiaci orgán Operačného programu Integrovaná infraštruktúra: www.mindop.sk (http://www.mindop.sk/)
Centrálny koordinačný orgán: www.eufondy.sk (http://www.premier-consulting.sk/)
URBACT
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Projektoví partneri:
Konzorcium:
Lead partner: Miláno,
Projektoví partneri: Bratislava, Budaors, Molina de Segura, Sofia, Vratsa, Kekava, Nantes, Rijeka, Guimarães.
Celkový indikatívny rozpočet:
Spolu: 749.952,78 €
Rozpočet hlavné mesto Bratislava:
Spolu: 59.894,40€
Fáza 1: 8.876,72€
ERDF: 6.213,70€
Kofinancovanie mesto: 2.663,02€
Fáza 2: 51.017,62€
ERDF: 35.712,38€
Kofinancovanie mesto: 15.305,30€Opis projektu:
Cities4CSR je medzinárodný projekt financovaný z programu URBACT. Mesto Bratislava je jedným z prvých miest na Slovensku, kde sa tento program implementuje. Zameraním na spoločenskú zodpovednosť (Corporate Social Responsibility – CSR) v podmienkach samosprávy - nazýva sa to tzv. Urban Social Responsibility - je mesto Bratislava jedinečné a mohlo by sa stať modelovým mestom na Slovensku.
Aký je hlavný cieľ mesta Bratislava v sieti pre akčné plánovanie „Cities4CSR“?
Sieť pre akčné plánovanie „Cities4CSR“ poskytla možnosť mestu Bratislava zamyslieť sa ako zlepšiť súčasný stav a pridanú hodnotu aktivít, ktoré sa na miestnej úrovni uskutočňujú v rámci napĺňania princípu spoločenskej zodpovednosti podnikov, tzv. mestskej sociálnej zodpovednosti. V podmienkach samosprávy je mesto Bratislava jedinečné a mohlo by sa stať modelovým mestom na Slovensku. Očakáva sa, že takto budú podporené procesy regenerácie mesta, sociálnych inovácií – osobitne s dôrazom na životné prostredie a vo všeobecnosti sa budú efektívnejšie riešiť vznikajúce a nenaplnené miestne potreby. Vďaka programu URBACT mesto Bratislava participatívnou metódou vytvorí miestny akčný plán, ktorý by bol zároveň súčasťou stratégie BA2030. Záujem mesta Bratislava o podporu aktivít „spoločenskej zodpovednosti podnikov“ − CSR môže zainteresovaným stranám a občanom ukázať, že mesto Bratislava chce zvýšiť spoluprácu s podnikmi a občianskou spoločnosťou v konkrétnych otázkach zlepšovania kvality mestského života, ktoré budú v prospech udržateľného mestského rozvoja.
Ambíciou mesta Bratislava by mali byť nasledovné opatrenia:
- zlepšenie verejných priestranstiev,
- starostlivosť o stromy – revízia zelene + aktivita výsadby 10 000 stromov
- charta diverzity „Za pekné pondelky“ – proti predsudkom na pracovisku
- vstupy od operátorov do digitálnej mapy mesta,
- platforma CSR − jednotné kontaktné miesto na webovej stránke mesta Bratislava,
- verejné a zelené verejné obstarávanie,
- sociálne témy.
Projekt nám pomôže nastaviť a vytvoriť nástroje na ovplyvňovanie spoločenskej zodpovednosti aktérov v meste z pozície mesta Bratislava; tj.mesto ako facilitátor toho, ako chce, aby firmy/podnikatelia/občania pôsobili v meste zodpovedne (udržateľný rozvoj, klimatické zmeny, začleňovanie sociálne vylúčených, dobrovoľníctvo, akční občania a akční zamestnanci firiem – ako sa zapojiť do rozvojových aktivít v meste, model korektnej a transparentnej spolupráce mesta s podnikateľským sektorom - mnoho reprezentantov z podnikateľského sektora ponúka mestu pomoc a nemáme nastavený funkčný rámec, a zároveň napr. ak prinesieme model spoločensky zodpovedného verejného obstarávania, tak ponúkame model pre podnikateľský sektor ako sa v meste správať spoločensky zodpovedne – aké materiály používať, a pod. a tiež cez podporujeme malých, sociálne zodpovedných, lokálnych firiem – sociálnych podnikov a chránených dielní).
Program URBACT:
Podporuje vzájomnú spoluprácu a výmenu skúseností medzi mestami po celej Európe. Ide o nástroj politiky súdržnosti EÚ v rámci cieľa európska územná spolupráca, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a národných zdrojov 28 členských štátov EÚ, Nórska a Švajčiarska. Hlavným cieľom programu je podporovať integrovaný a udržateľný rozvoj miest vytváraním podmienok na to, aby mestá spoločne vyvíjali pragmatické riešenia podobných problémov, vymieňali si skúsenosti a zdieľali osvedčené postupy v ekonomických, sociálnych a environmentálnych mestských témach.
Program kombinuje prístup k know-how s praktickým odovzdávaním skúseností. Najpriamejšou cestou, ako sa porovnať s inými mestami, načerpať inšpiráciu, ale aj podeliť sa o vlastné skúsenosti, je zapojiť sa do niektorého typu tematických sietí. V období 2014-2020 program podporuje tvorbu sietí pre:
- akčné plánovanie (typ sietí, s ktorými má URBACT najviac skúseností, výstupom projektu sú miestne akčné plány zúčastnených miest a metodika, ktorú mestá vyvinuli na uchopenie konkrétnych urbánnych problémov);
- implementáciu (ide o podporu implementácie strategických a akčných plánov miest);
- transfer (prenos osvedčených postupov medzi darujúcim mestom a prijímajúcimi mestami).
Obdobie realizácie projektu:
1 fáza: 2. september 2019 – 2. marec 2020
- fáza: 7. jún 2020 – 7.august 2022
Trvanie projektu:
6mesiacov+27mesiacov
Informácie o programe URBACT nájdete na:
Erasmus+
Názov projektu: Empathy for children
Názov a sídlo prijímateľa: Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava
Koordinátor projektu:
- Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava, Slovensko
Projektoví partneri:
- Sukromna zakladna skola Felix, Slovensko
- Infomedia Formaziona, Taliansko
- European Center of Enterpreneurshop Competence & Excellence, Rakúsko
- INSTITUT ZA RAZISKAVE IN RAZVOJ UTRIP ZAVOD, Slovinsko
Celkový indikatívny rozpočet:
Spolu: 332 720,00€
Rozpočet hlavné mesto Bratislava:
Spolu: 65 650,00€
Opis projektu:
EMPATHY FOR CHILDREN – E4C
Empathy for Children je medzinárodný projekt financovaný z programu Earsmus+.
Mesto Bratislava je hlavným koordinátorom projektu a bude implementovať metodológiu vyplývajúcu z projektu na regionálnej úrovni. Projekt Empathy for Children bude nápomocný v úsilí o inováciu v oblasti vzdelávania na medzinárodnej úrovni.
Cieľom projektu Empathy for children je poskytnúť všetkým žiakom najlepšie príležitosti na všestranný rozvoj a vzdelávanie. Metodiky vychádzajú z princípu diferencovanej výučby. Vyučovanie je organizované tak, aby posilňovalo a rozvíjalo záujmy jednotlivého žiaka a prostredníctvom spoločných skúseností a situácií, poskytovalo im skúsenosti, ktoré ich pripravujú na spoluprácu pri plnení úloh. To všetko rozvíja povedomie, predstavivosť a dôveru žiakov vo svoje vlastné možnosti a prostredie, aby sa dokázali zaviazať a boli ochotní konať.
Cieľovou skupinou projektu sú deti vo veku 8 - 14 rokov, vychovávatelia, učitelia, rodičia, stakeholderi a vzdelávacie inštitúcie.
Projekt Empathy for children plánuje implementovať, monitorovať, rozvíjať a hodnotiť metodiku a pedagogické prístupy, ktoré presadzuje pani Iben Sandahl. Iben Sandahl je medzinárodne uznávanou rečníčkou, autorkou publikácii, psychoterapeutkou a vychovávateľkou. Má viac ako 20 rokov skúseností v oblasti detskej psychológie a vzdelávania. Jej články boli uverejnené v The Vanity Fair, Huffington Post, The Wall Street Journal, The Washington Post, Psychology Today, The Greater Good Science Center Berkley a v mnohých iných.
https://www.ibensandahl.com/about
Metodiky Iben Sandahl sú zakotvené v dánskych programoch vzdelávania učiteľov a zahŕňajú rôzne prístupy vrátane skupinovej práce, diskusií a prednášok, ktoré sa všetky uskutočňujú v duchu intelektuálnej slobody, rovnosti a demokracie so schopnosťami plánovať akademickú, ako aj vzdelávacie (učebné prostredie) aspekty výučby a učenia.
Pridanou hodnotou projektu je podpora rozvoja sieťových aktivít, vrátane strategického zlepšovania odborných zručností učiteľov, budovania organizačných kapacít pri vytváraní nadnárodných partnerstiev spolupráce s našimi partnermi z iných krajín s cieľom vytvárať inovatívne výstupy a vymieňať si osvedčené postupy.
Medzi výhody partnerstva patrí zvýšená kapacita pôsobiť na medzinárodnej úrovni, zlepšené metódy riadenia, prístup k ďalším príležitostiam na financovanie a projektom, zvýšená schopnosť pripraviť, riadiť a sledovať projekty, ako aj atraktívnejšie portfólio príležitostí pre študentov a zamestnancov.
Intelektuálnymi výstupmi projektu budú:
- Empathy toolkit – viacjazyčný vzdelávací nástroj
- Metodika pre učiteľov a stakeholderov s cieľom začleniť Empatiu do európskych učebných osnov.
Empatia pre deti bude mať priamy vplyv na vývoj európskych učebných osnov vrátane empatie v učebných osnovách základných škôl.
Program Erasmus+
Erasmus+ je nový program Európskej únie, ktorý podporuje aktivity v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu počas programového obdobia v rokoch 2014-2020.
Program Erasmus+ nahrádza pôvodné programy EÚ:
- Program celoživotného vzdelávania (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius a Grundtvig)
- Mládež v akcii
- programy medzinárodnej spolupráce: Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink a bilaterálne programy
- a pribudol Šport ako nová aktivita v rámci programu.
Erasmus+ poskytuje granty pre široké spektrum akcií a aktivít v oblasti v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu. Program dáva príležitosť študentom, žiakom odbornej prípravy, pedagogickým zamestnancom, pracovníkom s mládežou a dobrovoľníkom stráviť obdobie v zahraničí a zlepšiť tak svoje poznatky, zručnosti a zamestnateľnosť. Program podporuje organizácie, ktoré sa môžu zapájať do projektovej spolupráce a v rámci partnerstiev zdieľať inovácie vo vzdelávaní, odbornej príprave a mládeže. Nová akcia Šport podporuje aktivity v rámci masového športu a prostredníctvom cezhraničnej spolupráce bude riešiť aj problémy ako doping, násilie a rasizmus.
Obdobie realizácie projektu:
1. decembra 2019 – 31. augusta 2022
Trvanie projektu:
33 mesiacov
Informácie o programe Erasmus+ nájdete na:
Informácia o projekte Empathy for children nájdete: