Bratislava potrebuje férové parkovanie

Počet áut v Bratislave neustále rastie, od začiatku milénia sa prakticky zdvojnásobil a dnes ich je v Bratislave registrovaných viac ako 300.000. Viac ako 33,000 áut denne dochádza do Bratislavy. Zhruba 89% áut parkujúcich cez deň napr. v lokalite Mlynské Nivy, kde ľudia dochádzajú za prácou, patrí Bratislavčanom. Autá dnes parkujú doslova všade a bežne máme problém zaparkovať tam, kde bývame. Nie je v silách mesta a ani mesto nemá toľko verejného priestoru, aby pre neustále rastúci počet áut na území Bratislavy zabezpečilo verejné parkovacie miesto. Navyše, parkovacie miesto pred domom, pred prácou, prípadne aj inde, kde sa Bratislavčania po Bratislave premiestňujú. Aby nám doprava v meste neskolabovala úplne a aby všetok verejný priestor nebol obsadený len parkujúcimi autami, je potrebné pohyb áut aj ich parkovanie regulovať.
Pripravili sme návrh férového parkovania. Rezidentom – vlastníkom parkovacej karty – bude môcť byť každý Bratislavčan s trvalým pobytom v budúcej rezidentskej zóne a so vzťahom ku konkrétnemu automobilu. Na jednu domácnosť budú môcť byť vydané 3 rezidentské karty. Za prvú rezidentskú kartu podľa návrhu VZN zaplatí rezident 39 EUR/rok. Získa za to možnosť parkovania vo vlastnej zóne a 100 hodín parkovania ročne pre svoje návštevy. Za ďalších 10 EUR/rok rezident ku svojej parkovacej karte získať navyše dvojhodinový benefit denne na parkovanie v iných spoplatneých zónach. Túto kartu za 10 EUR/rok si budú môcť kúpiť všetci Bratislavčania, teda aj tí, ktorí nebudú mať trvalý pobyt v regulovanej zóne a nebudú potrebovať rezidentskú kartu. Za rezidentskú kartu pre druhé auto v domácnosti zaplatí rezident 150 EUR/rok a za rezidentskú kartu pre tretie auto v domácnosti to bude 500 EUR/rok. Mimo svojej vlastnej rezidentskej zóny bude v inej spoplatnenej zóne platiť parkovanie podľa hodinovej sadzby, t.j. od 0,50 EUR/hod po 2 EUR/hod.
Parkovanie nebude spoplatnené v celom meste. Spoplatnené zóny budú iba na miestach, kde je výrazný problém s parkovaním a iba v časoch, kedy problém s parkovaním na danom mieste pretrváva. Napríklad na sídlisku, kde je problém s parkovaním najmä v noci, bude parkovanie spoplatnené iba v noci. Pri biznis centrách a úradoch, kde je problém s parkovaním najmä v pracovnej dobe, bude parkovanie spoplatnené iba cez deň. A v lokalitách, kde problém s parkovaním nie je, parkovanie bude naďalej bezplatné.
Férové parkovanie sa bude spúšťať v konkrétnych zónach, ktoré začneme zavádzať až od roku 2021. Takéto rezidentské zóny sa zavedú vtedy, keď budú na základe predchádzajúcich analýz zabezpečené dostatočné parkovacie kapacity pre rezidentov. Pre tých, ktorí do Bratislavy dochádzajú, pripravíme do roku 2021 minimálne 12 nových záchytných parkovísk v Bratislavskom kraji. Do roku 2021 mesto tiež zabezpečí výrazné zlepšenie v kvalite a dostupnosti verejnej dopravy - vznikne 22 km nových bus pruhov a 39 križovatiek s preferenciou MHD, dopravný podnik zavedie 80 nových kĺbových autobusov, pribudne 8 expresných liniek MHD a 4 expresné regionálne linky Bratislavskej integrovanej dopravy.
Férové parkovanie prinesie Bratislave lepšie parkovanie tam, kde bývame, menej dopravných zápch, bezpečnejšie chodníky, lepší verejný priestor, čistejšie ovzdušie a viacej obyvateľov prihlásených na trvalý pobyt. Férové parkovanie však prinesie Bratislave aj finančné zdroje – a tie sa budú investovať späť do zlepšovania parkovania a dopravy. Parkovné nebude vyberať žiadna súkromná firma, ale naše mesto. Všetky výnosy mesta pôjdu do nového Fondu mobility a všetky budú použité v prospech lepšej dopravy v Bratislave – na nákup vozidiel MHD, opravy a budovanie električkových a trolejbusových tratí, budovanie ďalších záchytných parkovísk, rekonštrukcie ulíc a verejných priestorov, výstavba parkovacích domov a budovanie cyklotrás.
Návrh Všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní sme predstavili poslancom mestského aj miestnych zastupiteľstiev v apríli 2019. Tento návrh následne odišiel na prerokovanie mestským častiam. Zo 17 mestských častí ho 14 aj s pripomienkami schválilo a 3 mestské časti ho neschválili. Z jednotlivých mestských častí prišlo spolu 108 pripomienok k návrhu. Všetky tie, ktoré nové pravidlá parkovania z nášho pohľadu vylepšili, sme zakomponovali do nového znenia VZN. Celkovo sme v plnom rozsahu, čiastočne alebo iným spôsobom akceptovali 78 pripomienok. Nové znenie VZN od 22. do 31. mája mala možnosť pripomienkovať verejnosť a momentálne sme v procese vyhodnocovania pripomienok verejnosti. Z rokovaní miestnych zastupiteľstiev aj zo stretnutí s občanmi vyplýva, že drvivá väčšina zainteresovaných Bratislavčanov si uvedomuje nevyhnutnosť zaviesť pravidlá parkovania a ich názory sa líšia len pokiaľ ide o ich podobu, resp. nutnosť prijatia konkrétnych opatrení v rámci férového parkovania.
Predložené VZN o dočasnom parkovaní považujeme za férové voči všetkým Bratislavčankám a Bratislavčanom. Zvýhodňuje parkovanie Bratislavčaniek a Bratislavčanov s trvalým pobytom pred parkovaním mimobratislavských vodičov a zároveň odľahčuje verejný priestor pre všetkých. Aj pre tých, ktorí auto nevlastnia a chcú využívať chodníky a zeleň pre peší pohyb a pre tých, ktorí využívajú iné spôsoby dopravy (MHD, cyklodopravu), aby sa dostali do svojho cieľa rýchlejšie, bezpečnejšie a pohodlnejšie. Pravidlá férového parkovania, ktoré mesto pripravilo, si vyžadujú aj istú zmenu návykov Bratislavčanov (elimináciu zbytočných jázd, častejšie využívanie iných druhov dopravy a pod.), preto je to ťažká a nepopulárna téma. A to nielen v Bratislave, ale v každom inom meste, kde sa podobná regulácia parkovania zavádzala. Skúsenosti z iných miest tiež ale ukazujú, že po zavedení pravidiel akceptácia regulovaného parkovania vzrástla, lebo si ľudia viac uvedomili, že prináša výsledky – menej parkujúcich áut, menšiu hustotu premávky, kvalitnejší verejný priestor a znesiteľnejšie ovzdušie. Sme presvedčení, že rovnako to bude aj v Bratislave.
Hlavné mesto SR Bratislava pripravilo návrh Všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel, ktorým sa určujú vymedzené úseky miestnych komunikácií a stanovujú základné rámce parkovacej politiky na území hlavného mesta. V návrhu VZN sú zapracované pripomienky z prerokovania s mestskými časťami. Súčasťou návrhu VZN je zrušenie pôvodného VZN č. 12/2016 a novely VZN č. 2/2018.
Fyzické osoby a právnické osoby môžu uplatniť pripomienky k návrhu VZN v dňoch od 22.05.2019 do 31. 5. 2019:Príloha návrhu nariadenia o dočasnom parkovaní
Štatút Hlavného mesta SR definuje rozdelenie kompetencií medzi mestom a mestskými časťami. Navrhovaná zmena štatútu definuje rozdelenie výnosov z dočasného parkovania..
Štatút zakladá Fond mobility určený na rozvoj udržateľnej mobility v Bratislave. Fond bude tvorený predovšetkým z príjmov hlavného mesta z úhrad za dočasné a rezidenčné parkovanie motorových vozidiel a tento štatút určuje, na aký účel budú prostriedky viazané a akým spôsobom bude použitie prostriedkov vykazované.
Zjednodušený model finančnej schémy nákladov a výnosov z dočasného parkovania.
Dáta o domácnostiach, obyvateľoch, autách a o parkovaní v Bratislave a príklady iných miest zo zahraničia, kde podobnú reguláciu parkovania v minulosti zaviedli.
Prevádzkovateľ je v plnej miere Hlavné mesto SR Bratislava (nie súkromné spoločnosti ani 17 mestských časti)
• jedno mestské VZN
• jedno obstarávanie na informačný a platobný systém parkovania
• jedno obstarávanie na kontrolné zariadenia a parkovacie zariadenia (napr. vozidlá s kamerami kontrolujúce EČV, ručné skenery, príp. parkomaty)
• centrálne inkasné stredisko
Rezidentská parkovacia karta bude vydávaná vo vzťahu k
1. bytu
2. registrácii trvalého pobytu v tomto byte a
3. konkrétnemu motorovému vozidlu.
Na jeden byt bude možné vydať maximálne tri rezidentské parkovacie karty.
Užívateľ motorového vozidla parkuje s rezidentskou parkovacou kartou neobmedzene v mieste bydliska (vo svojej rezidentskej zóne). V iných častiach mesta parkuje bezplatne mimo času spoplatnenia alebo platí hodinové parkovné (v čase spoplatnenia). Toto je štandardný a fungujúci systém v európskych mestách. Na hranici dvoch zón bude možné definovať prienikové oblasti, aby rezident mohol parkovať aj v susednej zóne v blízkosti bydliska, tak ako boli zvyknutý.
Vzťah rezidenta k vozidlu zachovávame podľa súčasného platného VZN:
• rezident je držiteľ vozidla
• rezident má vozidlo evidované na svoju živnosť
• rezident užíva vozidlo zamestnávateľa na súkromné účely
• rezident užíva vozidlo právnickej osoby ako štatutár (štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu)
• rezident má uzatvorenú nájomnú alebo obdobnú zmluvu s právnickou alebo fyzickou osobou oprávnenou na prenájom motorových vozidiel
• možnosť dočasnej zámeny vozidla (vozidlo v servise, atď.)
Náklady a výnosy
Všetky investičné náklady na spustenie parkovacej politiky znáša mesto, vrátane informačného systému, kontrolných vozidiel Mestskej polície, ale aj spracovania projektov organizácie dopravy, vyznačenia parkovacích miest, osadenia značiek či výstavby parkovacích miest.
Všetky náklady na prevádzku parkovania znáša hlavné mesto, s výnimkou nákladov na správu dopravného značenia na komunikáciách 3. a 4. triedy, vyplývajúcu z kompetencií mestských častí v zmysle Štatútu. Náklady na prevádzku lokálnych kontaktných centier v mestských častiach bude hlavné mesto mestským častiam refundovať.
Vzhľadom na jednorazové investičné i priebežné prevádzkové náklady (napr. kontrola parkovania, posilnenie Mestskej polície) na strane mesta sa výnosy delia v pomere 50:50 za rezidentské parkovacie karty a v pomere 85:15 v prospech hlavného mesta za ostatné výnosy (hodinové parkovanie, abonentské karty). Pomer 50:50 reflektuje skutočnosť, že ide o parkovanie obyvateľov v mieste bydliska – v mestskej časti. Naopak, výnosy z cieľového parkovania sú delené v pomere 85:15, aby mesto mohlo investovať do zlepšenia udržateľnej mobility (MHD, cyklotrasy a pod.), a nahradiť tým časť ciest, ktoré tieto motorové vozidlá vykonávajú v rámci Bratislavy. Mestské časti tak dostanú cca. 30 % zo všetkých výnosov bez ohľadu na náklady na prevádzku. Tie môžu využiť na akýkoľvek účel. Hlavné mesto bude z výnosov pokrývať náklady a celý zvyšok (rozdiel výnosov a nákladov) sa stane súčasťou fondu mobility, z ktorého budú financované výhradne projekty udržateľnej mobility. Fond mobility bude zriadený ako štandardný rozpočtový fond hl. mesta SR Bratislavy so svojim štatútom (ako napr. rezervný fond) a o jeho využití bude rozhodovať Mestské zastupiteľstvo. Tri štvrtiny z fondu mobility budú alokované pre celomestské projekty (výstavba a modernizácia električkových a trolejových tratí, bezbariérové vozidlá MHD, záchytné parkoviská, a pod.) a štvrtina financií z fondu bude alokovaná pre lokálne projekty v príslušnej mestskej časti v pomernej forme (rekonštrukcie ulíc a verejných priestorov, cyklotrasy, parkoviská a parkovacie domy).
Vo výsledku bude približne 40 % z výnosov (30 % priamo, a zvyšok cez fond mobility) investovaných v mestskej časti. Približne 30 % výnosov bude investovaných do celomestskej udržateľnej mobility. Zvyšných cca. 30 % pokryje prevádzkové náklady.
Tarifné pásma (hodinové parkovanie)
Mestské VZN stanoví štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie:
- • Tarifné pásmo A: 2,00 EUR/h
• Tarifné pásmo B: 1,50 EUR/h
• Tarifné pásmo C: 1,00 EUR/h
• Tarifné pásmo D: 0,50 EUR/h
Tarifné pásmo A je vyhradené pre lokality s najvyšším dopytom po parkovaní primárne v centrálnych mestských zónach.
Tarifné pásma s priradením konkrétnych ulíc (zón) budú súčasťou nového návrhu VZN. Zóny budú dodatočne a detailnejšie definované po spracovaní dopravných analýz v priebehu roku 2019 a 2020 v spolupráci mestských častí a hlavného mesta. Spustenie nového systému parkovania v prvých zónach je očakávané začiatkom roku 2021.
Parkovacie zóny
Maximálna veľkosť zóny je jedna mestská časť. Odporúča sa navrhovať zóny v rozsahu do 2000 parkovacích miest. Zóny navrhujú mestské časti, ideálne na základe spracovaných prieskumov a dopravno-inžinierskych analýz (tieto analýzy vypracuje na požiadanie mesto po schválení financií, zmeny štatútu a VZN). Mestské časti, ktoré chcú byť pioniermi v systéme parkovacej politiky, môžu spracovať v predstihu aj vlastné prieskumy a analýzy obsadenosti parkovania.
Doba regulácie bude definovaná pre jednotlivé zóny v spolupráci s mestskými časťami podľa dopytu. Základný navrhnutý čas spoplatnenia parkovania v širšom centre (v zónach s vysokou obsadenosťou cez deň) je štandardne 8:00 – 20:00, bude spresnený pre konkrétne lokality na základe analýz. Ak cez deň nie je s parkovaním problém, parkovanie nebude spoplatnené.
Spoplatnenie sa týka len miest a časov, keď dochádza k dopytu, ktorý dosahuje 90 a viac percent ponuky, t. j. obsadenosť parkovacích miest ja 90 % a viac.
V miestach s vysokým dopytom len vo večerných a nočných hodinách (tzv. nočné parkovanie) bude hodinovo spoplatnené parkovanie len vo večerných a nočných hodinách. V nočných hodinách budú na sídliskách uprednostnení obyvatelia s trvalým pobytom, spoplatnenie nočného parkovania sa bude týkať nerezidentov a návštevníkov v danej zóne.
Zľavy na parkovanie
• Elektromobil – zľava 50 % z hodinového parkovania v rámci zaregulovaných zón
• Zdieľané vozidlá – zľava 100 % z hodinového parkovania vo všetkých spoplatnených zónach pre vozidlá registrované v celomestskom systéme zdieľaných vozidiel
• Držiteľ preukazu ZŤP, ktorý má oprávnenie využiť vyhradené parkovacie miesta pre v zmysle vyhlášky – bezplatne na miestach vyhradených pre ZŤP
Rezidentské parkovanie
Mestské VZN určí ceny za rezidentské parkovacie karty. Návrh cien a výhod spojených s rezidentskými kartami uvádzame v tabuľkovom prehľade.
Parkovanie dvojstopového motorového vozidla vo verejnom priestore
(ulica, parkovisko)
Poradie motorového vozidla v domácnosti |
Cena rezidentskej parkovacej karty |
Možnosť parkovania v mieste bydliska |
Prvé |
39 EUR/rok |
Neobmedzene (zahrnuté v cene ročnej karty) |
Druhé |
150 EUR/rok |
Neobmedzene (zahrnuté v cene ročnej karty) |
Tretie |
500 EUR/rok (t. j. 689 EUR/rok za tri vozidlá) |
Neobmedzene (zahrnuté v cene ročnej karty) |
Popis benefitov
Parkovacia karta NÁVŠTEVA: Parkovanie návštev
Každá domácnosť (byt) získa možnosť registráciou v systéme poskytnúť pre parkovanie návštev (rodina, opravári a pod.) vo svojej zóne tzv. voľné hodiny. 150 voľných hodín môže získať byt, na ktoré nie je registrovaná žiadane rezidentská parkovacia karta (t.j. domácnosti bez motorového vozidla parkujúceho vo verejnom priestore či domácnosti bez motorového vozidla). 100 hodín môže získať rodina s vydanou rezidentskou parkovacou kartou. Cena parkovacej karty návšteva je 0 EUR.
Parkovacia karta BONUS: Cieľové parkovanie
Obyvatelia Bratislavy s trvalým pobytom a vzťahom k motorovému vozidlu majú možnosť získať aj parkovaciu kartu BONUS, ktorá im na konkrétne vozidlo umožní zaparkovať v spoplatnenej zóne na 2 hodiny (v čase regulácie v tarifných pásmach B, C a D). Voľné hodiny sa obnovujú každý deň, nekumulujú sa.
Abonenti
Abonenti sú fyzické alebo právnické osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia s miestom podnikania, sídlom alebo sídlom prevádzky v zóne alebo majitelia nehnuteľností (FO) v zóne. Ceny abonentských parkovacích kariet budú diferencované podľa tarifných pásiem za hodinové parkovanie:
o Tarifné pásmo A: 2 000 EUR/rok
o Tarifné pásmo B: 1 500 EUR/rok
o Tarifné pásmo C: 1 000 EUR/rok
o Tarifné pásmo D: 500 EUR/rok
Prečo nemôžu mať rezidenti vo svojej zóne prvé auto zadarmo?
Pokiaľ by rezidentská karta bola zadarmo, mala by menší vplyv na celkovú zmenu parkovania. Rovnako by sme vśetci krúžili po sídlisku a hľadali voľné parkovacie miesto, len by sme mali “za sklom kartičku”. Pokiaľ má táto karta svoju cenu, je to prirodzená regulačná bariéra a motivuje napr. vlastníkov starých nepojazdných áut, aby sa ich zbavili. Zároveň výnosy z parkovacej politiky budú použité na budovanie parkovacích domov v tých zónach, kde problém pretrvá a bez financií z rezidentských kariet by ich mesto nedokázalo v potrebnom počte postaviť. Takto vybudované parkovacie domy budú prístupné všetkým s rezidentskou parkovacou kartou ale i návštevníkom ako súčasť celkovej parkovacej kapacity v danej lokalite.
Prečo budem musieť platiť, keď aj tak nebudem mať kde zaparkovať?
Skúsenosti z iných miest ukazujú, že zavedením rezidentského parkovania klesne počet parkujúcich áut v uliciach a na parkoviskách. Zmiznú málo používané autá, vraky, firemné vozidlá (dodávky), menej ľudí bude do Bratislavy cestovať autom a viac verejnou dopravou. Z financií z rezidentskej parkovacej politiky bude mesto flexibilne stavať aj parkovacie domy v tých zónach, kde problém pretrvá aj po zavedení regulácie.
Budem musieť povinne platiť 10 eur/rok, ak auto parkujem vo vlastnej garáži?
Nie, vo vlastnej garáži samozrejme budete parkovať zadarmo. Pokiaľ však chcete využívať benefity rezidentskej karty, t.j. 2 hodiny bezplatného parkovania denne v ostatných zónach (týka sa spoplatnených časov) a 150 hodín ročne pre parkovanie pre návštevy, môžete tieto benefity získať za registračný poplatok 10 eur/rok.
Bude parkovacia politika zavedená plošne v celej Bratislave?
Nebude, bude sa týkať len tých zón, miest, ulíc, kde je reálny problém s parkovaním a len v tých časoch, kedy tento problém je. To znamená napríklad v Petržalke to bude najmä v noci, ale vo štvrtiach blízko biznis centier, kde dopyt presahuje ponuku aj cez deň to pravdepodobne bude spoplatnené aj cez deň. V ostatných časoch (keď nie je dopyt vysoký) nebude parkovanie spoplatnené.
Bude parkovanie v rezidenčnej zóne spoplatnené 24 hodín denne?
V niektorých zónach de facto áno, spravidla sa to však bude deliť na denný, nočný a víkendový režim. napríklad v Dúbravke bude spoplatnené nočné parkovanie a ale v centrálnejších štvrtiach s vysokým dopytom (ako v okolí biznis centier) to môže byť zase denné parkovanie. Taktiež nepočítame so spoplatnením medzi 6 a 8 ráno v čase zásobovania.
Som Bratislavčan a platím tu dane. Prečo neplatia len ostatní?
Parkovacia politika nesúvisí s daňami, ani nemá byť spôsob ako získať viac peňazí do rozpočtu - je to nástroj na reguláciu dopravy, zvýšenie kvality života a udržateľnom rozvoji. Problém statickej a dynamickej dopravy sa týka aj vozidiel Bratislavčanov aj ľudí z regiónu. Aj Bratislavčania svojimi autami prispievajú k dopravným zápcham, zhoršeniu životného prostredia a pri parkovaní rovnako zaberajú verejný priestor.
Bývam v Starom Meste, platím BPS Park. Čo sa stane so zónou BPS?
Hlavné mesto má zmluvu s BPS Park na cca. 600 parkovacích miest, ktorá má prestať platiť k spusteniu parkovacej politiky. Väčším problémom je dedičstvo z minulosti, ktoré má Staré Mesto s BPS Park na prevádzku necelých 2500 parkovacích miest zmluvou platnou do roku 2026. Najideálnejšie pre mesto aj mestské časti je dohodnúť sa s BPS Park na kompatibilite systému, tak aby zóna BPS mohla byť plnohodnotne zapojená do systému mestskej parkovacej politiky. Alternatívne sú možné iné formy, vrátane vynechania zóny BPS, ktorá zostane v súčasnom režime až do roku 2026, čo však neumožní mestu dať obyvateľom danej zóny rovnaké benefity ako pre ostatných Bratislavčanov s rezidentskou parkovacou kartou.
Som nerezident a denne dochádzam z obce do centra Bratislavy za prácou. Tarifné parkovanie si nebudem môcť dovoliť. Ako sa dostanem do práce?
Do reálneho zavedenia parkovacej politiky zostáva viac ako rok. Zároveň s jej prípravou začne mesto s budovaním záchytných parkovísk v blízkosti MHD, ktorou sa všetci budú môcť dopraviť do mesta. Pokiaľ zamestnávateľ disponuje vlastnými parkovacími kapacitami, regulované parkovanie sa ich nebude týkať.
V rezidentskej zóne nemám trvalý pobyt ale iba prenajatý byt. Budem si môcť kúpiť parkovaciu kartu?
Nie, rezidentská parkovacia karta je viazaná okrem iného na trvalý pobyt. Jednou možnosťou je teda prehlásiť si do Bratislavy trvalý pobyt. V súčasnosti nie všetci prenajímatelia bytov dovolia nájomníkom prihlásit’ si trvalý pobyt, predpokladáme však, že trh s nájomnými bytmi na novú situáciu zareaguje, lebo nájomný byt, na ktorý si nájomník nebude môcť vybaviť rezidentskú kartu by klesol na hodnote. V minulosti často používané argumenty s nemožnosťou odhlásiť podnájomníkom trvalý pobyt sa nezakladajú na pravde a ide o jednoduchý administratívny úkon ako ich v prípade potreby odhlásiť.
Bežne používam auto, ktoré mám požičané od niekoho iného. Budem môcť s ním parkovať v mojej zóne na rezidentskú kartu?
Jednou z podmienok na vydanie rezidentskej parkovacej karty je preukázanie vzťahu k motorovému vozidlu. Kartu získa rezident ak (1) je držiteľ vozidla, (2) má vozidlo evidované na svoju živnosť, (3) užíva vozidlo zamestnávateľa na súkromné účely, (4) užíva vozidlo právnickej osoby ako štatutár, (5) má uzatvorenú nájomnú alebo obdobnú zmluvu s právnickou alebo fyzickou osobou oprávnenou na prenájom motorových vozidiel (leasing) alebo ako možnosť krátkodobá dočasnej zámeny vozidla (vozidlo v servise, atď.).
Vozím každé ráno deti do školy a do škôlky do inej zóny. Budem môcť zaparkovať aby som vyložila deti a nemusela za to platiť parkovanie?
Áno, pre tento účel má každý držiteľ rezidentskej karty benefit dve hodiny voľného parkovania v akejkoľvek inej rezidentskej zóne. Aj na tento účel ich môžete využiť.
Budú na našich parkoviskách parkovať dodávky a nákladné vozidlá?
Skôr nie, prevádzkovým poriadkom a dopravným značeným v jednotlivých štvrtiach bude zamedzené parkovanie motorových vozidiel s dĺžkou nad 5,5 m.
Kde budú parkovať dodávky, nákladné vozidlá a pracovné vozidlá? Kde zaparkuje opravár práčky?
Motorové vozidlá určené na podnikateľskú činnosť majú primárne parkovať v areáli firiem, prípadne na miestach na to určených. Servisné služby, opravári, ktorí navštívia Vašu domácnosť alebo firmu zaparkujú ako návštevník, zaplatia hodinové parkovné a pravdepodobne si premietnú túto sumu vo faktúre za služby, ktoré u Vás vykonali.
Čo bude s vrakmi? Zmiznú z parkovísk?
Vo všeobecnosti áno, také sú poznatky z iných miest. Ich majitelia často nechcú platiť za ročnú parkovaciu kartičku, a ak si ju nevybavia, budú predmetom štandardného hodinového parkovania v spoplatnenom čase. Je v ich záujme nechať ich odstrániť, aby sa vyhli ďalším poplatkom za parkovné.
Kde budú parkovať moje deti, keď ma prídu z iného mesta na víkend navštíviť?
Pokiaľ budete mať rezidentskú karty, môžete vyuźiť 100 hodín voľného parkovania pre návštevy s iným autom. Pokiaľ kartu nebudete mať, neznamená to, že vaša návšteva nebude môcť zaparkovať, lebo rezidenčné parkovanie nebude spravidla spoplatnené 24 hodín denne. Víkendy budú vo väčšine prípadov nespoplatnené.
Kde zaparkuje moja mama, keď mi príde strážiť deti cez deň?
Pokiaľ vaša mama bude držiteľkou rezidentskej parkovacej karty, môže parkovať dve hodiny denne zadarmo aj v inej zóne. Po dvoch hodinách bude jej parkovanie spoplatnené hodinovou sadzbou v závislosti od zóny, v ktorej bývate. Vašej mame však môžete aj vy poskytnúť 100 hodín parkovania zadarmo, pokiaľ aj vy budete mať rezidentskú parkovaciu kartu.
Keď sa vyznačia parkovacie miesta, bude menej parkovacích miest?
Parkovacích miest nebude menej, tie miesta tam nikdy neboli. To, že niektoré motorové vozidlá parkujú teraz v križovatkách, na priechodoch pre chodcov a bránia v rozhľade, neznamená, že tam sú parkovacie miesta. Parkovacia politika jednoznačne určí kde je a kde nie je možné zaparkovať. To pomôže vodičom zaparkovať správne a v zmysle zákona. Miesta, ktoré síce doteraz niektorí vodiči v rozpore so zákonom využívali nebudú vyznačené ako parkovacie boxy, t.j. nebude možné tam legálne zaparkovať.
Kto bude kontrolovať parkovanie?
Parkovanie bude kontrolovať mestská polícia, ktorá bude za týmto účelom personálne aj technicky výrazne posilnená. Kontroly budú robiť prejazdom motorovým vozidlom s kamerami, ktoré budú snímať EČV a overovať v databáze či má dané vozidlo oprávnenie parkovať v zóne. Pokiaľ zistí, že vozidlo nemá zaplatené, zaznamená to a iné vozidlo idúce pár minút za ním mu môže založiť papuču alebo priestupok prejednať ihneď.
Ako sa bude dať platiť?
Spôsobov bude veľa, vrátane offline spôsobu pre ľudí čo nemajú mobilný telefón alebo internet v mobile.
Ako sa budú kontrolovať tie 2 hodiny v inej zóne? Ako ich môžem využiť?
Kontrolu vykonávajú kontrolóri osobne pomocou ručných skenerov a kontrolnými vozidlami, ktoré budú skenovať EČV. Ak zaparkujem niekde v inej zóne a chcem využiť 2 hodiny voľného parkovania stačí zadať začiatok parkovania (cez SMS, appku, web, offline). Prvé dve hodiny budú zadarmo, zvyšné budú zaplatené z kreditného konta alebo z karty.
Ako budem môcť dať návšteve voľné hodiny?
Bude existovať niekoľko možností, ako darovať návšteve nejaké voľné hodiny. Cez aplikáciu, web i SMS to určite pôjde. Technická špecifikácia systému na obstaranie sa pripravuje.