Hlavná stanica sa bude riešiť komplexne. Ministerstvo dopravy, Železnice Slovenskej republiky a Hlavné mesto Bratislava podpísali Memorandum o spolupráci pri realizácii projektu rozvoja Hlavnej stanice a jej priľahlého územia


Hlavná stanica predstavuje významný prestupný uzol medzi kapacitnou vlakovou dopravou, mestskou hromadnou a individuálnou dopravou. Je jednou zo vstupných brán do Bratislavy, denne ňou prejdú tisícky obyvateliek a obyvateľov, návštevníkov mesta a turistov. Tvorí prvý dojem z hlavného mesta a ako dôležitý verejný priestor ovplyvňuje aj kvalitu bežného života. Jej súčasná podoba aj s priľahlým okolím je už dlhé roky neakceptovateľná.

Po novej autobusovej stanici je Bratislava o krok bližšie k tomu, aby mala na úrovni 21. storočia aj železničnú stanicu. Ministerstvo dopravy, ŽSR a hlavné mesto sa dohodli na spoločnom postupe. Ten počíta s dočasnými vylepšeniami aj jasnými odpoveďami od architektov.

“Štát nemal, nemá ani nebude mať peniaze na komplexnú rekonštrukciu Hlavnej stanice. Sme odsúdení na spoluprácu so súkromným investorom, ale aj Hlavným mestom a Železnicami Slovenskej republiky. Nechceme to robiť len na oko, chceme komplexnú rekonštrukciu budovy aj okolia, tak aby sme sa už ďalej za Hlavnú stanicu nemuseli hanbiť,” uviedol minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Urbanisticko-architektonická súťaž

Hlavné mesto v októbri 2021 odprezentovalo Ministerstvu dopravy a výstavby SR a ŽSR základné podkladové materiály k spoločnej architektonicko-urbanisticko-krajinárskej súťaži na Hlavnú stanicu a okolie pripravené Metropolitným inštitútom Bratislavy. MIB s hlavným mestom poskytnú súčinnosť štátu a štátnym spoločnostiam, aby sa čo najrýchlejšie mohli spustiť kroky, ktoré v nasledujúcich rokoch prinesú novú podobu hlavnej vlakovej stanice a jej okolia. Okrem predstaničného námestia ide o širšie územie ohraničené Pražskou, Šancovou a Žabotovou ulicou. Úlohou odborníkov bude pracovať s danou zónou ako s jedným celkom a priniesť najlepšie možné riešenie nielen z hľadiska architektúry, ale aj dopravy. Architektonická súťaž bude vyhlásená do konca tohto roka. 

„Tak významný objekt akým je hlavná stanica, aj s priľahlým okolím, si zaslúži komplexné riešenie – a to je možné realizovať jedine v spolupráci so štátom. Som preto úprimne rád, že sme s ministrom dopravy aj vedením ŽSR v tomto našli spoločnú reč a odpovede na to, ako tento priestor skultúrniť a preniesť do 21. storočia, budeme hľadať cez veľkú medzinárodnú urbanisticko-architektonicko-krajinársku súťaž,“ priblížil primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Vyhláseniu architektonickej súťaže bude predchádzať vypracovanie urbanisticko-ekonomickej štúdie, ktorá okrem iného zanalyzuje aj možnosti financovania, vrátane možnosti PPP modelu pre vstup investora do projektu. Nevyhnutným podkladom bude aj dopravná štúdia, v rámci ktorej sa budú analyzovať toky cestujúcich a rôzne varianty dopravného riešenia.

Hlavnú stanicu čakajú dočasné vylepšenia

Realizácia návrhu, ktorý vzíde z architektonickej súťaže, je otázkou niekoľkých rokov. Hlavné mesto v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy chce preto už teraz priestor vylepšiť viacerými dočasnými riešeniami, ktoré priebežne zlepšia kvalitu verejných priestorov v priamom okolí stanice. Mesto je pripravené začať s nimi hneď po tom, ako ŽSR dá pre tento účel k dispozícií pozemky v priestore pred stanicou, ktoré vlastní. 

Pôjde o rôzne projekty, ktorých výsledkom bude spríjemnenie a skultúrnenie okolia Hlavnej stanice. K väčším zásahom bude patriť predláždenie predstaničného územia, úprava a doplnenie zelene a osvetlenia. Hlavné mesto zabezpečí aj vyčistenie povrchov a obnovu mobiliáru (koše, lavičky a pod). Cieľom je prostredie frekventovaného uzla premeniť na vľúdnejší, čistejší a bezpečnejší priestor.

Súvisiaci obsah

Komentáre