Finančná podpora pre žiadateľov o sociálnu službu v zariadení pre seniorov u neverejného poskytovateľa

Hlavné mesto Slovenskej republiky poskytuje z rozpočtu na príslušný rozpočtový rok finančný príspevok na prevádzku pre neverejných poskytovateľov sociálnej služby v zariadeniach pre seniorov (v zmysle zákona č. 448/2008/ Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 445/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov). Týmto spôsobom sú podporované zariadenia pre seniorov neverejných (súkromných) poskytovateľov sociálnych služieb, v ktorých sa pre občanov a občianky s trvalým pobytom v Bratislave, poskytuje sociálna služba celoročnou pobytovou formou.

Kto službu poskytuje?

Pobytovú službu v zariadeniach pre seniorov a zdravotne znevýhodnených poskytujú okrem verejných aj neverejní poskytovatelia sociálnych služieb (občianske združenia, neziskové organizácie a cirkevné organizácie).

Ich zoznam nájdete v Centrálnom registri poskytovateľov sociálnych služieb ↗︎.

Pre koho je služba určená?

Celoročná pobytová sociálna služba je určená žiadateľom, ktorí dosiahli dôchodkový vek a ktorí sa nedokážu samostatne o seba postarať napríklad v domácom prostredí, prípadne im nie je pomoc umožnená zo strany rodinných príslušníkov tak, aby boli pokryté všetky ich špecifické životné potreby.

Čo budete na vybavenie služby potrebovať?

Žiadatelia - záujemci o poskytovanie sociálnej služby u vybraného neverejného poskytovateľa v zariadení pre seniorov potrebujú:

  • Posudok a rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu v zariadení pre seniorov. Posudok a rozhodnutie vypracováva a vydáva miestny úrad príslušnej mestskej časti, kde má občan alebo občianka registrovaný trvalý pobyt.
    • O rozhodnutie o odkázanosti je potrebné požiadať písomne formou žiadosti. Žiadosť je k dispozícii na webovej stránke príslušnej mestskej časti alebo si ho môžete vyzdvihnúť aj priamo na úrade príslušnej mestskej časti.
  • Vyplnenú žiadosť o umiestnenie do zariadenia pre seniorov u neverejného poskytovateľa s finančnou podporou hlavného mesta. Žiadosť si môžete stiahnuť nižšie v časti dokumenty.
  • Ak sa žiadateľ rozhodol o poskytovanie sociálnej služby v zariadení pre seniorov u neverejného poskytovateľa, ktorého si sám vybral, žiadosť a rozhodnutie o odkázanosti pre zariadenie pre seniorov doručí osobne do podateľne Magistrátu, alebo zašle poštou na adresu: Magistrát Hlavného mesta SR Bratislava Sekcia sociálnych vecí Primaciálne nám. 1, 814 99 Bratislava

Možné prekážky pri prístupe k službe

Mnohé informácie o zariadeniach pre seniorov u neverejných poskytovateľov sú dostupné cez web stránky konkrétneho poskytovateľa.

Informácie môžete nájsť aj cez register poskytovateľov sociálnych služieb ↗︎, ktorý sa však môže javiť nezrozumiteľný a môže byť náročné sa v ňom orientovať.

V mnohých prípadoch sa sociálna služba poskytuje práve mimo Bratislavy, prípadne Bratislavského kraja.

Častým problémom je takisto obsadenosť vybraného zariadenia alebo dlhá čakacia doba.

Koľko bude služba stáť?

Výška úhrady v zariadení pre seniorov u neverejného poskytovateľa sa líši v závislosti od výberu konkrétneho poskytovateľa, pričom je určená priamo v zmluve o poskytovaní sociálnej služby.

Žiadatelia si preto vyberajú také zariadenie, ktoré im umožňuje jeho ekonomická situácia - výška dôchodku.

Finančný príspevok na prevádzku (FPP) pre neverejného poskytovateľa sociálnej služby

Okrem žiadosti od občanov a občaniek musí neverejný (súkromný) poskytovateľ ZPS doručiť nasledujúce dokumenty:

  • Žiadosť ↗︎ neverejného poskytovateľa sociálnej služby o poskytnutie finančného príspevku na prevádzku na zabezpečenie poskytovania sociálnej služby na príslušný rok,

  • Čestné prehlásenie ↗︎, že poskytovateľ sociálnej služby v zariadení pre seniorov, pre ktoré je finančný príspevok na prevádzku od HM SR Bratislava určený, nemá evidované:

    • daňové nedoplatky u miestne príslušného správcu dane
    • nedoplatky na poistnom na verejné zdravotné poistenie (za každú zdravotnú poisťovňu)
    • nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie
    • nedoplatky na povinných príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie
  • Kópia registračnej karty neverejného poskytovateľa sociálnej služby na zariadenie pre seniorov alebo aktuálny výpis z registra poskytovateľov SS,

  • Evidenciu prijímateľov  na ktorých si uplatňujete FPP.

  • doklad o samostatnom bankovom účte na účely príjmu FPP

Vzor žiadosti, čestného prehlásenia a evidencie prijímateľov si môžete stiahnuť z webovej stránky hlavného mesta, ktorý je k dispozícii nižšie - v časti dokumenty.

Žiadosť spolu s čestným prehlásením, kópiou registračnej kary/výpisom registra a evidenciu prijímateľov zašlete poštou alebo odovzdáte na podateľni na adrese: Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy, Sekcia sociálnych vecí, Primaciálne námestie 1, 814 99 Bratislava.

Avíza

Na základe zmluvy o poskytnutí FPP vyplývajú neverejným poskytovateľom práva a povinnosti. Jednou z povinností neverejného poskytovateľa je aj v stanovených termínoch zasielať Magistrátu HMBA SR Avíza o výške vyčerpaných a vrátených finančných príspevkov s uvedením dôvodu jeho nepoužitia.

Avíza sa posielajú po skončení prvého polroka, 3. štvrťroka a 4. štvrťroka. Presné dátumy, ku ktorým je treba avíza za dané obdobie posielať je stanovené v zmluve, ktorá je uzatvorená s neverejným poskytovateľom.
Súčasťou Avíza je aj evidencia prijímateľov aktualizovaná k danému dátumu zasielaného avíza.

Vzor Avíza nájdete na nižšie v časti dokumenty.

Kontakt

Ak by ste mali záujem o podrobnejšie informácie, môžete sa obrátiť na Oddelenie sociálnej podpory pre seniorov a ľudí so znevýhodnením.

Dokumenty

Vyúčtovanie finančného príspevku

Informačné dokumenty