Dopravný podnik Bratislava obdržal prvé nové obojsmerné električky.
12.3.2024
Dopravný podnik Bratislava (DPB) v posledných mesiacoch masívne obnovuje vozidlový park. V premávke už sú 4 vodíkové autobusy, 50 hybridných trolejbusov a 20 jednosmerných električiek, ku ktorým čoskoro pribudne aj 10 nových obojsmerných električiek. Prvé dve už sú v depe a cestujúcich by mohli zviezť v máji. MHD v Bratislave bude cez víkendy vďaka nim plne nízkopodlažná.
Ku koncu druhého marcového týždňa bola do Bratislavy dodaná prvá obojsmerná električka Škoda 30T3 z desaťkusovej objednávky. Už v máji by mali doraziť všetky vozidlá a doplnia tak flotilu dvadsiatich jednosmerných električiek dodaných minulý rok, ktoré už vozia cestujúcich. Keďže ide o nový typ električiek, pred zaradením do premávky musia absolvovať proces homologizácie. V najbližších týždňoch ich čakajú technicko-bezpečnostné skúšky bez záťaže aj so záťažou a následne sa v rámci skúšobných jázd objavia aj v uliciach. Obojsmerné električky nám okrem pravidelnej premávky na miesta bez plnohodnotného obratiska významne pomáhajú aj v prípade výluk. V minulosti sme vďaka nim mohli počas rekonštrukcií zachovať premávku do Karlovej Vsi alebo na nábreží.
„Som veľmi rada, že sa ministerstvo dopravy podieľa na modernizácii verejnej dopravy v Bratislave. Dnes odovzdávame prvé z desiatich obojsmerných električiek, ktoré sú nízkopodlažné, pohodlné a klimatizované. Vďaka zdrojom z Európskej únie sa nám podarilo v priebehu posledných rokov vyčleniť takmer pol miliardy eur do ekologickej verejnej dopravy v hlavnom meste. Ide nielen o nové nízkopodlažné električky, ale investujeme aj do trolejbusov, električkových a trolejbusových tratí a do údržbových základní. Chceme, aby bola doprava v hlavnom meste rýchla a ekologická a aby ľudia presadli z áut napríklad do týchto krásnych električiek,“ povedala štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Obojsmerné električky Škoda 30T3 sú dlhé viac ako 32 metrov a zmestí sa do nich až 242 cestujúcich. Koncepčne vychádzajú z vozidiel dodávaných v rokoch 2014 – 2015, odlišujú sa však tuhšou karosériou, inovovaným brzdným systémom či výkonnejšou klimatizáciou. Hlavným odlišovacím prvkom v exteriéri sú červeno-čierne čelá vpredu aj vzadu a plnofarebné informačné displeje, ktoré umožňujú farebné odlíšenie liniek aj zobrazenie času zostávajúceho do odchodu z východiskovej zastávky. Vozidlá sú už štandardne vybavené automatickými počítadlami cestujúcich, tónovanými oknami, kamerovým systémom a cestujúcim je k dispozícii WiFi aj USB zásuvky.
„Teším sa, že modernizácia MHD v Bratislave pokračuje. Po nákupe nových autobusov, trolejbusov a jednosmerných električiek sa najnovšie vozidlový park DPB rozrastá aj o 10 nových obojsmerných nízkopodlažných električiek. Takáto veľká obnova vozidlového parku je skokovitým zlepšením komfortu pre cestujúcich a znamená aj podstatné zlepšenie kvality života Bratislavčaniek a Bratislavčanov. Pohodlná, moderná a samozrejme bezpečná verejná doprava, ktorú cestujúci radi využívajú, je kľúčová vec pre každodenný život v meste. Preto som rád, že sa nám s vedením Dopravného podniku Bratislava darí systematicky pracovať na jej vylepšeniach, vrátane modernizácie vozidlového parku,” uviedol primátor hlavného mesta Bratislavy, Matúš Vallo.
„Moderná verejná doprava si vyžaduje štandardy, ktoré spĺňajú všetky naše nové vozidlá. Za posledné roky sú to desiatky nových autobusov, trolejbusov a električiek poskytujúcich najvyšší komfort pre našich cestujúcich. Tieto nové obojsmerné električky plánujeme postupne nasadiť najmä na linku 4. Teším sa, že stále viac cestujúcich tak budeme každodenne prepravovať v nových vozidlách. Vďaka tejto masívnej obnove vozidlového parku nášho dopravného podniku už nie je miesto v Bratislave, kam by sa nové vozidlá ešte nepozreli. Chcel by som sa poďakovať Ministerstvu dopravy SR a jeho projektovému tímu za túto možnosť a verím, že naša výborná a efektívna spolupráca bude pokračovať, nakoľko sa plánujeme uchádzať o externé financovanie ďalších rozvojových projektov v rámci bratislavskej MHD,“ konštatuje Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.
Cez víkend budeme čoskoro vypravovať už iba nízkopodlažné a klimatizované električky
Po zaradení desiatich nových obojsmerných električiek do premávky budeme môcť zvýšiť počet nízkopodlažných spojov v rámci celej električkovej trakcie. Už dnes sú pritom električkové linky 3 a 9 plne nízkopodlažné. Po zaradení všetkých nových električiek do premávky budeme môcť víkendovú výpravu všetkých liniek realizovať výhradne nízkopodlažnými a klimatizovanými električkami.
Nové električky sa vyrábajú v Českej republike, v Plzni a Ostrave a dopravnému podniku ich dodáva na základe výsledkov verejného obstarávania spoločnosť ŠKODA TRANSPORTATION, a.s., pričom tento nákup je financovaný z Kohézneho fondu prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.