Doprava

Novinky na Petržalskej električke

30.10.2024

Projekt Petržalskej električky napreduje. Práce v týchto týždňoch prebiehajú takmer na celom úseku stavby. Cieľom je, aby po trati jazdili električky čo najskôr. Prvá časť trate sa už zelená čerstvo položeným rozchodníkom. Do ďalšej fázy tiež v týchto dňoch postúpil jeden z najdôležitejších objektov na stavbe, úplne nová tzv. združená križovatka pri Rusovskej ceste. Práce pokračujú aj na novej združenej zastávke na Farského, ktorá zásadným spôsobom zlepší prestup cestujúcim medzi električkami a autobusmi. Najväčším „ťahákom“ dneška bol však jednoznačne presun 70-tonovej protitankovej steny, ktorá sa nachádzala v koridore električkovej trate.

Tempo prác na Petržalskej električke sa oproti obdobiu pred letom výrazne zintenzívnilo. Tento týždeň je na stavbe napríklad alokovaných 350 pracovníkov. Zvýšené tempo prác znamená aj častejšie dočasné obmedzenia a obchádzky trate, ktoré si stavebné práce vyžadujú. Prosíme preto obyvateľky a obyvateľov o trpezlivosť a zvýšenú opatrnosť. Nie vždy je možné o všetkých dočasných zmenách včas vopred informovať.

Prvá časť petržalskej električkovej trate je už pokrytá rozchodníkom, ktorý sme začali klásť zhruba pred dvoma týždňami. Rozchodník máme položený na ploche približne 5500 metrov štvorcových, v úseku od mosta pri Farskom kostole Sv. Rodiny až po Rusovskú cestu. Rozchodník tvorí poslednú vrstvu pevnej jazdnej dráhy. Okrem toho, že pomáha pohlcovať hluk, udržiava v listoch vodu, čo mu pomáha prežiť aj náročnejšie suchá či zimy a nevyžaduje pravidelnú závlahu, ako napríklad trávnik. Je vodozádržný, zvlhčuje prostredie a znižuje prašnosť. Navyše aj pekne vyzerá a v sezóne plošne zakvitne farbami. Celkovo bude rozchodník položený na ploche takmer 23 000 metrov štvorcových a bude pokrývať celú trať, okrem mostov, priecestí a obratiska na Janíkovom Dvore.

Projekt Petržalskej električky napreduje, trať pokrytá rozchodníkom

V týchto dňoch postúpil do ďalšej fázy aj jeden z najdôležitejších objektov na stavbe, úplne nová tzv. združená križovatka pri Rusovskej ceste, ktorá leží na taktiež novovybudovanom mostnom objekte cez Chorvátske rameno. V uplynulých týždňoch tu boli položené konštrukčné vrstvy vozovky, ukončilo sa asfaltovanie a táto veľmi dôležitá križovatka je už v čiastočnej prevádzke pre vozidlá. Presun dopravy na novú križovatku umožní zbúranie dočasnej obchádzky, aby sa mohlo dokončiť koľajové napojenie na križovatku a jej ďalšie vetvy. Chodci musia nateraz využívať obchádzkovú trasu, v najbližších týždňoch sa však majú dokončiť aj pešie trasy a ostrovčeky cez novú križovatku. Preto prosíme obyvateľky, obyvateľov o trpezlivosť a pochopenie.

združená križovatka pri Rusovskej ceste.jpg

Časť petržalskej trate je už lemovaná aj novovybudovaným cyklochodníkom. Projekt petržalskej električky dáva cyklodoprave veľkú dôležitosť. Jeho súčasťou je približne 6 km novej oddelenej cyklotrasy, ktorá je prevažne vedená priamo popri trati a ktorá spojí Petržalku cez Starý most s centrom, vďaka čomu predpokladáme aj zvýšený záujem o cyklistickú dopravu, a znova to zvýši význam Starého mosta ako najdôležitejšieho priameho dopravného prepojenia Petržalky so Starým Mestom. Plynule sa napojí na cyklochodník na Vajanského a na Štúrovu v smere do centra. Práce tiež pokračujú aj na novej združenej zastávke na Farského, ktorá zásadným spôsobom zlepší prestup cestujúcim medzi električkami a autobusmi, a teda výrazne sa takýmto spôsobom zvýši aj komfort cestujúcich, ktorí nebudú musieť prekonávať žiadne vzdialenosti pri prestupoch. Na mieste sú budované nové nástupištia pre autobusy hneď vedľa električkových nástupíšť, nový priechod pre chodcov na južnom konci zastávky a tiež vozovka pre otáčanie autobusov.

Najväčší záujem však dnes jednoznačne vzbudilo presúvanie protitankovej steny z obdobia II. sv. vojny nachádzajúcej sa v koridore električkovej trate, ktoré od rána sledovalo množstvo obyvateliek a obyvateľov. Sme radi, že sa nám podarilo dotiahnuť do konca aj tento projekt a stena bude presunutá vedľa trate, len pár metrov od jej pôvodnej polohy. Ide o vojenskú pamätihodnosť a je naším záujmom, aby bola zachovaná jej pamiatková hodnota a bola tu aj pre ďalšie generácie. Rozmery a tvar protitankovej steny boli zistené až po celkovom odokrytí jej podzemnej časti, bol vypracovaný technologický postup a dokumentácia pre jej presunutie o pár metrov ďalej. Pri téme zmeny polohy prebiehali aj konzultácie s bunkrológmi, aby zostala zachovaná hodnota objektu.

Predĺženie petržalskej električky je naším nosným dopravným projektom a zároveň jedným z najväčších dopravných projektov v Bratislave za posledné roky. Zásadnú zmenu v cestovaní prinesie cca 4 km novej trate, ktorá efektívnejšie prepojí najväčšie slovenské sídlisko s centrom mesta. Na trase vzniknú tiež 4 nové mosty, 9 nových križovatiek, už spomínaných 6 kilometrov novej segregovanej cyklotrasy, 33 zastávkových prístreškov a ďalšia infraštruktúra.

Robíme všetko preto, aby projekt predĺženia električkovej trate v Petržalke bol hotový čo najskôr a aby na jar už Petržalčania mohli túto električku naplno využívať.

Zdieľať