Nový program spolupráce Bratislavy a firiem na riešení klimatickej krízy je spustený
14.1.2025
Primátor Bratislavy, Matúš Vallo, a zástupcovia 10 firiem pôsobiacich na území mesta dnes spoločne odštartovali historicky prvý ročník Klimatickej výzvy primátora Bratislavy, programu dobrovoľnej spolupráce na plnení klimatických cieľov. Cieľom programu je znižovať emisie skleníkových plynov z existujúcich budov a podporiť adaptáciu mesta na zmenu klímy, budovať silné a dlhodobé partnerstvá medzi mestom a firmami, oceniť zodpovedné firmy, ktoré sa aktívne podieľajú na budovaní udržateľného mesta a demonštrovať praktické riešenia v oblasti klímy.
Hlavné mesto v apríli 2024 predstavilo svoj prvý Klimatický plán pre zelenšiu a zdravšiu Bratislavu. Plán ukazuje cestu vrátane konkrétnych krokov a opatrení na zníženie emisií skleníkových plynov o 55 % a posilnenie ochrany obyvateľov Bratislavy pred negatívnymi dôsledkami zmeny klímy. Opatrenia sa týkajú mesta a mestských spoločností, ktoré spoločne dokážu ovplyvniť približne 11 % celkových emisií na území mesta. Splnenie ambiciózneho cieľa plánu si vyžaduje aj prispenie obyvateľov a firiem. Rezidenti a tzv. terciárny sektor, teda firmy a verejné inštitúcie okrem mesta, tvoria každý približne tretinu emisií.
„Uplynulé leto sme v Bratislave zažili niekoľko vĺn horúčav a dve povodne, ktoré spôsobili veľké škody na majetku mesta a občanov. Jasne nám to ukázalo, že klimatická kríza už dnes významne zasahuje do životov ľudí, fungovania miest, štátu aj súkromných spoločností,“ uviedol M. Vallo. „Bratislava vníma svoju zodpovednosť konať. Okrem konkrétnych opatrení, ktoré realizujeme ako mesto, sa Klimatický plán zameriava aj na rozvoj spolupráce s občanmi a firmami na riešeniach, ktoré pomôžu predchádzať najhorším dopadom klimatickej krízy a zlepšia kvalitu života v našom meste. Som rád, že už v prvom roku sa k novému programu spolupráce pridalo 10 dôležitých partnerov, ktorí tak vyjadrili dôveru nášmu úsiliu v tejto oblasti.“
Klimatická výzva primátora Bratislavy je program dobrovoľnej spolupráce mesta s firmami pôsobiacimi na území mesta na plnení klimatických cieľov. Hlavnou ambíciou programu je znižovať emisie skleníkových plynov z existujúcich budov na území mesta, ktoré v súčasnosti mesto ani štát nevedia ovplyvňovať regulačnými nástrojmi. Emisie z budov tvoria až 40 % globálnych emisií skleníkových plynov, preto je kľúčové vytvárať motivačné, podporné a regulačné nástroje na zabezpečenie obnovy budov, alebo zlepšovanie ich využívania a prevádzky.
V pilotnom ročníku 2025 bol program otvorený pre obchodníkov, najmä predajcov potravín, a majiteľov veľkých kancelárskych a obchodných priestorov. Každá zo spoločností, ktorá sa zapojila, si pre prvý rok zvolila dva zo súboru preddefinovaných záväzkov. Minimálne jeden sa musel týkať témy energetiky, teda buď znižovania spotreby energií, alebo zvyšovania výroby čistej energie z obnoviteľných zdrojov. Ako druhý cieľ si spoločnosti mohli vybrať z tém týkajúcich sa celkovej environmentálnej udržateľnosti, ako je zvyšovanie podielu zelene na parkoviskách, zadržiavanie a šetrenie vody, zníženie emisií z dodávok tovaru alebo dochádzky zamestnancov do práce a podobne. Opatrenia budú realizovať na minimálne jednej zo svojich prevádzok na území mesta.
Memorandum o spolupráci na plnení klimatických cieľov dnes podpísali zástupcovia spoločností 365.invest, BILLA, CORWIN, HB Reavis, IAD Investments Fund, IKEA, Kaufland, Lidl, METRO a TESCO, čím sa zaviazali k účasti v prvých dvoch ročníkoch výzvy, 2025 a 2026. Firmy okrem konkrétnych záväzkov predložili plán aktivít, ako aj východiskové údaje, na základe ktorých sa bude merať dosiahnutý pokrok. „Ak sa partnerom podarí v plnej miere naplniť stanovené ciele, už v prvom roku dosiahneme významný pozitívny dopad. Ročne sa vďaka všetkým zapojeným firmám v pilotnom ročníku programu ušetrí viac ako 3 GWh energie, čo je skoro 2-násobok ročnej spotreby energií komplexu Primaciálneho paláca a okolitých budov,“ uviedol Jakub Mrva, námestník primátora pre životné prostredie a klimatickú zmenu. Firmy predložili plány na inštaláciu fotovoltických panelov s celkovým výkonom viac ako 3 100 kWp, čo predstavuje asi 15 % z celkového cieľa Klimatického plánu stanoveného pre terciárny sektor do roku 2030.
Partnerstvo s firmami posilňuje aj záväzky, ktoré si pri plnení plánu, uložilo samotné mesto. „Od prijatia plánu sme sa zamerali na vytvorenie plánu investícií pre mestské budovy. Založili tím energetického manažmentu, ktorý aktuálne spracúva inventarizáciu portfólia budov, pripravuje nástroje na systematické sledovanie spotrieb energií a prvé opatrenia na zníženie spotreby v konkrétnych budovách,“ doplnil Jakub Mrva.
Klimatickú výzvu primátora Bratislavy zastrešuje Klimatická kancelária, ktorá je súčasťou útvaru mestských stratégií a analýz a zodpovedá za koordináciu plnenia mestského klimatického plánu. Viac informácií o Klimatickej výzve nájdete na webe Klimatickej výzvy primátora Bratislavy ↗︎.
Program je financovaný Európskou úniou.
Vyjadrenia firiem zapojených v Klimatickej výzve primátora Bratislavy:
365.invest, Norbert Kuklovský, Head of Asset & Asset services
„Téma udržateľnosti je jednou z našich dlhodobých priorít a je súčasťou našej DNA. Ako slovenská spoločnosť s tridsaťročnou históriou a správca najväčšieho realitného fondu na Slovensku neustále hľadáme a implementujeme riešenia, ktoré budú mať pozitívny dopad na životné prostredie, na spoločnosť aj na kvalitu života komunít. Mnoho projektov z nášho portfólia je ocenených medzinárodne uznávanými certifikátmi ako WELL, či BREAM, ktoré dokazujú, že sa uberáme správnym smerom. Sme radi, že môžeme byť súčasťou dôležitej iniciatívy Klimatickej výzvy a veríme, že táto platforma a podpis memoranda inšpirujú aj ďalšie firmy k podpore tejto dôležitej témy a že spolu dosiahneme a presiahneme stanovené ciele.”
BILLA, Tomáš Staňo, Finančný riaditeľ BILLA Slovensko „Pre BILLA Slovensko, ako aj celý koncern REWE je klimatická zmena a jej riešenia jednou z dlhodobých priorít a záväzkov. Klimatická výzva primátora Bratislavy je absolútne v súlade nielen s našimi plánmi a záväzkami, ale aj s praktickými opatreniami, ktoré intenzívne zavádzame do našich predajní, skladov a centrály, ako aj do celého hodnotového reťazca nášho podnikania. Na riešenie klimatickej zmeny sa pozeráme komplexne – v prípade našej centrály, ktorú plánujeme rekonštruovať v tomto roku – okrem inštalácie obnoviteľných zdrojov a batériového úložiska, markantne zvýšime množstvo a kvalitu zelene na riešenom území. Vysadíme nové stromy a trvalkové záhony, a vybudujeme aj zelenú strechu a zelenú fasádu. Navyše, všetky spadnuté zrážkové vody budeme zadržiavať v retenčných nádržiach, odkiaľ ich budeme používať na závlahu novej zelene.“
CORWIN, Igor Bubeník, Head of ESG & Communications Manager “V CORWINe sme sa dlhodobo snažili tvoriť development zodpovednejšie, jemnejšie a s pozitívnym vplyvom na ľudí a prírodu. Či už ide o revitalizáciu brownfieldov, kvalitný urbanizmus, alebo tvorbu rozumnej modro-zelenej infraštruktúry, vždy sa snažíme na našich projektoch priniesť mestu to najlepšie, čo sa dá. Slovensko má veľký dlh, pokiaľ ide o náš prístup k ochrane prírody a znižovaniu dopadov na životné prostredie. Aj keď v poslednom období sa niekedy zdá, že ako spoločnosť ideme skôr opačným smerom, sme veľmi radi, že sa hlavné mesto rozhodlo chopiť iniciatívy a ukázať, že na udržateľnosti záleží.”
HB Reavis, Matúš Lipták, Chief Operating Officer „Udržateľnosť je jednou z kľúčových strategických priorít HB Reavis a veľmi si vážime, že mestu Bratislava, ako aj firmám zapojeným do Klimatickej výzvy primátora Bratislavy, na tejto téme záleží. Veríme, že Klimatická výzva pomôže šíriť myšlienky udržateľnosti a vytvorí dlhodobú platformu pre spoluprácu a šírenie inovatívnych zelených myšlienok. Ako jeden z najväčších správcov portfólia komerčných nehnuteľností v Bratislave pevne veríme, že udržateľnosť je integrálnou súčasťou úspešného dlhodobého podnikania, a sme hrdí, že naše projekty držia zelené certifikáty WELL a BREEAM, integrujú udržateľné prvky ako zelené plochy a prispievajú tak k zdravšiemu mestskému prostrediu. V rámci nášho prístupu veríme, že na dosiahnutie úspešnej zelenej transformácie je nevyhnutné, aby si firmy stanovovali jasné strategické smerovanie pre jednotlivé témy v oblasti udržateľnosti, ďalej aby si spoločnosti stanovili merateľné ciele, no taktiež aby transparentne komunikovali dosahované hodnoty voči týmto cieľom. Práve z týchto dôvodov zapojenie sa do Klimatického plánu hlavného mesta nadväzuje na dlhodobú stratégiu HB Reavis. Súčasťou našej stratégie je zníženie uhlíkovej stopy našej spoločnosti do roku 2050 až o 90 % v porovnaní s rokom 2021. V strednodobom horizonte do roku 2030 chceme znížiť priame emisie a emisie rozsahu 2 o 42 % a nepriame emisie rozsahu 3 o 25 %. Naše ciele sme zaregistrovali cez medzinárodne uznávanú Science Based Targets Initiative.”
IAD Investments Fund, Martin Proksa, člen rady riaditeľov „Vnímame, že dopady meniacej sa klímy sú reálne a týkajú sa nás všetkých. Oceňujeme, že Bratislava prichádza s iniciatívami, ktoré pomôžu pripraviť sa na už prebiehajúce zmeny, čím sa pripája k metropolám, ktoré sa už dnes aktívne angažujú v tejto oblasti. Sme radi, že IAD Investments Management prostredníctvom budov v portfóliu realitného fondu IAD IRF je súčasťou už prvého ročníka Klimatickej výzvy primátora Bratislavy. Našou ambíciou je aktívne prispieť k zefektívneniu hospodárenia s energiami v sektore nehnuteľností, ktorý predstavuje jedného z podstatných spotrebiteľov primárnych energií a producentov skleníkových plynov.”
IKEA, Lucia Klečková, riaditeľka obchodného domu IKEA Bratislava „V IKEA dlhodobo veríme, že skutočná zmena v boji proti klimatickej zmene si vyžaduje spoluprácu na všetkých úrovniach – medzi mestami, firmami a komunitami. Veľmi nás teší, že môžeme byť súčasťou historicky prvého ročníka Klimatickej výzvy primátora Bratislavy. Do tejto iniciatívy sa zapájame konkrétnymi záväzkami, ako je zvýšenie podielu obnoviteľných zdrojov energie na našej budove obchodného domu a rozšírenie doručovania výrobkov IKEA k zákazníkom elektromobilmi. Toto zapojenie pre nás predstavuje nielen záväzok, ale najmä jedinečnú možnosť spolu s ďalšími zapojenými partnermi aktívne prispieť k udržateľnému rozvoju mesta a podporiť jeho obyvateľov na ceste k lepšej budúcnosti. V IKEA sme sa zaviazali k zníženiu klimatickej stopy nášho hodnotového reťazca a dosiahnutiu nulových emisií skleníkových plynov najneskôr do roku 2050, pričom do roku 2030 chceme znížiť emisie o polovicu. V rámci nášho podnikania už dlhodobo prijímame kroky na zníženie emisií skleníkových plynov, zefektívnenie využívania zdrojov, minimalizovanie odpadu či podporu biodiverzity. Veríme, že táto iniciatíva bude pre mesto Bratislava veľkým prínosom.”
Kaufland, Michal Dendeš, riaditeľ centrálnych služieb Kaufland Slovenská republika v.o.s. „Ochrana životného prostredia, znižovanie uhlíkovej stopy a klimatická zmena patria medzi najväčšie výzvy súčasnosti. Teší nás preto, že môžeme byť súčasťou Klimatickej výzvy primátora Bratislavy a prispieť tak k naplneniu jej klimatických cieľov. V rámci našej spoločnosti sme si stanovili dlhodobý cieľ dosiahnuť do roku 2050 nulové emisie skleníkových plynov, pričom plánujeme do roku 2030 znížiť emisie z našich vlastných aktivít o 80 percent v porovnaní s rokom 2019. Na naplnenie týchto cieľov využívame viaceré opatrenia, ako napríklad prechod na 100 percentnú zelenú elektrinu, využívanie fotovoltických systémov a LED osvetlenia či využívanie prírodných chladív.”
Lidl, Grzegorz Urban, obchodný riaditeľ Lidl pre centrálne služby „Vždy a za každých okolností nám záleží na najvyššej kvalite, platí to aj pre našu klimatickú stratégiu. Po dôkladnej analýze našej stopy CO2 sme si stanovili ciele, ktoré potvrdila a oficiálne schválila Science Based Targets Initiative. Klímu chránime ponukou udržateľných produktov, proaktívnym znižovaním emisii, využívaním nových technológií, vzdelávaním zamestnancov, aktívne komunikujeme a kladieme vysoké nároky aj na našich dodávateľov. Naše ciele sú konkrétne a merateľné, pravidelne ich napĺňanie transparentne komunikujeme v našich Správach o trvalej udržateľnosti. Dôležitou súčasťou nášho záväzku je podpora alternatívnych zdrojov energie, a preto na naše predajne inštalujeme fotovoltické zdroje a nabíjacie stanice pre elektromobily.”
METRO, Silvia Pokrývková, členka predstavenstva METRO Cash & Carry SR, s.r.o. „Klimatická výzva primátora Bratislavy je skvelou príležitosťou na spojenie síl verejného a súkromného sektora v boji proti klimatickej kríze. METRO, ako globálny líder v oblasti veľkoobchodu a distribúcie potravín, vníma svoju zodpovednosť konať udržateľne a prispievať k riešeniu globálnych výziev. Naša ambícia dosiahnuť klimatickú neutralitu v našich globálnych operáciách do roku 2040 nás motivuje k investíciám do obnoviteľných zdrojov energie a energetickej efektívnosti. Implementujeme viaceré opatrenia na dosiahnutie tohto cieľa, ako sú fotovoltické systémy, chladiace systémy využívajúce prírodné chladivá či ďalšie účinné opatrenia. Zapojením sa do Klimatickej výzvy sa zaväzujeme znížiť spotrebu elektrickej energie a zvýšiť výrobu energie z obnoviteľných zdrojov. Veríme, že len spoločne, keď zohľadníme potreby ľudí, prírody a budúcich generácií, môžeme vytvoriť udržateľnú budúcnosť a dosiahnuť skutočný dlhodobý úspech.“
TESCO, Martin Kuruc, CEO Tesco Slovensko „Klimatická zmena je jednou z najväčších výziev, ktorým svet čelí, a musíme ju spoločne vyriešiť. Pripojenie sa ku Klimatickej výzve primátora mesta Bratislava je zároveň v súlade so záväzkom skupiny Tesco dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v našich prevádzkach do roku 2035. Na jednej z našich najväčších predajní v Bratislave na Zlatých pieskoch zrealizujeme chladenie s nulovými emisiami a rekuperáciu, nainštalujeme dekarbonizované tepelné čerpadlá a solárne panely. Spolu s využívaním 100 % obnoviteľnej elektrickej energie už od roku 2020 a LED svietidiel sa tak Tesco na Zlatých pieskoch premení na energeticky efektívny obchod, ktorý sa z prevádzkového hľadiska priblíži nulovým emisiám.”