Petržalská električka napreduje, mesto podpísalo zmluvu na plynulé financovanie pokračovania stavby
21.11.2024
Pomaly sa blíži dôležitý míľnik na stavbe petržalskej električky. Cieľom je, aby ešte pred Vianocami touto traťou prešla prvá električka. Dôležitosti stavby zodpovedá aj tempo prác. Aktuálne sa už finišuje s prepojením koľajníc pôvodnej električkovej trate v Petržalke s novovybudovanou. Pred pár dňami boli zároveň na ministerstve dopravy podpísané dve dôležité zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku, ktoré umožňujú nielen plynulé financovanie petržalskej električky, ale aj ďalšiu dôležitú investíciu Dopravného podniku Bratislava, a síce modernizáciu vozovne v Krasňanoch.
Na stavbe petržalskej električky už dnes vidieť všetky jej kontúry, teda nielen samotnú trať a koľaje, ale aj to, kadiaľ pôjdu chodníky, kadiaľ pôjdu cyklocesty, ako budú vyzerať križovatky.
„Uvedomujeme si, že táto stavba stále mnohým ľuďom v Petržalke komplikuje život, ale sme už v takom štádiu, že podmienky na stavbe aj okolo nej sa budú už iba zlepšovať. Vydržme prosím tých niekoľko týždňov, všetci na magistráte aj na stavbe to považujeme za náš najdôležitejší dopravný projekt a dávame všetko do toho, aby predovšetkým Petržalčanom, Petržalčankám čo najskôr priniesol väčší komfort a kvalitu života,“ uviedol primátor hlavného mesta, Matúš Vallo.
Na novospustenej križovatke Námestie Hraničiarov – Jantárová cesta – Rusovská cesta sa aktuálne budujú chodníky, položené boli konštrukčné vrstvy CBGM a nasledovať bude ich asfaltovanie. Na tomto úseku tiež prebieha betonáž spodných a horných dosiek pevnej dráhy a ukladanie samotných koľajníc. Na Romanovej dokončujeme posledné vrstvy vozovky, boli vydláždené zastávky električky. Na moste pri Farskom kostole Sv. Rodiny bola vybetónovaná rímsa na východnej strane a čoskoro sa vybetónuje aj druhá strana, nasledovať bude pokladanie koľajníc na most.
Koľajnice boli položené aj na Pajštúnskej ulici, kde tiež pokračujú práce na novej vozovke. Po presunutí protitankovej steny aktuálne na tomto úseku prebieha betonáž spodných dosiek pevnej jazdnej dráhy a čoskoro prebehne aj pokládka koľajníc. Na úseku od Lietavskej ulice pokračuje asfaltovanie chodníkov, pri moste Panónska prebieha debnenie aj betonáž rámp pre peších.
Cieľom je, aby do Vianoc prešla touto traťou prvá skúšobná električka. Od tohto momentu nastane náročný proces skúšok a povoľovania pre užívanie električky, ktoré nejaké týždne až mesiace potrvajú. Za ten čas sa stavebné kapacity zhotoviteľa presunú na ďalšie miesta stavby a budú sa klásť prístrešky a dokončovať nástupiská pre cestujúcich, dokončovať všetky chodníky a cyklochodníky pozdĺž stavby, budú sa osádzať zábradlia a robiť ďalšie práce tak, aby na jar mohla byť spustená plná prevádzka električky. Po tomto dôležitom momente budú nasledovať finálne terénne úpravy okolo trate a dokončovanie rôznych detailov alebo odstraňovanie prípadných vád.
Posledným objektom na stavbe bude dokončenie dvoch mostov na Kutlíkovej a preloženie zostávajúcej časti cesty do jej nového profilu. Tento úsek je momentálne projektovo, stavebne aj logisticky asi najnáročnejšia časť stavby, avšak spoločným úsilím je, aby aj táto bola dokončená do konca letných prázdnin, už bez vplyvu na prevádzku električky pre cestujúcich.
„Som rád, že pozvanie na stavbu petržalskej električky dnes prijal aj minister dopravy, pán Jozef Ráž. Zatiaľ čo pri cyklotrase na Vajanského nábreží sme si nič nedarovali, v prípade tejto električkovej trate mu naopak chceme poďakovať. Pred pár dňami boli totiž práve na ministerstve dopravy podpísané dve dôležité zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku, ktoré umožňujú nielen plynulé financovanie tejto stavby, ale aj ďalšiu dôležitú investíciu nášho Dopravného podniku – modernizáciu vozovne v Krasňanoch. Keď nám pred komunálnymi voľbami mnohí hovorili, že rozdelením projektu petržalskej električky do dvoch programovacích období nám prepadnú eurofondy, tak toto je presne ten moment, ktorý túto kapitolu definitívne uzatvoril. Podpis zmluvy potvrdzuje, že žiadne eurofondy nám neprepadnú a celá električková trať bude dofinancovaná, ako sme sľúbili, z prostriedkov EÚ,“ uviedol primátor hlavného mesta, Matúš Vallo.
„Ako pán primátor povedal, eurofondy sú zachránené, rozfázovanie pomohlo tomu, aby sa celá táto trať kompletne dofinancovala z eurofondov. Takisto sme spoločne úspešne vyriešili tzv. valorizačné doložky k zmluvám tak, aby sa trať dala ďalej stavať. Často to opakujem, ak chceme dostať ľudí z áut do mestskej hromadnej dopravy, tak MHD musí byť atraktívna, komfortnejšia, pohodlnejšia, rýchlejšia a spoľahlivejšia. Toto je jeden z tých významných krokov k tomu, aby to tak bolo. Myslím si, že nielen investície do tratí, ale aj do technických zázemí, ako je spomínané depo v Krasňanoch, sú veľmi významné. Dnes prinášame pre Bratislavu takmer 100-mil. € do infraštruktúrnych dopravných projektov mestskej hromadnej dopravy a ešte 150-mil. € prinesieme, ktoré máme naprogramované v tomto programovom období a budeme radi, keď tieto peniaze budú efektívne využité na ďalšie projekty tohto typu,“ doplnil minister dopravy, Jozef Ráž.
Po dokončení prác na petržalskej električke plánuje hlavné mesto presunúť všetky plánovacie a obstarávacie kapacity magistrátu na ďalšiu dôležitú dopravnú stavbu v Bratislave – rekonštrukciu Ružinovskej radiály, ktorej začiatok je predbežne plánovaný už v roku 2026.
„To už je ale iná kapitola, po ktorej si budeme môcť povedať, že tri zo štyroch električkových radiál v našom meste sme dokázali kompletne zrekonštruovať a navyše, pribudli k nim aj viac ako 4 km novej radiály, ktorá zásadným spôsobom prispeje k lepšiemu prepojeniu najväčšej bratislavskej mestskej časti s ostatnými časťami nášho mesta,“ uzatvoril primátor hlavného mesta, Matúš Vallo.