Reakcia na výzvu Ministerstva dopravy - cyklotrasa na Vajanského nábreží

9.10.2024

Hlavné mesto bude namietať výzvu ministerstva dopravy na odstránenie obrubníkov oddeľujúcich cyklistov od motoristov na Vajanského nábreží.

Minister dopravy Jozef Ráž verejne komunikoval výhrady jeho rezortu k cyklotrase na Vajanského nábreží. Hneď na úvod chceme povedať, že s pánom ministrom máme korektnú diskusiu a na mnohých témach sa zhodujeme. Na tejto jednej sa však zjavne nezhodneme.

Po niekoľkých mesiacoch skúmania cyklotrasy nám rezort dopravy doručil výzvu, v ktorej už nehovorí o rušení cyklotrasy, ale žiada na nej zosúladiť dopravné značenie tak, aby bolo v súlade so všetkými normami a predpismi. Značenie na nábreží tak, ako je dnes, sme opakovane preverovali. Jednoznačne máme za to, že je v súlade s predpismi a k celému projektu vydal súhlasné stanovisko aj Krajský dopravný inšpektorát. Preveríme však konkrétne výhrady ministerstva a ak sa ukážu byť vecné, nevidíme problém takéto miesta upraviť.

Ministerstvo dopravy zároveň žiada, aby mesto odstránilo obrubníky, ktoré oddeľujú cyklotrasu od priľahlého jazdného pruhu pre autá, pretože vraj tvoria prekážku na ceste. V tomto prípade budeme určite voči výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie, a za také ich považoval aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý k projektu vydal súhlasné stanovisko. Ich zmyslom je zvýšenie bezpečnosti cyklistov jazdiacich v oddelenom cyklopruhu a navyše ani nie je v pôsobnosti ministerstva dopravy posudzovať toto zvolené riešenie.

Hoci odstránenie obrubníkov budeme namietať, neznamená to, že zároveň neuvažujeme o inom type tohto oddeľovníka, ktorý nemusí byť tak masívny, ale ktorý bude zároveň aj naďalej dostatočne chrániť tisícky cyklistiek a cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase, vrátane rodín s deťmi.

Mrzí nás, že niektorí vládni poslanci túto cyklotrasu naďalej populisticky zneužívajú ignorujúc fakt, že situácia na tomto mieste sa oproti prvým týždňom už dávno zmenila. Cyklotrasa na Vajanského sa pomerne rýchlo stala jednou z najobľúbenejších a najfrekventovanejších v Bratislave (cyklosčítače ukazujú 40.000 prejazdov cyklistov mesačne) a dopravné dáta jednoznačne potvrdzujú, že jazdné doby pre autá na tomto úseku sú už porovnateľné s tými, aké boli pred realizáciou projektu.

Sme presvedčení, že historické centrum mesta nemá od Dunaja predeľovať štvorprúdová cesta a nemyslíme si, že štát by mal samosprávam určovať, ako si má mesto organizovať dopravu, kde má byť cyklotrasa, kde má byť jednosmerka a kde zákaz vjazdu. Na to je samospráva, ktorá túto situáciu vyhodnocuje z pohľadu potrieb obyvateľov a rozvoja mesta, a nie z pohľadu predvolebných vyhlásení politikov.

Zdieľať