Rozvoj mesta

Rozpočet hlavného mesta Bratislavy sa podarilo výhľadovo nastaviť na postupné znižovanie dlhu

12.12.2024

Z materiálov prerokúvaných na poslednom tohtoročnom zasadnutí mestského zastupiteľstva hlavného mesta patril k asi najviac sledovaným návrh budúcoročného rozpočtu Bratislavy, ktorí mestskí poslanci dnes schválili. Napriek pretrvávajúcej zložitej situácii a dopadom konsolidačného balíčka sa rozpočet hlavného mesta podarilo výhľadovo nastaviť na postupné znižovanie dlhu, a to bez dopadu na nastavený štandard údržby a služieb, ktoré najviac vplývajú na kvalitu života obyvateľov v meste. Predložený rozpočet neobsahuje žiadne zvýšenie poplatkov a zvyšovať sa nebudú ani dane z nehnuteľnosti. Mesto bude zároveň pokračovať v realizácii viacerých projektov, ktoré prispejú k zvyšovaniu kvality života a konkurencieschopnosti Bratislavy ako moderného európskeho hlavného mesta.

Prípravu rozpočtu do značnej miery ovplyvňovali prijaté legislatívne opatrenia, najmä tzv. konsolidačný balíček, ktorý vláda schválila v roku 2024 a ktorého vplyv bude mať dopad na budúce výdavky a príjmy od roku 2025. Predovšetkým zvýšená DPH a daň z finančných transakcií budú mať priamy vplyv aj na ceny obstarávaných tovarov a služieb.

Okrem spomínaného konsolidačného balíčka sa obcí priamo dotkne aj zmena prerozdelenia podielových daní. V rámci „účasti obcí na konsolidácii“ sa podiel obcí na výnose daní z príjmu fyzických osôb zníži, t.j. štát poukáže obciam nižšie % vybratých daní ako doposiaľ.

Vysporiadanie sa s negatívnymi dopadmi vládneho konsolidačného balíčka spôsobuje samosprávam po celom Slovensku problémy pri zostavovaní budúcoročného rozpočtu. Prioritou hlavného mesta však bolo minimalizovať dopady na obyvateľov. Predložený rozpočet preto neobsahuje žiadne zvýšenie poplatkov a zvyšovať sa nebudú ani dane z nehnuteľnosti. V prípade prevádzky verejnej hromadnej dopravy, ktorá predstavuje najväčší výdavok v mestskom rozpočte, sa však zapracovaniu dopadov vládneho konsolidačného balíčka do cien cestovného už vyhnúť nedá. Potrebu zvýšenia cestovného avizoval BSK aj ŽSSK, a preto sa v rámci integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja dospelo k dohode na zvýšení cien cestovného od 1. marca 2025. Ceny budú navýšené o zvýšenú DPH, transakčnú daň a infláciu. Ide teda o zvýšenie cestovného vynútené konsolidačným balíčkom vlády.

V praxi to znamená, že najpoužívanejší 30 minútový cestovný lístok stúpne o 10 centov, čiže v prípade papierového lístka z 1,10 eur na 1,20 eur, čo predstavuje navýšenie o približne 10 percent. Rovnako o 10 percent stúpne aj ročná električenka, na 263 eur, čiže stále bude stáť menej, ako stála v roku 2018. Zvyšné cestovné lístky stúpnu v priemere o 12,6 %. Jedinú výnimku v tomto predstavujú žiacke električenky, ktoré zostanú na rovnakej cene, ako sú dnes, čiže nezdražejú vôbec.

Konsolidácia má dopady nie len na Dopravný podnik a samosprávy, ale samozrejme má negatívny vplyv na rodiny a najmä rodiny s deťmi. Časť z ich zvýšených nákladov preto mesto preberá na seba a cestovanie verejnou dopravou im nebude zvyšovať.

Vzhľadom na stagnujúce príjmy a predpokladaný rast inflácie sú bežné výdavky v rozpočte mesta nastavené na úsporný režim a až na malé výnimky dochádza k zníženiu výdavkov takmer na všetkých rozpočtovaných položkách.

Kapitálové výdavky zohľadňujú a uprednostňujú hlavne pripravené projekty a projekty celomestského významu v oblasti verejnej a dopravnej infraštruktúry.

Rozpočet mesta Bratislavy na roky 2025 - 2027 je orientovaný na niekoľko hlavných cieľov a priorít. Zlepšenie kvality života obyvateľov je primárnym cieľom, kde prioritou je poskytovanie kvalitných verejných služieb, zlepšenie infraštruktúry a verejného priestoru, ako aj podpora sociálnych a kultúrnych aktivít.

V oblasti dopravy rozpočet obsahuje prostriedky na dokončenie aktuálne najväčšieho dopravného projektu mesta, ktorým je projekt výstavby druhej etapy električkovej trate v Petržalke. Pokračuje tiež projekt „Modernizácia údržbových základní v Krasňanoch“, ktorý zlepší prevádzku a údržbu vozidiel bratislavského Dopravného podniku. Začínajú sa tiež prípravy na výstavbu nových, resp. rekonštrukcie ďalších električkových tratí. Relatívne vysoká čiastka rozpočtu je ako po minulé roky alokovaná aj na rekonštrukciu a modernizáciu viacerých cestných komunikácií. Parkovacia politika bude pokračovať spustením nových regulovaných parkovacích zón a prácami na viacerých projektoch parkovísk a parkovacích domov.

Viac prostriedkov smeruje na činnosť Mestskej polície, pričom investície sú nasmerované najmä do vzdelávania príslušníkov (vrátane nových príslušníkov MsP), zabezpečenie prevencie kriminality a zvýšenia bezpečnosti občanov prostredníctvom rozvoja kamerového systému.

V oblasti životného prostredia chce mesto aj naďalej pokračovať so zabezpečovaním vysoko nastaveného štandardu údržby zelene, prípravou zelených plôch na náhradnú výsadbu. Do portfólia pribudli mestu nové plochy, ktoré vyžadujú starostlivosť ako napr. park Dunajská, výsadba na Kazanskej alebo areál Mičurin.

V rámci sociálnej oblasti a dostupného bývania bude mesto pokračovať v začatých projektoch výstavby nájomných bytových domov. Predpokladá sa ukončenie a kolaudácia bytového domu na Muchovom námestí. Rovnako je cieľom pokračovať v aktívnej práci v oblasti pomoci ľuďom bez domova a vylúčeným komunitám.

Navyšuje sa tiež rozpočet pre podporu cestovného ruchu v Bratislave v záujme vytvárania podmienok na rozvoj cestovného ruchu a infraštruktúry pre návštevníkov a obyvateľov Bratislavy.

Jedným z dlhodobých cieľov mesta je znižovanie dlhového zaťaženia, ktoré je pre rok 2025 plánované na úrovni 47,41 %. Uvedené % plánuje mesto v ďalších rokoch naďalej znižovať (konkrétne pre rok 2026 na úroveň 45,08 % a pre rok 2027 na úroveň 44,05 %).

Celkové príjmy a výdavky mesta pre rok 2025 sú vyrovnané na úrovni 626,8 mil. eur, z toho sú bežné príjmy vo výške 535 mil. eur. Pri výdavkoch vo výške 532 mil. eur bude vytvorený prebytok na salde bežného rozpočtu vo výške 2,8 mil. eur. Uvedený prebytok spolu s úvermi a kapitálovými príjmami z predaja majetku, z grantov a fondov, bude slúžiť na krytie investičných potrieb mesta.

Zdieľať