Bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy
Na Dunajskej ulici a Mlynských nivách dlhodobo evidujeme 5 hlavných problémov, ktoré teraz môžeme vyriešiť 1 projektom. Ten zlepší situáciu nielen pre autá, resp. vodičov, ale aj pre chodcov, cyklistov a najmä rezidentov tejto lokality.
1. Chýbajúci priechod pre chodcov v križovatke Mlynské nivy x Karadžičova
Pre desiatky tisíc chodcov, ktorí chcú ísť v smere z autobusovej stanice do centra, už dlhé roky chýba dôležitý priechod cez túto frekventovanú križovatku.


2. Nebezpečné ľavé odbočovanie z Mlynských nív na Karadžičovu
Na tomto mieste, vzhľadom na súčasnú geometriu ľavého odbočovacieho pruhu, vznikajú kolízne situácie medzi autami, ktoré pokračujú rovno po Mlynských nivách a vozidlami MHD, ktoré odbočujú doľava na Karadžičovu.


3. Ľavé odbočenie z 29. augusta na Cintorínsku ulicu
V tejto križovatke chýba odbočovací pruh a vozidlá, ktoré chcú či už pokračovať ďalej po ulici 29. augusta, alebo odbočiť vľavo na Cintorínsku, sa navzájom blokujú a vznikajú tu kolóny.


4. Chýbajúce cykloprepojenie na "malých" Mlynských nivách
Na obzvlášť nebezpečnom úseku “malých” Mlynských nív chýba akákoľvek cyklo infraštruktúra, ktorá by bezpečne prepájala už existujúce frekventované cyklotrasy v okolí.


5. Rezidentská Dunajská zaťažená tranzitom
Z prieskumu vieme, že 30 % áut v smere z Nív na Štúrovu ulicu Dunajskou len prechádza a až 74 % obyvateľov vníma upokojenie dopravy ako dôležité pre zlepšeniu kvality štvrte. Ulica má aj iné problémy - chýbajúci priechod, vjazd áut do školy cez priechod či úzky chodník.


Návrh riešenia



(Pre väčší detail odporúčame skice stiahnuť.)
Zjednosmernenie Dunajskej ulice
Dunajská je mimoriadne dôležitá rezidentská ulica v centre nášho mesta. S jej revitalizáciou sme začali už v 2022 a teraz chceme pokračovať. Z participácie v réžii Mestskej časti Staré Mesto vieme, že až 74 % obyvateľov vníma upokojenie a spomalenie dopravy ako dôležitý krok k zlepšeniu kvality štvrte. Sčítanie dopravy zas ukázalo, že 30 % áut v smere z Mlynských nív tadiaľto len prechádza na Štúrovu. Preto základom projektu je zjednosmernenie Dunajskej ulice od križovatky s Rajskou ulicou v smere na Mlynské nivy.

So zjednosmernením Dunajskej ulice môžeme riešiť aj ďalšie problémy v tejto zóne.

Parkovacie pásy a nový priechod
V úseku pribudnú parkovacie pásy, ktoré sú priestorovo efektívnejšie ako šikmé parkovacie miesta. Priechod pre chodcov sa posunie tak, aby cez neho nevchádzali autá do areálu školy a neohrozovali chodcov, najmä deti.

Vyvýšený priechod a nový mobiliár
Vybudujeme bezpečný vyvýšený priechod pri bábkovom divadle, ktorý v tomto úseku doteraz chýbal. Na celej Dunajskej pribudnú nové lavičky, koše a zeleň.

Rozšírený chodník s novou dlažbou
V tejto časti Dunajskej je momentále veľmi úzky, nepohodlný a neprístupný chodník. Preto chodník rozšírime a pokryjeme novou kamennou dlažbou.

Nový odbočovací pruh na Cintorínsku ulicu
Ulicu 29. augusta postupne rekonštruujeme od 2023, vrátane novej dlažby. Dokončíme tu ďalší úsek, a zároveň vytvoríme nový odbočovací pruh na Cintorínsku. Doprava, ktorá bola doteraz blokovaná odbočujúcimi autami, bude plynulejšia.

Bezpečné cykloprepojenie
Vďaka zjednosmerneniu Dunajskej bude na “malých” Nivách stačiť jeden pruh v smere na 29. augusta. V uvoľnenom priestore môže vzniknúť obojsmerná cyklotrasa. Bezpečne prepojí existujúce trasy do Ružinova, centra mesta a Petržalky. Dva pruhy v smere na Mlynské nivy budú zachované.

Mlynské nivy x Karadžičova bezpečnejšia pre autá
Nakoľko sa na jeden pruh na “malých” Mlynských nivách bude napájať len jeden priamy pruh z “veľkých” Nív, získame priestor na zlepšenie geometrie križovatky pre ľavé odbočanie na Karadžičovu, kde sú dnes pravidelne kolízie. Križovatka bude pre autá bezpečnejšia.

Mlynské nivy x Karadžičova bezpečnejšia pre chodcov
A to najdôležitejšie na záver, v križovatke Mlynské nivy x Karadžičova dobudujeme roky chýbajúci dôležitý priechod, ktorý funkčne prepojí nákupné centrum a autobusovú stanicu s centrom, a zefektívni tak pohyb všetkým chodcom v tejto zóne.

Dopravný prieskum a mikrosimulácie
Prieskum a mikrosimulácia slúžia na meranie reálnych počtov vozidiel vo všetkých smeroch križovatky, tieto dáta sa nahrávajú do odborného softvéru, ktorý sa štandardne využíva na modelovanie rôznych dopravných situácií v súlade s technickými predpismi ministerstva dopravy. V tomto prípade sa namodelovala dopravná situácia s jedným priamym pruhom na "malé" Mlynské nivy.
Kapacita križovatky pre autá zachovaná v plnej miere
Navrhnutým riešením zlepšujeme bezpečnosť a kvalitu života rovnako pre všetkých účastníkov premávky aj rezidentov, bez negatívnych dopadov na dopravu. V zmysle technických predpisov ministerstva dopravy sme tu zrealizovali dopravné prieskumy a mikrosimulácie, na základe ktorých vieme, že táto zmena nijako nezníži kapacitu križovatky pre autá. To znamená, že aj vďaka úprave svetelnej signalizácie, dokáže z Mlynských nív na 29. augusta prejsť za hodinu rovnaký počet áut, a jazdné doby v dopravných špičkách tu nebudú o nič horšie než dnes.
