Linka číslo 3 bude po spustení plnej prevádzky Petržalskej električky jazdiť ešte častejšie
06. 06. 2025

Celý úsek predĺženej električkovej trate v Petržalke až po súčasnú konečnú zastávku v Rači bude obsluhovať linka číslo 3, ktorá bude jazdiť v hustejšom intervale v porovnaní s doterajším grafikonom. Mesto po spustení plnej prevádzky Petržalskej električky nepristúpi hneď ku komplexnej reorganizácii ostatných spojov mestskej hromadnej dopravy v Petržalke. V deň spustenia dôjde len k nevyhnutným zmenám, potrebným na prevádzku električky, a k zrušeniu dvoch autobusových liniek, ktorých trasy do veľkej miery prevezme nová trať.
Linka číslo 3 bude po novom premávať každé 2,5 minúty v rannej špičke v porovnaní so súčasnými 4 minútami. V popoludňajšej špičke bude jazdiť každé 4 minúty na rozdiel od súčasných 5 minút. Vo voľných dňoch bude električka premávať každých 5 minút namiesto súčasných 7,5 minút. V ostatných časoch bude linka číslo 3 jazdiť v rovnakom intervale ako dnes.
Zahustením špičkového intervalu linky číslo 3 zároveň zanikne linka číslo 7, ktorá teraz premáva v rannej špičke medzi Račou a železničnou hlavnou stanicou. Z prevádzkového hľadiska je v praxi nemožné v hustom 2,5-minútovom intervale linky číslo 3 udržať ďalší spoj v 4-minútovom intervale. Cestujúci z Rače sa na hlavnú stanicu dostanú s jedným prestupom na Račianskom mýte, využiť môžu linky číslo 61, 71 alebo 40.
Spustenie novej električkovej trate v Petržalke sa dotkne aj autobusových spojení v tejto mestskej časti – jej uvedením do plnej prevádzky zároveň zaniknú linky číslo 95 a 59. Linka číslo 95 bola od roku 2005 navrhnutá ako dočasné riešenie do dobudovania električkovej trate a jej trasa do veľkej miery kopíruje práve trasu električky. Doplnková linka číslo 59 slúžila predovšetkým študentom škôl pozdĺž Račianskej ulice a v lokalite Na pántoch. Tým, že posledné školy Na pántoch v lete 2024 skončili svoju prevádzku a školy na Račianskej ulici už bude obsluhovať predĺžená električková linka číslo 3, táto autobusová linka by bola z hľadiska prevádzkových nákladov nadbytočná.
Linka číslo 192 bude po novom premávať od Patrónky iba po zastávku Jungmannova, kde bude možný plynulý prestup na električku číslo 3. Zvyšok súčasnej trasy tejto linky už do veľkej miery kopíruje trasu novej električky. Lokálnu obsluhu zabezpečuje linka 99, ktorá viacnásobne križuje električkovú trať, takže na prestupových uzloch sa bude bez problémov možné dostať k rýchlejšej električkovej doprave.

Komplexná reorganizácia až po vyhodnotení dát
Predĺženie nosného dopravného systému naprieč Petržalkou – popri kvalitnejšom cestovaní, skvalitnení verejného priestoru, zeleni, nových chodníkoch, cestách a cyklochodníku – postupne prinesie aj komplexnejšie zmeny MHD v tejto mestskej časti. Projekt neprináša len novú električkovú trať, ale z pohľadu infraštruktúry je aj o dostavbe Petržalky. Možnosť cestovať rýchlejšie a komfortnejšie bude znamenať aj zmeny v návykoch pre mnohých, ktorí dosiaľ cestovali autobusmi. Mesto chce pasažierom umožniť, aby si mohli svoje cestovné správanie a návyky zmeniť postupne, a preto k termínu spustenia trate nebude Dopravný podnik Bratislava (DPB) realizovať komplexnú reorganizáciu ostatných liniek MHD v Petržalke. K návrhu komplexnejšej zmeny pristúpi až v horizonte niekoľkých mesiacov po spustení električky na základe dát o novom správaní cestujúcich a vyťaženosti jednotlivých liniek.
Technicko-bezpečnostné skúšky
Na spustenie plnej prevádzky električky sú potrebné mnohé povolenia. Jedným z dôležitých krokov ku kolaudácii trate boli technicko-bezpečnostné skúšky, ktoré úspešne prebehli v apríli. V rámci nich jazdila električka po novej trati rýchlejšie než bežnou prevádzkovou rýchlosťou – v tomto prípade až 80 km/h. Overila sa vďaka tomu funkčnosť a zároveň aj bezpečnosť trate. Uskutočnili sa tiež hlukové merania, ktorých súčasťou boli prejazdy električky v rôznych rýchlostiach do 60 km/h, čo je rýchlosť, s ktorou mesto počíta na niektorých úsekoch novej trate aj v bežnej prevádzke. DPB zároveň vykonal meranie parametrov trakčného vedenia, napríklad výšky či kľukatosti.
Spustenie električky do plnej prevádzky
O dátume, kedy do Petržalskej električky nastúpia prví cestujúci, však v čase uzávierky magazínu nebolo možné informovať, pretože termín momentálne nie je „v rukách“ mesta. Posledné zisťovacie konania stavebných úradov sú naplánované v dňoch 9. až 11. júna 2025 a bezprostredne po nich by mali byť vydané všetky potrebné rozhodnutia na užívanie stavby. Po nadobudnutí ich právoplatnosti môže mesto Petržalskú električku spustiť do plnej prevádzky. Dovtedy bude trať kompletne stavebne aj organizačne pripravená, teda už so všetkými prístreškami, chodníkmi pre peších, súvislou cyklotrasou od Janíkovho dvora až do centra mesta, prepojením Pajštúnskej ulice so zrekonštruovanou Jantárovou cestou a finálnymi terénnymi úpravami pozdĺž trate. Už predtým počas dvoch víkendov prebehnú aj zaškoľovacie jazdy vodičov električiek, ktorí budú na tejto linke jazdiť.
Práce na niektorých objektoch budú pokračovať ešte aj po spustení električky, tie však už priamo nesúvisia s obsluhou trate. Ide najmä o kompletné preloženie Rusovskej cesty (dnes sa jazdí len v jednom profile) a dokončenie dvoch mostov na Kutlíkovej ulici s ich priamym prepojením na Pajštúnsku ulicu v novom profile.
Pripravil: Andrej Bezák