Zmeny na Dunajskej ulici a Mlynských nivách sa osvedčili
02. 10. 2025

Niekoľko dopravných problémov, ktoré dlhodobo trápili územie okolo Dunajskej ulice a Mlynských nív, je už minulosťou. Mesto ich v lete vyriešilo jediným komplexným projektom a zlepšilo podmienky všetkým, ktorí tadiaľto prechádzajú, či už peši, autom, alebo na bicykli, ale najmä rezidentom v zóne. Zvýšila sa bezpečnosť a dáta zároveň ukazujú, že doprava na tomto území sa po zmenách nijako nezhoršila.
Dunajská ulica, významná rezidentská ulica uprostred Starého Mesta, bola roky zaťažená tranzitom a jej obyvatelia volali po upokojení dopravy v tejto lokalite. Podľa sčítania 30 % áut v smere z Mlynských nív na Štúrovu ulicu cez Dunajskú ulicu len prechádzalo. Z prieskumu v réžii mestskej časti vyplynulo, že 74 % obyvateľov v okolí Dunajskej ulice považuje upokojenie a spomalenie dopravy za dôležitý krok ku skvalitneniu života v tejto štvrti.
Základom projektu preto bolo zjednosmernenie Dunajskej ulice od križovatky s Rajskou ulicou v smere na Mlynské nivy, ktoré však umožnilo zrealizovať aj ďalšie zlepšenia. Zásluhou projektu tu bol rozšírený chodník, vybudovaný nový vyvýšený priechod a vyznačené aj nové parkovacie pásy.
Z úprav benefitujú chodci i vodiči
Pozitívne zmeny sa dotkli širšieho staromestského územia. Napríklad na frekventovanej Karadžičovej ulici chýbal priechod a tisícky peších, ktorí smerovali od nákupného komplexu a autobusovej stanice do centra mesta, museli absolvovať nezmyselnú obchádzku cez tri priechody. Mesto absentujúci priechod vybudovalo.
Pre šoférov vytvorilo nový priestor na ľavé odbočovanie z Ulice 29. augusta na Cintorínsku ulicu, kde odbočujúce vozidlá dlhodobo blokovali tie, ktoré chceli pokračovať rovno na Špitálsku ulicu. Po tejto zmene autá smerujúce rovno môžu bez problémov obísť tie, ktoré čakajú na odbočenie. Už po prvých týždňoch fungovania bola doprava na tomto úseku plynulejšia.
Mesto myslelo aj na cyklistov
Tým, že po zjednosmernení Dunajskej ulice už na „malých“ Mlynských nivách (medzi Karadžičovou ulicou a Ulicou 29. augusta) stačil iba jeden jazdný pruh v smere na Ulicu 29. augusta, v uvoľnenom priestore mohla vzniknúť nová oddelená obojsmerná cyklotrasa, ktorá konečne prepojila jestvujúce cyklistické trasy smerujúce do Ružinova, centra mesta a Petržalky.
Mesto týmto krokom vyriešilo obzvlášť nebezpečný úsek „malých“ Mlynských nív, kde doteraz chýbala akákoľvek cyklistická infraštruktúra, ktorá by bezpečne prepájala už existujúce frekventované cyklotrasy v okolí, a kde cyklisti museli riskantne kľučkovať pomedzi autá. O bezpečnejšiu križovatku medzi Dunajskou ulicou, Ulicou 29. augusta a „malými“ Mlynskými nivami sa starajú nové cyklosemafory a vyhradený priestor. Bezpečnejšia je aj pre chodcov vďaka novým dopravným ostrovčekom, ktoré skrátili miesta na prechádzanie.
Cyklisti si novú trasu rýchlo obľúbili a využívajú ju vo veľkom počte. Mesto na základe údajov z cyklosčítača zaznamenalo po niekoľkých týždňoch od dokončenia projektu na zrekonštruovanom úseku Dunajskej ulice až tisíc prejazdov denne. Dáta potvrdzujú aj to, že doprava v tejto oblasti sa nijako nezhoršila ani z pohľadu ostatných účastníkov premávky. (bak)