Tesco bolo prvé: Ako mení hypermarket na Zlatých pieskoch, aby mal takmer nulové emisie

Tesco sa zapojilo do prvého kola Klimatickej výzvy primátora Bratislavy s tromi cieľmi:

  • zvýšiť výrobu energie na mieste aspoň na päť percent z celkovej spotreby,
  • odstrániť fosílne vykurovanie a premeniť hypermarket na Zlatých pieskoch na prevádzku, ktorá sa čo najviac priblíži nulovým emisiám,
  • v téme odpadov sa zaviazalo znížiť potravinový odpad v tejto predajni o päť percent (v porovnaní rokov 2023–2025).

Na prvých dvoch cieľoch Tesco pracuje. Pri treťom cieli – znižovaní potravinového odpadu – bude mať predbežné dáta začiatkom roka 2026 a definitívne potvrdenie po overení treťou stranou v júni alebo júli 2026.

Rozhovor s Tescom prinášame preto, že bolo vôbec prvou firmou, ktorá sa do Klimatickej výzvy primátora Bratislavy prihlásila – kľúčovú zásluhu na tom má práve generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Stores SR Martin Kuruc. Kuruc sa v októbri 2024 stal tiež prezidentom združenia Business Leaders Forum, ktoré združuje firmy hlásiace sa k zodpovednému podnikaniu. Diverzita, inklúzia a udržateľnosť sú aj jeho osobnou agendou.

Ako bude vyzerať Tesco o päť rokov, ak si predstavíte váš typický obchod v roku 2030, čo v ňom bude iné? Budeme iní my, obchody aj naši zákazníci. Obchody budú modernejšie, flexibilnejšie, novšie. Na prvý pohľad budú možno vyzerať veľmi podobne súčasnosti, avšak na pozadí prebehnú dôležité zmeny.

Vykurovanie a chladenie bude prebiehať cez novšie technológie a bude produkovať menej emisií, bude dekarbonizovaných viac tepelných čerpadiel, plyny vo všetkých chladničkách prejdú zmenou a budú ekologickejšie, chladničky tiež dostanú dvierka, bude sa využívať len LED osvetlenie, novšie a ekologickejšie budú aj rúry na pečenie, sto percent elektrickej energie bude certifikovanej z obnoviteľných zdrojoch a na niektorých obchodoch môžu pribudnúť solárne panely.

Všetky tieto zmeny už v súčasnosti realizujeme a výkladnou skriňou má byť práve hypermarket na Zlatých pieskoch v Bratislave, na ktorom aktuálne prebiehajú zmeny. Mnohé môžu byť pre zákazníka menej viditeľné, napríklad inštalácia solárnych panelov na streche je menej povšimnuteľná, ale samotný obchod sa tým výrazne zmení.

Aké ďalšie zmeny prebiehajú na spomínanom hypermarkete na Zlatých pieskoch, s ktorým ste sa zapojili do klimatickej výzvy? Na jednej z našich najväčších predajní v Bratislave využijeme rôzne technológie, aby sme ju premenili na energeticky efektívny obchod, ktorý sa z prevádzkového hľadiska priblíži nulovým emisiám. V obchode postupne inštalujeme chladenie s nulovými emisiami, rekuperáciu, dekarbonizované tepelné čerpadlá či spomínané solárne panely. Naším ďalším záväzkom je znížiť potravinový odpad v tomto obchode o 5 %, pričom by som rád vyzdvihol, že obchod už teraz dosiahol výrazné zníženie potravinového odpadu v porovnaní s východiskovým rokom 2016/2017.

Neplytvanie potravinami prezentujete ako kľúčový projekt Tesca, pracujete na ňom roky a ako taký je tiež súčasťou klimatickej výzvy. Ako tento projekt funguje? Všetky naše obchody darujú každý deň nepredané potraviny Potravinovej banke Slovenska a jej charitatívnym partnerom. Pri darovaní nám pomáha aplikácia Foodiverse, ktorá zjednodušuje a zefektívňuje darovanie. Vďaka odhodlaniu našich kolegov a kolegýň, ako aj neúnavnej práci organizácií sa nám podarilo znížiť potravinový odpad o 81 %. Za celé obdobie darovania potravín sa nám podarilo odovzdať také množstvo, z ktorého je možné pripraviť 52,4 milióna porcií jedla.

Je to samozrejme len jedna z aktivít, na pozadí obchodov sa udiali veľké zmeny – v tom ako efektívne objednávame, ako sa staráme o produkty, aby čo najlepšie vydržali, po dôsledné sledovanie dodržiavania teplotných reťazcov, ako aj prácu s dodávateľmi.

Martin Kuruc o snahe neplytvať v Tescu potravinami:

„Príkladom naších snáh neplytvať potravinami sú „baby“ zemiaky od dodávateľa Brop, ktoré by sa predtým nedostali k zákazníkovi, dnes v novom šate nemusia skončiť na poli alebo v komposte, ale ako nový zaujímavý produkt pre zákazníka.“

Ako o sebe uvažuje taká veľká firma ako Tesco? Ste súčasťou systému, ktorý má obrovský dopad na životné prostredie, ale zároveň aj možnosti ho meniť. Ako jeden z najväčších súkromných zamestnávateľov a obchodník so 181 predajňami si uvedomujeme náš dopad na zákazníkov, planétu aj komunity. Z môjho pohľadu by sa mala každá firma sústrediť na oblasti, ktoré vie ovplyvniť najviac. Ak sa bavíme o podpore planéty a životného prostredia, Tesco sa sústredilo na šesť pilierov – emisie v obchodoch, emisie v distribúcii, optimalizáciu obalov, udržateľný a etický dodávateľský reťazec, neplytvanie potravinami a zdravé a udržateľné potraviny.

Čo je podľa ešte vás férová miera zodpovednosti veľkého retailera – a kde už musí nastúpiť štát alebo zákazník? Je dôležité aktívne spolupracovať s odborníkmi a partnermi v spoločných témach, aby sa dokázala posúvať nielen firma, ale aj spoločnosť ako taká. Štát by mal podporovať inovácie a zmeny smerom k ochrane životného prostredia a znižovaniu emisií, ako aj vzdelávať ľudí, našich zákazníkov, aby aj oni proaktívne pracovali na zmene. Pri dôležitých projektoch zákazníkov vzdelávame a informujeme aj my, avšak komplexná podpora od štátu alebo verejnej inštitúcie má predpoklad väčšieho dosahu.

Spoločnosť Tesco si stanovila ambiciózny cieľ – byť uhlíkovo neutrálna do roku 2035. Čo vás zatiaľ táto cesta naučila o zmene v správaní sa ľudí – od vedenia firmy, cez „bežných“ zamestnancov až po zákazníkov? Tesco bolo prvou veľkou firmou na svete, ktorá si stanovila konkrétne ciele znižovať emisie – a to už v roku 2009. Tieto ciele sa za posledné roky stali ešte ambicióznejšími. To svedčí o tom, že je táto téma pre nás prirodzenou už dlhé roky a realizovanie projektov s prihliadaním na emisie berú kolegovia a kolegyne ako prirodzenú súčasť ich pracovnej náplne. Povedal by som, že v posledných rokoch ešte intenzívnejšie a sami prichádzajú s novými nápadmi. U zákazníkov vidíme dopyt po témach, ako sú emisie, udržateľné obaly či stravovanie, však stále v menšej miere. Predpokladáme, že je to kvôli náročnosti týchto tém. Preto sa ich snažíme edukovať.

Väčšina zákazníkov si neuvedomuje, koľko energie môže spotrebovať jeden nákup. Viete túto „neviditeľnú“ spotrebu nejako priblížiť – ideálne cez dáta? Priblížiť konkrétne dáta za zákazníkov nie je jednoduché, keďže každý nakupuje inak. Čo si však zákazníci mnohokrát neuvedomujú je, že ich emisie z nákupu sa nezačínajú vstupom do obchodu a nekončia tým, keď z neho vyjdú. Treba myslieť aj na to, ako sa do obchodu dopravíme, ako udržateľné a zdravé potraviny nakupujeme, či koľko potravín doma vyhodíme.

Martin Kuruc o domácnostiach:

„Práve domácnosti sú článkom v celom reťazci, kde sa vyhadzuje najviac potravín. My ako Tesco dokážeme urobiť svoju prácu – znížime vlastné emisie na minimum, produkty oblečieme do recyklovateľných obalov, znížime obsah soli či cukru v produktoch, aby boli zdravšie a udržateľnejšie, avšak ten posledný dôležitý krok musia urobiť naši zákazníci.“

Keby ste mali pomenovať jeden krok, ktorý by zásadne zmenil klimatickú stopu Tesca na Slovensku – čo by to bolo? Nie PR gesto, ale reálny zásah, ktorý by ste chceli urobiť, keby neexistovali rozpočtové limity. V porovnaní s východiskovým finančným rokom 2015/2016 sa nám za posledný finančný rok 2024/2025 podarilo znížiť naše vlastné emisie o 81 %. Považujem to za výsledok tvrdej práce kolegov a kolegýň, ako aj našich partnerov. Cítime, že niektoré inovácie na trhu chýbajú, napríklad ekologickejšia možnosť kamiónovej dopravy alebo efektívne nové prístupy k obalovým materiálom. Preto predpokladáme, že dosiahnutie posledných percent nebude jednoduchých. Oveľa náročnejšie však bude znižovať emisie, ktoré nie sú naše, ale sme za ne zodpovední – či už ide o zákazníkov alebo našich dodávateľov.