Prvá spoločná skúšobná jazda Petržalskou električkou
19.12.2024
Významný deň pre najväčší dopravný projekt Bratislavy. Po novej električkovej trati cez najväčšie slovenské sídlisko Petržalka dnes prešla prvá skúšobná električka. Naplnil sa tak záväzok vedenia hlavného mesta, že táto nová približne štvorkilometrová trať prepájajúca Bratislavu na oboch brehoch Dunaja sa skúšobnou jazdou otestuje ešte pred Vianocami. Nasledovať budú dokončovacie práce na nástupiskách, priľahlých objektoch a povoľovacie procesy tak, aby na jar mohla byť spustená plná prevádzka električky.
Výstavba novej električkovej trate v Petržalke je pre Bratislavu najväčším a zároveň mimoriadne dôležitým dopravným projektom, ktorý plnohodnotne prepojí mesto na oboch brehoch Dunaja a uľahčí každodenný život desaťtisícom Bratislavčaniek a Bratislavčanov. Projekt výstavby novej električkovej trate v Petržalke sa postupne blíži do finále. Koľaje sú položené na celej dĺžke trate, zastávky získavajú svoje kontúry, rovnako ako aj chodníky a nová cyklotrasa lemujúca radiálu, rozchodník je položený na ploche viac ako 5 000 m², protitanková stena je bezpečne presunutá, trakčné vedenie je na svojom mieste a pred pár dňami boli zvarené koľaje pôvodnej a novovybudovanej trate za zastávkou Jungmannova. Definitívne sa tým obe časti prepojili a po trati sa na svoju úplne prvú skúšobnú jazdu mohla vydať dlhoočakávaná električka až po obratisko na Janíkovom dvore a späť.
„Veľmi sa teším, že sme Bratislavčanom a konkrétne najmä Petržalčanom mohli priniesť takýto predvianočný darček. Ďakujem svojim kolegom, zhotoviteľovi a dodávateľským firmám za enormné úsilie, ktoré pre tento deň vynaložili. Ďakujem Petržalčankám, Petržalčanom za obrovskú mieru trpezlivosti, s akou znášajú všetky obmedzenia súvisiace s výstavbou petržalskej električky. Po tomto dnešnom významnom míľniku, ktorým je prvá skúšobná jazda, budú nasledovať dokončovacie práce na nástupiskách, priľahlých objektoch a povoľovacie procesy, kým električka pôjde do riadnej prevádzky s cestujúcou verejnosťou na jar. Sme však radi, že sa nám podarilo splniť sľub a spoločne s viacerými cestujúcimi zažiť prvú skúšobnú jazdu ešte pred Vianocami,“ uviedol primátor hlavného mesta Bratislavy, Matúš Vallo.
(.JPG, 2MB)„Sme radi, že projekt Petržalskej električky dosiahol tento významný míľnik a teším sa, že po novej trati môže skúšobne prejsť prvé vozidlo. Rozširovanie električkovej dopravy znamená úspešné napĺňanie našej spoločnej vízie ekologickej a udržateľnej verejnej dopravy. Chcem sa poďakovať hlavnému mestu Bratislava aj Ministerstvu dopravy SR za ich vzájomnú spoluprácu. Verím, že táto úspešná spolupráca bude pokračovať aj naďalej, pretože máme pripravené mnohé projekty, ktoré významne skvalitnia mestskú hromadnú dopravu v Bratislave,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava.
S výstavbou petržalskej električky sa začalo na jeseň 2021 a pri jej realizácii bolo nevyhnutné vysporiadať sa s viacerými problémami, od komplikovaných vzťahov v pôvodnom konzorciu, cez covid, radikálne zvýšenie cien energií a materiálov v dôsledku vojny na Ukrajine, až po objektívne prekážky, akou bolo napríklad odhalenie nelegálnej skládky nebezpečného odpadu, či protitankovej steny alebo munície z II. svetovej vojny. Napriek viacerým komplikáciám sa podarilo tento dôležitý projekt zachrániť a pokračovať v jeho realizácii.
Na to, aby električka mohla absolvovať svoju prvú skúšobnú jazdu, bolo okrem množstva terénnych úprav potrebné doteraz osadiť 233 trakčných stožiarov, naťahať 62 km napájacích káblov, 10,5 km trolejového vedenia, položiť 8 km koľají a na dosky pod ne použiť až 455 ton oceľovej výstuže a 12 800 metrov kubických betónu.
Električková trať v Petržalke bude zelená
Pri výstavbe trate sa veľký dôraz kladie aj na zeleň. Okrem viac ako 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka, ktorý pokryje celú trať s výnimkou priecestí a mostov, pribudne v blízkosti trate až 1 512 vzrastlých stromov a 7 046 m² kríkov. A to nie je všetko! V rámci náhradnej výsadby za stromy, ktoré museli byť kvôli výstavbe trate odstránené, sa už v okolí trate vysádza ďalších 725 stromov a 4 108 m² kríkov, a to napríklad na stredových pásoch na Kutlíkovej či Dolnozemskej. Zelené budú aj strechy prístreškov na zastávkach po celej trati.
S novou električkou príde aj nová cyklotrasa, nové priecestia, či nové mosty
Pokiaľ ide o ďalšiu infraštruktúru, súčasne s novou električkovou traťou vzniká popri nej aj 6 kilometrov novej oddelenej cyklotrasy. Kúsok z nej je už možné vidieť pri Bosákovej ulici. Vznikne tak bezpečná cykloinfraštruktúra naprieč celou Petržalkou až do centra mesta, ktorú budú môcť ľudia využívať pri dochádzaní do práce na bicykli, ale rovnako rekreačné cyklistky a cyklisti, či rodiny s deťmi.
Okrem novej cyklotrasy si stavba petržalskej električky vyžiadala aj vybudovanie nových priecestí a úpravu tých starých, keďže pretína viacero ciest. Úplne nová križovatka vzniká na združenom moste na Rusovskej ceste alebo na Pajštúnskej ulici, ktorá bude spoločne s Kutlíkovou „napriamená“ a rozšírená na 4 pruhy. Zmenou prešli aj križovatky na Jantárovej ceste s Betliarskou a Lietavskou, Jasovská a Šintavská.
Súčasťou projektu sú aj 4 nové mosty cez Chorvátske rameno. Prvým je združený most na Rusovskej ceste, ktorým ponad Chorvátske rameno povedie električková trať, cestná doprava, cyklo a aj chodník pre peších. Druhým a najdlhším mostom je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. Rodiny, určený pre električky, kde po stranách povedie aj cyklotrasa a chodník. Ďalším je lávka pre peších a cyklistov pod mostom pri Farskom kostole Sv. Rodiny a posledným je dopravný most na Kutlíkovej ulici, ktorý je súčasťou napriamenia a rozšírenia Kutlíkovej a Pajštúnskej. Okrem nových mostných objektov bude upravený aj existujúci most na Panónskej ceste, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD. Nové rampy prepoja túto zastávku pre autobusy s novou zastávkou električky.
A čo ďalej?
Po absolvovaní prvej skúšobnej jazdy sa budú v najbližších nasledujúcich mesiacoch dokončovať chodníky, cyklotrasa, prístrešky, zastávky, ale aj to, čo na trati nevidno – teda vybavovanie všetkých potrebných povolení tak, aby električka do Petržalky mohla byť na jar nasledujúceho roka v plnej prevádzke.
(.JPG, 2 MB)