Bratislava bude mať po vzore iných európskych miest vlastnú dlažbu, inšpirovaná je Fullom, Cipárom a Dobešom


Bratislava mení spôsob dláždenia, vďaka čomu sa zjednocujú a skrášľujú verejné priestory. Bratislavské chodníky sa v minulosti asfaltovali, betónová dlažba je však ekologickejšia, estetickejšia, lepšie udržiavateľná a nadväzuje na históriu hlavného mesta. Zároveň spĺňa aj štandardy bezbariérovosti, aby ju mohli pohodlne využívať mamičky s kočíkmi či ľudia na invalidných vozíkoch.  

 

„Meníme Bratislavu asfaltovú na Bratislavu vydláždenú všade tam, kde si to mestský priestor vyžaduje. Povrch našich chodníkov je akoby ďalšou fasádou Bratislavy. Ovplyvňuje to, ako sa v meste cítime, nielen čo sa týka komfortu prechádzania, ale aj po estetickej stránke. Nechali sme preto vytvoriť návrh vlastnej betónovej bratislavskej dlaždice, ktorú budeme pokladať na chodníky v rámci celého mesta. Plánujeme ju používať s citom, aby obyvateľom nášho mesta pripomínala, že v Bratislave sú doma,“ povedal Matúš Vallo, primátor hlavného mesta.   

 

Časť dlažby bude charakteristická štyrmi typmi vzorov. Pôjde o kombináciu línií a vlnoviek, ktoré vychádzajú z histórie a nadväzujú na niekdajšiu kamennú dlažbu v Bratislave. Najvýraznejšou súčasťou dlažby je unikátna dlaždica s nápisom Bratislava, ktorá odkazuje na tvorbu významných slovenských výtvarníkov – Miroslava Cipára, Ľudovíta Fullu a Milana Dobeša. 

 

"Bratislavská dlažba bola navrhnutá tak, aby ulice príjemne doplnila a pritom nerušila či nekonkurovala architektúre mesta ako takej. Pri samotnej tvorbe boli inšpiráciou ikonické ilustrácie a výnimočný grafický jazyk Miroslava Cipára, Ľudovíta Fullu a Milana Dobeša, ktorých okrem Bratislavy spájala aj láska ku geometrickým tvarom. Návrh citlivo odkazuje na ich výnimočný vizuálny jazyk,“ vysvetlil grafický dizajnér Martin Jenča, ktorý je spoluautorom bratislavskej dlažby. 

 

Betónová dlažba je oproti asfaltu vhodnejšia aj v rámci adaptácie na zmenu klímy, keďže ide o vodo-priepustný povrch, vďaka ktorému sa dažďová voda dlhšie udrží v priestore a efektívne zlepšuje mikroklímu v okolí. 

 

Nová dlažba bude 8 centimetrov hrubá, pričom doteraz sa používala najmä dlažba s hrúbkou 6 centimetrov. Väčšia hrúbka prispeje k lepšej odolnosti voči poškodeniu. 

   

„V najbližšom čase sfinalizujeme manuál dláždenia, vďaka ktorému bude mať mesto jednotný návod na to, ako postupovať pri výmene chodníkov v uliciach Bratislavy. Povzbudzujeme všetky mestské časti aj developerov, aby sa riadili našim manuálom a pomohli nám zjednotiť bratislavské chodníky,“ priblížil Roman Žitňanský, riaditeľ sekcie verejných priestorov na Metropolitnom inštitúte v Bratislave.    

 

V meste sa už tento rok začal používať jeden typ betónovej dlažby, ktorý sa ukladá v súlade s pripravovaným manuálom. Po novej betónovej dlažbe sa Bratislavčanky a Bratislavčania môžu prejsť napríklad na Jeséniovej ulici či Prokopa Veľkého.  

Súvisiaci obsah

Komentáre