Spojenie bratislavskej autobusovej stanice Nivy s historickým centrom prešlo výrazným zlepšením
17. 07. 2025

Bratislava, 17. júl 2025 - Hlavné mesto predstavilo výsledky projektu „Bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy“. V rámci neho sa len v priebehu pár mesiacov podarilo zrealizovať významné úpravy, ktoré v známom a frekventovanom staromestskom území vyriešili viacero problémov. Zásadne sa vďaka tomu zlepšila situácia pre všetkých – pre chodcov, cyklistov, ale aj motoristov a najmä pre rezidentky a rezidentov zóny.
Prirodzená spojnica medzi autobusovou stanicou Nivy a historickým centrom mesta dlhodobo nebola pre peších či cyklistov ideálna a s viacerými problémami sa tu potýkali aj vodiči áut. Chýbajúci priechod pre chodcov i cyklistov na frekventovanej Karadžičovej, chýbajúce cykloprepojenie Ružinova a Starého Mesta na obzvlášť nebezpečnom úseku malých Mlynských nív, odbočujúce autá blokujúce dopravu, ale hlavne významná rezidentská ulica uprostred Starého Mesta zaťažená tranzitnou dopravou – to je výpočet len niektorých problémov, ktoré boli v tomto území. A zároveň výpočet problémov, ktoré mesto dokázalo vyriešiť jedným komplexným projektom s názvom „Bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy“, ktorého štart ohlásilo koncom februára tohto roka. Cieľom projektu bolo prostredníctvom série úprav zásadne zvýšiť bezpečnosť zraniteľných skupín užívateľov ulice, ale aj zvýšiť atraktivitu verejného priestoru.
Projekt vznikol a bol realizovaný aj na základe spolupráce s renomovanou americkou filantropickou konzultačnou spoločnosťou Bloomberg Associates, ktorá Bratislave poskytuje bezplatné odborné konzultácie, a to aj v oblasti organizácie dopravy, kde vie hlavné mesto čerpať zo skúseností a odborného poradenstva od bývalej komisárky pre dopravu mesta New York, Janette Sadik-Khan.
Mesto týmto projektom nadviazalo na už začatú revitalizáciu známej Dunajskej ulice, ktorú odštartovalo ešte v roku 2022. Z participácie v réžii MČ Staré Mesto bol známy fakt, že až 74 % obyvateľov vnímalo upokojenie a spomalenie dopravy na tejto ulici ako dôležitý krok k zlepšeniu kvality štvrte. Sčítanie dopravy zároveň ukázalo, že až 30 % áut v smere z Mlynských nív Dunajskou ulicou len prechádzalo ďalej na Štúrovu. Základom projektu bolo preto zjednosmernenie ulice od križovatky s Rajskou ulicou v smere na Mlynské nivy.
Spolu s tým však mesto na Dunajskej ulici zrealizovalo aj niekoľko ďalších dôležitých úprav: · pred ZŠ a Gymnáziom s vyučovacím jazykom maďarským pribudol nový parkovací pás a parkovacie miesta, ktoré najmä v ranných a poobedných hodinách slúžia na krátkodobé zastavenie pre rodičov, aby mohli vyložiť/vyzdvihnúť deti do/zo škôl; · priechod pre chodcov pri škole bol presunutý do bezpečnejšej polohy, aby cezeň autá nevchádzali do areálu školy, a zároveň bol debarierizovaný; · pri bábkovom divadle bol vybudovaný úplne nový vyvýšený priechod, ktorý tu chýbal; · v celom riešenom úseku je opravený povrch vozovky; · vydláždený a rozšírený bol pôvodne úzky chodník od Lazaretskej po križovatku s Ulicou 29. augusta. Rovnako je opravená aj časť chodníka na protiľahlej strane; · pribudla zeleň aj mobiliár, vrátane bratislavských lavičiek; · a vybudovaná je tu aj bezpečná oddelená obojsmerná cyklotrasa.
So zmenami mesto pokračovalo aj na Ulici 29. augusta, v rámci ktorých bolo vybudované aj úplne nové ľavé odbočenie na Cintorínsku ulicu. V minulosti totiž vozidlá odbočujúce z Ulice 29. augusta vľavo na Cintorínsku blokovali tých, ktorí chceli pokračovať v priamej jazde na Štúrovu ulicu, čo sa touto zmenou podarilo vyriešiť a autá smerujúce rovno už môžu bez problémov obísť autá čakajúce na odbočenie.
Okrem toho boli v tomto úseku: · opravené a vydláždené chodníky po oboch stranách a vybudovaný vyvýšený priechod v križovatke s Ferienčíkovou ulicou; · opravený povrch vozovky; · vyznačené pokračovanie ochranných cyklopruhov; · a taktiež odstránený starý opustený kebab stánok, čím sa podarilo vyriešiť ďalšiu, roky zanedbanú a nevysporiadanú vec.
Vylepšenia sa dočkala aj križovatka Dunajská x Ulica 29. augusta x malé Mlynské nivy. Pribudli tu nové dopravné ostrovčeky, semafory pre cyklistov, opravená bola vozovka po križovatku s Karadžičovou a kompletne zmodernizovaná svetelná signalizácia.
Zároveň, keďže po zjednosmernení Dunajskej už na malých Mlynských nivách stačí len jeden jazdný pruh v smere na Ulicu 29. augusta, v uvoľnenom priestore mohla vzniknúť nová oddelená obojsmerná cyklotrasa, ktorá prepája existujúce trasy do Ružinova, Starého Mesta a Petržalky. Vyriešil sa tak obzvlášť nebezpečný úsek malých Mlynských nív, kde chýbala akákoľvek cykloinfraštruktúra, ktorá by bezpečne prepájala už existujúce frekventované cyklotrasy v okolí a kde cyklisti museli riskantne kľučkovať pomedzi autá.
Zmeny sa dotkli aj frekventovanej Karadžičovej ulice, kde bol v rámci projektu vybudovaný nový priechod – tzv. miesto na prechádzanie. Tisícky peších, ktorí smerujú z autobusovej stanice do centra, tak už viac nemusia absolvovať nezmyselnú obchádzku cez 3 priechody. Presun cez križovatku je teraz pre chodcov, ale aj cyklistov, jednoduchší a komfortnejší.
Vďaka všetkým týmto zmenám sú tak Dunajská a Mlynské nivy krajšie, lepšie, ale hlavne bezpečnejšie pre chodcov, vodičov, cyklistov či rezidentov. Jednoducho, pre všetkých!