Doprava

Deň s… kontrolórmi parkovania PAAS

06. 06. 2025

Mestský systém regulovaného parkovania PAAS zlepšuje dostupnosť parkovania pre rezidentov v mieste ich bydliska, čo potvrdzujú aj prieskumy medzi obyvateľmi zavedených zón. Pomáhať by im nemohol bez pravidiel a dôležitým ohnivkom systému sú preto kontrolóri parkovania, ktorí v teréne pôsobia aj ako asistenti. V uliciach ich stretnete v tmavomodrých uniformách so zeleným logom a ochotne vám vysvetlia čokoľvek súvisiace s parkovaním, prípadne pomôžu napríklad so zaplatením parkovného. Boli sme sa pozrieť, ako vyzerá ich bežný pracovný deň.

„Moja práca zahŕňa kontrolu parkovného, skenovanie evidenčných čísiel vozidiel a pomoc ľuďom, ak potrebujú poradiť s úhradou parkovného alebo iné informácie o regulovanej zóne. Zmena trvá zvyčajne osem hodín a bežne prejdeme za deň dvanásť kilometrov, niekedy aj viac,“ hovorí Akos, ktorý pracuje ako kontrolór približne dva roky.

Kontrolórky a kontrolóri majú pridelené rajóny a zakaždým majú vopred naplánovanú trasu, ktorú musia prejsť viackrát za deň. „Trasy medzi kolegami rotujú, takže každý deň je trochu iný. Keď je pekné počasie, je to naozaj fajn, ale keď sa ochladí alebo prší, už to nie je také jednoduché. Práca ma veľmi baví a myslím si, že práve rozmanitosť trás a situácií mi dáva šancu stále sa učiť a zlepšovať,“ pokračuje Monika, ktorá má na starosti mestskú časť Staré Mesto.

Prevažujú pozitívne reakcie

Akos aj Monika sa v teréne stretávajú prevažne s pozitívnymi reakciami ľudí, najmä rezidentov, ktorí majú vďaka regulácii dostupnejšie parkovanie v okolí svojho bydliska. Rezidentom vedia poradiť, ako si môžu vybaviť rezidentskú alebo bonusovú kartu. Návštevníci im kladú otázky týkajúce sa predovšetkým úhrady parkovného či inštalácie platobnej aplikácie. „Zažila som však aj situáciu, keď ma na ulici zastavil pán, ktorý tvrdil, že mal uhradené parkovné a že napriek tomu dostal od nás nálepku na okno. Po kontrole parkovacieho lístka som zistila, že sa pomýlil a pri úhrade zadal chybné evidenčné číslo vozidla. Veľakrát viem situáciu vyriešiť na mieste k spokojnosti občana, no sú prípady, keď to už nie je v mojej kompetencii. Vtedy občana nasmerujem, ako to môže riešiť ďalej. Po tom, ako ľuďom pomôžem, mi väčšinou ďakujú a odchádzajú spokojní,“ opisuje Monika. (bak)

Najčastejšie fámy o kontrolóroch parkovania PAAS:

  • Fáma: Kontrolór dáva pokuty.

  • Skutočnosť: Neukladá pokuty, vyhotovuje hlásenia. Jeho úlohou je vyhotoviť hlásenie o podozrení na priestupok. Hlásenie potom vyhodnocuje mestská polícia, ktorá rozhoduje, či bola porušená povinnosť a či bude začaté správne konanie.

  • Fáma: Kontrolór má právomoci ako mestská polícia.

  • Skutočnosť: Nemá oprávnenie dávať „papuče“ a nezasahuje na základe telefonických podnetov. Jeho úlohou je zaznamenať prípadné porušenie pravidiel parkovania v teréne a odoslať hlásenie mestskej polícii, ktorá to vyhodnotí.

  • Fáma: Kontrolór „číha“ pri vozidle, aby mohol hneď uložiť pokutu.

  • Skutočnosť: V kontrolnej aplikácii nevidí, dokedy je uhradené parkovné. Vidí len to, či je, alebo nie je zaplatené parkovné, a to, či je, alebo nie je vydaná parkovacia karta.

  • Fáma: Kontrolór je platený podľa výkonu, teda podľa počtu hlásení.

  • Skutočnosť: Má štandardný mesačný plat, nedostáva odmenu za každé hlásenie.

  • Fáma: Kontrolór je rád, keď môže dať nálepku na auto.

  • Skutočnosť: Napríklad Monika a Akos si vážia možnosť byť v pohybe a spoznávať Bratislavu. Je to bežná a potrebná práca, ktorá pomáha udržiavať férový systém parkovania v meste.

Zdieľať