Mesto a mestské organizácie

Ľudia magistrátu: Metod Špaček

06. 06. 2025

Ako zástupca riaditeľa Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy má na starosti agendu sekcie správy nehnuteľností, sekcie právnych služieb a oddelenia vnútorného auditu.

Ako zástupca riaditeľa magistrátu máte na starosti pomerne široké portfólio. Môžete priblížiť, čo všetko spadá do vašej zodpovednosti? Prvou oblasťou je správa nehnuteľného majetku. Bratislava vlastní napríklad mnoho pozemkov, historických aj moderných budov, verejných priestorov: cesty, chodníky, mosty, podchody, parky či športoviská. Je potrebné prijímať rozhodnutia, ako s týmto majetkom zodpovedne a efektívne nakladať – či ho prenajmeme, zveríme do starostlivosti mestským častiam, alebo využijeme na mestský projekt. Každé rozhodnutie musí byť riadne pripravené a premyslené, pretože ide o majetok všetkých Bratislavčanov.

Poskytujem aj právnu podporu a poradenstvo kolegom alebo pri príprave mestských právnych predpisov a smerníc. Je dôležité, aby boli všetky zmluvy, ktorých sa na magistráte pripravujú stovky, uzatvárané s prihliadnutím na čo najlepšiu ochranu záujmov mesta. Je to ako byť firemným právnikom, len pre celé mesto.

V rámci vnútorného auditu pravidelne preverujeme, či magistrát postupuje v súlade s právnymi predpismi, či neplytváme verejnými zdrojmi a či sú naše procesy efektívne. Je to podstatné nielen z hľadiska transparentnosti, ale aj preto, aby sme vedeli, kde sa čo dá zlepšiť, kde ušetriť a ako lepšie slúžiť občanom.

Ako vyzerá váš bežný pracovný deň? Na vysoké tempo sa každé ráno naladím dvadsaťminútovou chôdzou z domu do práce. Absolvujem mnohé porady a pracovné stretnutia a musím mať aj priestor na riešenie operatívnych úloh, keďže môj deň je do veľkej miery ovplyvnený aktuálnym dianím v meste a úlohami a problémami, ktoré priebežne vyvstávajú. Často vďaka tomu zažívam zaujímavú dynamiku.

Aké sú vaše najvyššie priority pôsobenia na magistráte? Za kľúčové princípy pôsobenia vo verejnom sektore dlhodobo považujem najmä zákonnosť, profesionalitu, transparentnosť rozhodovania a inklúziu. Zároveň som presvedčený, že dôležitým elementom efektívnej a hospodárnej verejnej správy je aj zdravé a motivované pracovné prostredie. Motivovaní a spokojní zamestnanci vždy robia svoju prácu lepšie. Keď robia prácu lepšie, profitujú z toho obyvatelia.

Najdôležitejším princípom, o ktorý opieram všetky svoje kroky, je však verejný záujem. Svoje pôsobenie na magistráte vnímam v prvom rade ako službu obyvateľkám a obyvateľom Bratislavy.

Kde ste pôsobili pred príchodom na magistrát? Vyše dvadsaťpäť rokov som pôsobil v diplomacii na ministerstve zahraničných vecí ako expert na medzinárodné právo. Dlhé obdobie som riadil odbor medzinárodného práva ministerstva a pôsobil som ako zástupca Slovenskej republiky pred Medzinárodným súdnym dvorom v Haagu v spore Gabčíkovo – Nagymaros. Pôsobil som aj na diplomatických misiách v New Yorku pri Organizácii Spojených národov a v Budapešti. Od začiatku roka 2021 až do skončenia mandátu prezidentky Zuzany Čaputovej som bol vedúcim jej kancelárie.

Od vedenia mesta som potom dostal príležitosť na službu Bratislave a jej obyvateľom. Vo svojej kariére vidím vždy najväčší zmysel práve vo verejnej službe.

Čo máte rád na práci pre mesto? V prvom rade je to rôznorodosť a komplexnosť samosprávnej agendy. Zároveň je pre mňa potešením, že môžem pracovať vo vysoko profesionálnom a motivovanom tíme. Pre mesto pracuje mnoho skvelých odborníčok a odborníkov, ktorí sú pre mňa inšpiráciou. V neposlednom rade je to aj blízkosť k ľudom, ktorá robí prácu pre mesto jedinečnou.

Pripravil: Andrej Bezák

Zdieľať