Doprava

Mesto spustilo plnú prevádzku Petržalskej električky

07. 08. 2025

Električková linka číslo 3 v smere do Petržalky premáva od nedele 27. júla 2025 až na novú konečnú zastávku Južné mesto na Janíkovom dvore. Prioritou mesta bolo spustiť plnú prevádzku Petržalskej električky, aby ňou ľudia mohli cestovať čo najskôr, i keď zhotoviteľ stavby ešte bude finalizovať niektoré objekty popri trati, ktoré nesúvisia priamo s prevádzkou. Ide o významný projekt, ktorým mesto nedokončilo iba novú radiálu, ale dokončuje aj urbanizmus Petržalky.

Petržalská električka je najväčším dopravným projektom Bratislavy. S výstavbou predĺženia trate sa začalo na jeseň v roku 2021 a realizáciu do veľkej miery ovplyvnili viaceré problémy – od pandémie covidu cez enormné zvýšenie cien energií a materiálov v dôsledku vojny na Ukrajine až po vysokú infláciu, politickú nestabilitu či prekážky priamo na trati, ako bolo napríklad odhalenie nelegálnej skládky nebezpečného odpadu, protitankovej steny alebo munície z druhej svetovej vojny.

Mesto napriek týmto komplikáciám dokázalo projekt zachrániť a nová trať dnes už plnohodnotne prepája Bratislavu na oboch brehoch Dunaja a uľahčuje každodenný život desaťtisícom obyvateliek a obyvateľov – rýchlejším, bezpečnejším a kvalitnejším cestovaním do centra mesta a z neho novými priečnymi prepojeniami cez mestskú časť, novými verejnými priestormi, cestami a chodníkmi, ako aj novou oddelenou cyklotrasou.

Nosný dopravný systém

Petržalka, najväčšia mestská časť na Slovensku, sa nosného dopravného systému dočkala po dekádach, počas ktorých ju územná rezerva rozdeľovala na dve polovice. Veľkou devízou projektu je, že zlepšuje dopravu nielen tým, ktorí bývajú v blízkosti trate, ale aj ľuďom v oblastiach Petržalky mimo koridoru električky. Nový nosný systém dopravy bol navrhnutý tak, aby bol možný čo najkomfortnejší a najkratší presun z autobusovej zastávky na električkovú a aby sa autobusové linky pretínali s koľajovou traťou, vďaka čomu môžu autobusy MHD zvážať obyvateľov okrajovejších častí Petržalky k modernej a rýchlejšej električke.

Združené zastávky sú takmer na všetkých električkových zastávkach a tam, kde ich vybudovanie nebolo možné, bola autobusová zastávka presunutá čo najbližšie k električkovej. Umožňuje to bezpečné a pohodlné prestupy, aby električku, ktorá v rannej špičke jazdí každé 2,5 minúty (v porovnaní s doterajšími 4 minútami), mohli využívať všetci. V popoludňajšej špičke premáva „trojka“ každé 4 minúty na rozdiel od predchádzajúcich 5 minút. Vo voľných dňoch je interval nastavený na každých 5 minút namiesto doterajších 7,5 minúty. V ostatných časoch jazdí spoj v rovnakej frekvencii ako predtým.

„Sme pripravení poskytovať Petržalke to, čo si po desaťročiach čakania zaslúži: ekologickú, komfortnú a rýchlu električkovú dopravu. Linka číslo 3 je po novom najfrekventovanejšou električkovou linkou v Bratislave, denne na nej vypravíme takmer päťsto spojov. Verím, že vďaka moderným vozidlám, spoľahlivej prevádzke a kvalitným prestupom presvedčíme ešte viac ľudí, že verejná doprava v Bratislave je v súčasnosti reálnou a spoľahlivou alternatívou k individuálnej automobilovej doprave,“ hovorí Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB).

Súvisiace zlepšenia

Popri predĺženej električkovej trati bola vybudovaná aj nová šesťkilometrová segregovaná cyklotrasa – vznikla bezpečná cyklistická infraštruktúra naprieč celou Petržalkou až do centra mesta –, ktorá slúži všetkým, či už pri dochádzaní do práce na bicykli, alebo pri aktívnom oddychu na cyklovýletoch.

Stavba Petržalskej električky okrem cyklotrasy priniesla aj vybudovanie nových priecestí a úpravu pôvodných, keďže pretína viacero ciest. Nová križovatka je na združenom moste na Rusovskej ceste alebo na Pajštúnskej ulici, ktorá je napriamená a rozšírená na štyri jazdné pruhy. Zmenami zároveň prešli križovatky Jantárovej cesty s Betliarskou a Lietavskou ulicou, ako aj Jasovská a Šintavská ulica.

Súčasťou projektu sú takisto štyri nové mosty cez Chorvátske rameno. Cez združený most na Rusovskej ceste ponad Chorvátske rameno vedie električková trať, cestná doprava, cyklotrasa a aj chodník pre peších. Najdlhší je 110-metrový most pri Kostole Svätej rodiny, ktorý je určený pre električky, no po jeho stranách vedie aj cyklotrasa a chodník. Pod mostom pri Kostole Svätej rodiny je vybudovaná lávka pre peších a cyklistov a pribudol aj dopravný most na Kutlíkovej ulici, ktorý je súčasťou napriamenia a rozšírenia Kutlíkovej a Pajštúnskej ulice. Okrem nových mostných objektov bol upravený aj existujúci most na Panónskej ceste, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD.

Električka na jednom z vybudovaných mostov na predĺženej trati v Petržalke. V pozadí stromy a bytový dom.
Súčasťou projektu sú aj nové mosty. Foto: Marek Velček

Zelená trať

Mesto pri výstavbe trate dbalo aj na zeleň. Dokazuje to napríklad vyše 22-tisíc štvorcových metrov zeleného rozchodníka, ktorý pokrýva koľaje po celej dĺžke s výnimkou priecestí a mostov. V blízkosti trate je postupne vysádzaných 1 512 vzrastlých stromov a viac než 7-tisíc štvorcových metrov kríkov.

Hoci muselo byť odstránených relatívne veľa náletových drevín, ktoré rástli priamo v línii novej trate, Bratislava namiesto nich vysadí oveľa viac kvalitnej zelene, ktorá vytvorí príjemnejšie a tichšie prostredie. V rámci náhradnej výsadby za stromy, ktoré museli byť pre výstavbu trate odstránené, sa v okolí vysádza ďalších 725 stromov a viac ako 4-tisíc štvorcových metrov kríkov, a to aj na stredových pásoch na Kutlíkovej ulici či Dolnozemskej ceste. Zelené sú aj strechy prístreškov na zastávkach po celej trati.

Dokončovacie práce

Po spustení plnej prevádzky Petržalskej električky, ktoré bolo prioritou mesta, zhotoviteľ bude ešte dokončovať niektoré objekty a terénne úpravy pozdĺž trate, tie však už nesúvisia priamo s prevádzkou. Mesto súčasne plynule presúva všetky svoje kapacity na modernizáciu štvrtej z piatich električkových radiál v meste, konkrétne na radiálu v Ružinove, v súvislosti s ktorou už momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa.

Pripravil: Andrej Bezák

Zdieľať