V súlade s Rozpočtovými pravidlami hlavného mesta SR Bratislavy realizuje magistrát pravidelné výkonnostné audity rozpočtových a príspevkových organizácií a revízie výdavkov útvarov magistrátu. Záverečné správy z týchto auditov sú zverejňované na tomto mieste. Za realizáciu auditov zodpovedá Útvar hlavného ekonóma.

Cieľom výkonnostného auditu/revízie výdavkov je identifikovať potenciál a opatrenia pre zvýšenie príjmov, optimalizáciu nákladov a zvýšenie vnútornej kvality (profesionalizácia práce) aj vonkajšej kvality poskytovaných služieb útvaru magistrátu alebo organizácie hlavného mesta. V analýze sa zameriavame na všetky aspekty hospodárenia a prevádzky organizácie. Súčasťou záverečnej správy auditu je aj implementačný plán na najbližšie roky.

Záverečná správa z výkonnostného auditu zariadení pre seniorov (2022-2023)

Za najväčšie výzvy zariadení pre seniorov v zriaďovateľskej pôsobnosti hlavného mesta na najbližšie roky považujeme (1) zjednocovanie postupov a procesov, dodávateľov externých služieb, ale aj odmeňovania a miezd, (2) s  tým súvisiacu finančnú udržateľnosť prevádzky zariadení pre seniorov, prepojením výšky úhrad klientov s ekonomicky oprávnenými nákladmi, ako aj (3) záver prípravu na starnutie populácie aj vlastných zamestnancov a zamestnankýň, efektívnym rozširovaním kapacít a motivačným odmeňovaním pre mladších zamestnancov.

Spoločné obstarávanie stravy, strážnych služieb a upratovacích služieb má potenciál ušetriť 729 tis. eur ročne, zníženie spotreby energie na mediánové náklady ponúka potenciál úspory ďalších minimálne 165 tis. eur.
Úhrady klientov sa do roku 2022 nemenili od roku 2012, iba za roky 2017-2021 narástli ekonomicky oprávnené náklady o 49 %. Závislosť na dotácii mesta narástla o 75 %, podiel úhrad od klientov na ekonomicky oprávnených nákladoch klesol z 25 % (2017) na 17 % (2021). Úhrady boli pod priemerom krajských miest.
Poskytovanie domácej opatrovateľskej služby je až o 70 % výhodnejšie ako prevádzka pobytového zariadenia, napriek chýbajúcej podpore zo strany štátu. DOS v Bratislave zabezpečujú na základe štatútu mestské časti. To limituje rozšírenie služby na územie celého mesta, keďže mestské časti plánujú DOS len na svojom území a pre svojich obyvateľov.

Dokumenty

Záverečná správa ↗︎ Dátová príloha ↗︎ Implementačný plán ↗︎

Záverečná správa z výkonnostného auditu Mestskej polície (2022)

Mestská polícia hlavného mesta sa potrebuje v najbližšom období sústrediť na počet policajtov, ich kompetencie a efektivitu. Ambícia zvýšiť počet policajtov o 200 musí byť podmienená plným využitím objektívnej zodpovednosti. Pri porovnateľných priestupkoch je pražská mestská polícia o 25 % efektívnejšia ako bratislavská v počte riešených priestupkov na policajta (291 oproti 225 priestupkov ročne v rokoch 2017-2019). Objektívnu zodpovednosť využíva Bratislava iba pri regulovanom parkovaní (PAAS), pričom 63 % všetkých priestupkov môžu byť riešené objektívnou zodpovednosťou. Riešiť by ich dokázalo 13 kontrolórov v uliciach a 7 zamestnancov správneho orgánu namiesto v priemere 171 policajtov.

Pre vyšší počet policajtov je potrebné znížiť fluktuáciu zamestnancov, úpravou náborového príspevku, zvýšením motivácie pre rast (vyššie platy veliteľov, rast platov v čase) a zvyšovaním nástupných platov za ušetrené vstupné náklady (5 000 eur na policajta) cez nižšiu fluktuáciu.

Vozidlový park mestskej polície starne (počet kilometrov odjazdených vozidlami staršími ako 10 rokov sa zdvojnásobil) a rastú náklady na údržbu a prevádzku. Vozidlá je optimálne meniť v priemere každých 8 rokov, po zohľadnení nárastu prevádzkových nákladov s vekom.

Dokumenty

Záverečná správa z výkonnostného auditu BTB (2022)

Bratislavská organizácia cestovného ruchu (BTB) je organizáciou, ktorá je založená na základe zákona o cestovnom ruchu. Financovaná je z dotácie MDV SR a z členských príspevkov. Hlavné mesto SR Bratislava je jedným zo zakladajúcich členov BTB a prispieva do rozpočtu BTB ročne sumou zodpovedajúcou 98 % členských príspevkov. V porovnaní s ostatnými organizáciami cestovného ruchu na Slovensku platia členovia BTB, s výnimkou HM BA, výrazne nižšie členské. Je nevyhnutné, aby došlo k jeho navýšeniu, aby BTB bolo schopné vykryť svoje náklady na prevádzku.

BTB každoročne žiada o nenárokovateľnú dotáciu od MDV SR na financovanie projektov v cestovnom ruchu, priemerne vo výške 942 tis. eur. Po splnení zákonných požiadaviek však ani MDV SR ani HM BA nesleduje, či je dotácia použitá efektívne a dochádza k najlepšiemu využitiu peňazí.

Je otázne, či sú prínosy z členstva BTB v krajskej organizácii cestovného ruchu – Turizmus regiónu Bratislava (BRT) vyššie ako náklady v podobe členského. Ako člen prispieva BTB ročne čiastkou cez 100 tis. eur, čo využíva BRT na financovanie svojej prevádzky. V krajskej organizácii Bratislavského regiónu sú zároveň združené až 4 oblastné organizácie cestovného ruchu, čo pri tak malej rozlohe nedáva zmysel.

Bratislava je výrazne závislejšia na dotáciách a členských príspevkoch ako podobné organizácie v Českej republike. Je potrebné zvýšiť výnosy organizácie, možnosťou je aj príklad Českej republiky, kde majú organizácie destinačného manažmentu v správe vybrané turistické pamiatky, z návštevnosti ktorých potom priamo profitujú.

Dokumenty:

Záverečná správa z výkonnostného auditu ZOO (2021-2022)

Najvyššou prioritou pre Zoologickú záhradu Bratislava je nastavenie systematického a spoľahlivého plánovania a kontroly vo všetkých oblastiach riadenia organizácie. Proces verejného obstarávania bol v minulosti netransparentný a zákazky výrazne predražené. V organizácii absentuje kontroling, nie je ani formálne zavedený v organizačnej štruktúre.

Identifikovali sme potenciál úspor pri nákupe krmiva vo výške 62,000 € ročne (24%). Rovnako aj viaceré možné porušenia zákona o verejnom obstarávaní. Úsporu vo výške 24% je možné dosiahnuť zefektívnením nakupovania krmiva pre zvieratá formou otvorenej a transparentnej súťaže. Na príklade dvoch väčších investícií (Výbeh vlka európskeho a Obnova hlavnej komunikácie LES) ukazujeme dôležitosť správneho nastavenia podmienok verejnej súťaže.

Dokončenie kŕmnych dávok pre zvieratá predstavuje oblasť pre zlepšenie plánovania nákupu krmiva. Úsporu na krmive zvierat je možné dosiahnuť rozšírením možností na pestovanie trávy, na pozemkoch mesta alebo prenájmom od iných subjektov.

ZOO uzatvára nájomné zmluvy iba na 10 dní v mesiaci, čím obchádza mestské zastupiteľstvo pri schvaľovaní nájmov. Zároveň tým prichádza o možné príjmy z prenájmu v prípade bufetov alebo atrakcií pre návštevníkov.

Dokumenty:

Záverečná správa z výkonnostného auditu STaRZ (2021)

Za najväčšiu výzvu pre STaRZ považujeme nastavenie systematického a spoľahlivého plánovania vo všetkých oblastiach riadenia organizácie. Identifikovali sme potenciál prevádzkových úspor vo výške 310,370€ (45% prevádzkových nákladov, 11,13% príspevku mesta), predovšetkým v osobných nákladoch a podporných službách. Ďalší potenciál úspor predstavuje zvýšenie transparentnosti a konkurencie vo verejnom obstarávaní a prísnejšie nastavenie PHZ pri obstarávaní investícií.

Zvýšenie atraktívnosti a vyššia návštevnosť môžu zvýšiť tržby zo vstupného až o 26% (268,000€), je potrebné prehodnotiť cenotvorbu letných kúpalísk. Potenciál vyšších príjmov a plynulejšieho cashflow sa nachádza aj v nájomných zmluvách pre obchodné a gastronomické prevádzky. Z hľadiska kompetencií a vzťahu s magistrátom navrhujeme, aby sa STaRZ nezodpovedal vecnému gestorovi. Agendu cyklotrás navrhujeme presunúť na magistrát.

Dokumenty:

Záverečná správa z výkonnostného auditu Marianum (2021)

Najvyššou prioritou pre Marianum je reorganizácia, rozdelením na obchodnú spoločnosť (komerčné služby) a príspevkovú organizáciu (správa cintorínov, vojenských hrobov, pamätníkov).

Z hľadiska zefektívnenia procesu a prevádzky považujeme za najdôležitejšie transparentné verejné obstarávanie, vrátane zákaziek s nízkou hodnotou. Potenciál úspor demonštruje zmluva o odstraňovaní grafity (72%, 174,000€).

Za kľúčové strategické výzvy pre Marianum považujeme prípravu nového pohrebiska (potreba v roku 2029) a úpravu cien za nájom hrobových miest spolu so znížením počtu neplatičov.

Krematórium má pri súčasnej kapacite priestor zdvojnásobiť počet spalov, výstavba tretej pece za 747,000€ nie je prioritný projekt.

Dokumenty:

Dokumenty