Školenia Pokojné víťazstvá

Inovačné vzdelávanie „Pokojné víťazstvá“ v rozsahu 50 hodín je určené pre pedagogických a odborných zamestnancov základných škôl (ZŠ), základných umeleckých škôl (ZUŠ) a centier voľného času (CVČ) pôsobiacich na území hlavného mesta SR Bratislavy. Vzdelávanie bolo pripravené na objednávku Bratislavy v rámci iniciatívy Učiaca sa Bratislava a reaguje na odporúčania analýzy „Ako sa máte, učiteľky a učitelia v Bratislave?“, ktorá poukázala na potrebu systematickej podpory duševného zdravia učiteľov. Program sa zameriava na zvyšovanie psychickej odolnosti, prevenciu vyhorenia, rozvoj sociálnych a emočných zručností a posilnenie schopnosti zvládať záťažové situácie. Súčasťou vzdelávania je prezenčný workshop, webináre so psychoterapeutmi a dištančná úloha. Účasť na vzdelávaní je vďaka financovaniu hlavným mestom bezplatná. Cieľom programu je posilniť pohodu a osobnostný rozvoj učiteľov, čo má priamy pozitívny vplyv na ich prácu so žiakmi.

Galéria

Školenia Umenie s ľahkosťou

Sú určené pre pedagógov základných umeleckých škôl (ZUŠ) v Bratislave sú organizované Inklucentrom od augusta do decembra 2025. Projekt vznikol na objednávku Hlavného mesta Bratislavy v rámci agendy Učiaca sa Bratislava a reaguje priamo na odporúčania z analýzy „Ako sa máte, učiteľky a učitelia v Bratislave?“, ktorú vypracovalo Centrum vzdelávacích analýz. Obsahovo sa zameriava na inkluzívne vzdelávanie – psychoedukáciu, tvorbu bezpečného prostredia, metódy práce s deťmi so špeciálnymi potrebami, nenásilnú komunikáciu aj konzultácie a mentoring. Všetky školenia sú pre bratislavských pedagógov ZUŠ bezplatné vďaka podpore mesta. Ich cieľom je poskytnúť praktické nástroje a odborné vedenie, ktoré prispejú k ľahšiemu a efektívnejšiemu inkluzívnemu učeniu v hudbe, výtvarnej a tanečnej výchove. Viac informácií je dostupných na stránke https://inklucentrum.sk/zus/. ↗︎

Analýza: Ako sa máte, učiteľky a učitelia v Bratislave?

Vznikla na objednávku Hlavného mesta Bratislava v rámci agendy Učiaca sa Bratislava a realizovala ju nezávislá organizácia Centrum vzdelávacích analýz.

V rámci výskumu sa na dotazníkovom prieskume zúčastnilo 258 pedagógov zo základných škôl aj základných umeleckých škôl pôsobiacich na území hlavného mesta Bratislavy. Najpočetnejšiu skupinu tvorili učitelia a učiteľky 2. stupňa ZŠ, nasledovali pedagógovia 1. stupňa ZŠ a pedagogickí zamestnanci ZUŠ. Zber údajov prebiehal v období november – december 2024 a zúčastnili sa ho respondenti z rôznych mestských častí. Okrem dotazníka boli realizované aj fokusové skupiny s riaditeľkami, riaditeľmi a učiteľským zborom ZŠ aj ZUŠ, čo umožnilo hlbšie pochopiť výzvy, ktorým pedagógovia čelia. Výskum tiež zahŕňal analýzu relevantných administratívnych údajov.

Hlavné zistenia ukazujú, že platy učiteliek a učiteľov sú jedny z najnižších v pomere k priemernej mzde v kraji, až 94 % učiteľov nie je spokojných so svojím príjmom a takmer 90 % uvádza, že im nestačí na životné náklady. Štúdia zároveň poukazuje na vysokú fluktuáciu, stresujúce pracovné podmienky (hlučno, administratíva, suplovanie) a náročné prostredie s väčším počtom žiakov vrátane žiakov z cudziny. V závere autori odporúčajú kroky na zlepšenie financovania vzdelávania v hlavnom meste (napr. formou rôznych benefitov pre učiteľov), na podporu duševného zdravia, odbremenenie administratívy, rozvoj vedenia škôl a iné.

Dokumenty